02 Lut 2023, 18:01
Koledzy MotoAlbercik,Kao,Wasza wiedza jest wystarczająca do tego,by dobrze radzić swoim klientom,Jesteście mechanikami,mechanicy raczej nie są biegli w tematyce olejowej,są od tego by dobrze wykonywać swoją pracę,nie mają czasu by zajmować się takimi duperelami jak oleje,to klient ma wskazać jaki olej chce mieć w silniku,mechanik powinien skorygować wybór,jeśli klient chce olej niewłaściwy,o Waszych klientów mogę byc spokojny.Jest mechanik na YT,który mnie naprawdę zaskoczył,dlaczego?! Jako pierwszy z youtuberów powiedział,że oleje powinno się wymieniać co 7777 km:),czyli w okolicach 8000 km,akurat od dawna tak robię,nie przekraczam tej bariery ,on tak twierdzi przez pryzmat swego fachu,ogląda silniki w środku,ja doszedłem do tego wniosku analizując szybkość procesu wysycania TBN-u w silnikach diesla,jaki olej by nie był,przy 8000 km już jest z nim finito na tym polu,reszta mnie nie interesuje,nawet jeśli wskażniki lepkości pozwalają na drugie tyle dłuższą eksploatację,to niestety, wysycony TBN do poziomu 30 % jego pierwotnej wartości i już jest koniec,czyli poziom 3-4 TBN i olej w dieslu już jest do niczego.Drugą rzecza jaka mnie on zaskoczył,to tym,iz te wszystkie normy narzucane przez producentów danych silników o kant można potłuc(wiadomo czego),tez się z tym zgadzam,w naszych warunkach klimatycznych powinno się stosować oleje 40 letnia,zimowa 5,czyli 5W40,naturalnie 0 dopuszczalne(gdy jeżdzi się na krótkich trasach) Wracajac do tematu,czyli oleju 0w20 w silniku Skody RS,ależ oczywiscie,jeśli olej będzie miał wartość HTHS na poziomie 3.7 ,4, a lepkosć kinematyczną w 100 st c ok.14-14.5,to jak najbardziej,a jaką maja?2.7 i odpowiednio ok.8 a nawet poniżej ośmiu,więc pytanie,jak taki olej ma chronić silnik,do tego dosyć mocny przy poganianiu go w trasach,latem?! Dlatego silniki HEMI zaczęły sie zacierać,gdyż zalecono 0w20,potem przeskoczono na 5w30,do tych silników ja bym nie wlał nawet takiego.Olej 5W40 daje wystarczająco wysokie ciśnienie na wolnych nawet podczas upałów.Na FB stronę ma Piter zrób to sam,podawał przyczunę zacierania się silników AUDI wyposażonych w elektroniczną regulację ciśnienia,on przeprogramowywuje sterownik tak,by wprowadził wyższe ciśnienie.Zadałem mu pytanie,a czy nie należałoby się przyglądnąć zalecanym olejom?! 30 tka w przypadku tych silników to nieporozumienie,nic się nie odezwał,ostatnio na YT sam stwierdził,że wina leży też po stronie zalecanego oleju:) Tak,oczywiście,facet jeżdzi autami,które nie mają wskażników wskazówkowych,ja porównywałem w starych rzęchach ciśnienia jakie dają oleje,i co? Wcale się nie dziwię,że te silniki się zacierają,podejrzewam,że podobny los czeka silniki RS .Juz między olejem 0w40 a 5W40 jest różnica w ciśnieniu,te pierwsze mają wartość w 100 st c ok13-5 ,te drugie w zależnosci od oleju podobnie aż do prawie 15 tu,wystarczy procentowo policzyć róznicę,o tyle wzrasta ciśnienie oleju,dlatego do mojego silnika MB zalecił olej 10W40 ,te oleje posiadają jeszcze wyższe wartości,dlatego teraz gdy planuję kilka wypadów latem na dłuższe trasy wlewam Megola 5w40 gdyż on posiada 14.8,Specol Gold Ow40 13.5,póki jeżdziłem tylko na miejscu,to wystarczało.Temat olejów to b.trudny temat,obszerny i rozległy.