Olej w silniku po przebiegu 10000 km vs 20000 km, jak wygląda różnica?

13 Lip 2023, 12:15

Wspominałem na forum, że postaram się wrzucić zdjęcia oleju po przejechaniu dystansu 10000 km i później po osiągnięciu kolejnego pułapu bez jego wymiany czyli 20000 km. Dodatkowo dołączę jeszcze zdjęcie z tym jak wygląda olej zaraz po wymianie żeby można było sobie poglądowo zobaczyć.

Zdjęcia przedstawiają olej 5W30 na bagnecie od pomiaru poziomu oleju. Nie patrzcie na poziom bo starałem się go trochę po wyciągnięciu bardziej rozlać po całości tak żeby było lepiej widać.

Silnik to wolnossąca jednostka benzynowa z instalacją gazową.

Na początek podgląd oleju na bagnecie zaraz po jego wymianie tak żeby było jakieś porównanie. Tu niestety olej dosyć szybko spływał z bagnetu więc zdjęcie było ciężko robić :) ale myślę że może ono posłużyć za bazę do porównanie pozostałych dwóch.
Olej w silniku po przebiegu 10000 km vs 20000 km, jak wygląda różnica?
Tu mamy olej po przebiegu 10000 km i jak widać jest jeszcze całkiem przejrzysty. Nawet przy spuszczaniu oleju nie był tak bardzo czarny i zlatujący strumień był lekko klarowny (przezroczysty).
Olej w silniku po przebiegu 10000 km vs 20000 km, jak wygląda różnica?
Olej po przejechaniu 20000 km bez jego wymiany. Widać że jest już dosyć ciemny. Przy spuszczaniu był mocno czarny tak że zlatujący jego strumień po odkręceniu korka spustowego w misce olejowej nie miał już żadnej klarowności.
Olej w silniku po przebiegu 10000 km vs 20000 km, jak wygląda różnica?
Jeżeli macie jakieś sugestie, swoje porównania to śmiało piszcie w temacie :ok:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10033
Zdjęcia: 35

13 Lip 2023, 12:46

Gdzieś widziałem testy laboratoryjne, że olej tracił znacząco właściwości (nie long life) po około 15k km.

Jako pocieszenie dodam, że w dieslu po 5k km jest już czarny :mrgreen:
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

13 Lip 2023, 13:06

galakty napisał(a):Jako pocieszenie dodam, że w dieslu po 5k km jest już czarny
No dokładnie, dlatego wybrałem benzynę bo tu lepiej widać jak to wygląda :)
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10033
Zdjęcia: 35

14 Lip 2023, 18:15

Dużo zależy też ile i jakich dodatków myjących zawiera olej. Niektóre oleje posiadają ich więcej a inne mniej.Te oleje z większą ilością dodatków myjących szybciej się ,,brudzą" bo wypłukują z silnika produkty spalania.Ja osobiście miałem taki przypadek ,że po wymianie oleju fabrycznego na Amsoil 5W30 SS (ASL) ten nowy olej po 4 tyś km zmienił kolor na taki malinowy co mnie trochę wystraszyło :shock: ale okazało się ,że nic strasznego się nie dzieje. :no: Amsoil 5W30 SS ( ASL) wypłukał z silnika jakieś resztki uszczelniaczy stosowanych przy montażu silnika.Następne wymiany oleju już takich niespodzianek ze zmianą koloru nie robiły .A najciekawsze jest to ,że fabryczny olej jakoś nie dał sobie rady z wypłukaniem resztek po montażu silnika.
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 451
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

15 Lip 2023, 09:54

Acer66 napisał(a):Dużo zależy też ile i jakich dodatków myjących zawiera olej. Niektóre oleje posiadają ich więcej a inne mniej.Te oleje z większą ilością dodatków myjących szybciej się ,,brudzą" bo wypłukują z silnika produkty spalania.


Jak kupiłem swojego Ceeda to wymieniłem olej "normalnie" i był brudny, ale nie jakoś mocno. Wymieniłem na Shella 5W30.

Po roku i 6kkm zastosowałem płukankę. Efekt? Olej czarny jak smoła, dosłownie jak z maszyny rolniczej. Przed wymianą pod korkiem wlewu oleju nie było widać metalu, czarny nalot był. Po wymianie świeciło się jak wiadomo komu co.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

16 Lip 2023, 18:09

prorzenik napisał(a):Nie znam czy jest w polska jedzyke taki slowo ale w jezyke rosijska jest termin - moto-godzina.

Oczywiście, że jest. Wszystkie maszyny budowlane i rolnicze mają liczniki motogodzin. Ale do samochodu trudno to odnieść.
Jedna godzina w zakorkowanym mieście bardziej obciąża silnik i inne podzespoły niż godzina w spokojnej(90km/h) trasie.
W Mitsu jak byk stało w instrukcji by w razie użytkowania auta w trudnych warunkach skrócić interwał wymiany oleju o połowę.
Lancer miał jeszcze interwał 15 tys km lub rok, Outlander 20 tys km lub rok.
W Dacii jest tylko odnośnik do planu serwisowego, a tam jak byk stoi 30tys km lub 2 lata :/
Olej dedykowany LL ale i tak zmieniam co 15 tys. Jedna zmiana w serwisie druga "na lewo" :lol: Dobrze, że nie marudzą jak się przyjedzie ze swoim.
Muszę się pochwalić(a raczej Dacię) niskimi kosztami serwisu.
Po roku bez wymiany oleju(była na lewo) 252zł, teraz po 30 tys km z moim olejem i filtrem(173zł), przegląd kosztował 356zł.
Tak niskich kosztów serwisu się nie spodziewałem.
Dobrze, że nie wykupiłem pakietu serwisowego, bo widzę, że wyszłoby sporo drożej. Ceny oleju w serwisie to kosmos.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3755
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

16 Lip 2023, 21:10

galakty napisał(a):Jako pocieszenie dodam, że w dieslu po 5k km jest już czarny
w dieslu świeżo zalany jest już czarny :wink:
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16578
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

18 Lip 2023, 12:25

Kao napisał(a):w dieslu świeżo zalany jest już czarny
Taki jego urok :) stąd pomysł żeby pokazać coś takiego na przykładzie benzyny.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10033
Zdjęcia: 35

02 Paź 2023, 16:27

Rokiko, no nie, ja ale w dieslu przy każdej wymianie stosuję płukankę, wylewam, potem wlewam świeży jak najtańszy, płukanka znowu, 15 min na wolnych, wylewam olej czarny jak smoła, aż się lepi w gorszym stanie organoleptycznym niż ten pierwotny, ten palców nie skleja, po wlaniu docelowego jest czyściutki przez 1500 km jazd na miejscu, po co to robię?Nie dlatego, że czarny kolor zaraz po uruchomieniu silnika mi przeszkadza, kupuję drogie oleje, poza tym wchodzi mi 8.5 l, po to by wyzamiatać pozostałości, które po uruchomieniu silnika wysycają mi w znacznym stopniu TBN, po takim zabiegu mogę przedłużyć cykl wymiany o kilka tyś km bezproblemowo, czyli nie podnosi mi kosztów taki zabieg, polecam, a wymieniałem olej po 7000 km, więc niech nikt się nie łudzi, że wymieniając olej pomimo zastosowania płukanki powiedzmy po 10 czy 15 tyś km będzie silnik czysty w środku, postarzasz świeży olej od razu, trzeba silnik tanim, olejem wypucować, ja stosuję mineral 15 W40, wlewam tylko 6 l tyle starczy .
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8567
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

02 Paź 2023, 19:11

Jaka jest życiowa mądrość od mojego staruszka? Nie oszczędzaj na oleju! A jeśli już wydajesz, wybierz coś naprawdę dobrego :ok:
Ostatnio edytowany przez ArteK, 02 Paź 2023, 20:40, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Regulamin pkt 4.4.e
kobylak11
Nowicjusz
 
Posty: 12

02 Paź 2023, 23:22

Kobylaku 11 ,zgoda,ale zazwyczaj jeśli zastosuje się drogi olej,to potem szkoda go wymieniać,ludzie jeżdża latami.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8567
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

05 Paź 2023, 09:48

PhantomASA1 napisał(a):w dieslu przy każdej wymianie stosuję płukankę, wylewam, potem wlewam świeży jak najtańszy, płukanka znowu, 15 min na wolnych, wylewam olej czarny jak smoła, aż się lepi w gorszym stanie organoleptycznym niż ten pierwotny, ten palców nie skleja, po wlaniu docelowego jest czyściutki przez 1500 km jazd na miejscu


Sorry ale to jakiś kosmos, wyrzucanie kasy w błoto.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

29 Paź 2023, 21:02

Galakty, piszesz wyrzucanie kasy w błoto?! Napisałem, że po takim zabiegu mogę przedłużyć cykl wymiany oleju o tyle, by kasy w błoto nie wyrzucać, tbn przy jazdach na miejscu jest wysycony już po 8 tyś km przy wartosci TBN ok 12 tu w silniku, do którego wchodzi ok.5 l oleju i pali na miejscu ok.7 l ,a musisz wiedzieć, że nadmiar sadzy w oleju powoduje wzrost współczynnika tarcia aż do pojawiania sie glutów jeśli ktoś przesadzi całkiem, one są jeszcze bardziej niebezpieczne, powstaja przy wysokich temp, tzn. pojawiają się, czym to grozi?! Teraz benzyniaki, oleje czarnieją gdy pojawia się w oleju benzyna, ona jest w tym wypadku z kolei grożna, podobnie jak ON, ale w zacnym dieslu nie ma o tym mowy, jedynie w obarczonych wynalazkami narzuconymi przez eko zje..w, którzy albo nie mają pojęcia o motoryzacji albo biora łapówki od typów w stylu Elona Muska, uważajcie z przedłużaniem cyklów wymian oleju w benzyniakach, ja jeszcze nie spotkałem silnika benzynowego, który by nie waniał benzyną, natomiast jedynie olej pachniał mi olejem w silniku z LPG, warto zostawić sobie trochę świeżego oleju by potem móc porównać lepkość z tym w silniku przy wymianie, jest kilka metod, można się zdziwić, silniki benzynowe byłyby zdecydowanie bardziej długowieczne gdyby nie benzyna w oleju, z dieslami jest podobnie. Nie ma czegoś takiego jak ustalony interwał wymiany oleju, trzeba sobie wykucać samemu jaki w przypadku swojego silnika będzie najwłaściwszy, ja już wiem, że 7-8 tyś km w przypadku mojego, na miejscu, to jest max, plus powiedzmy plus 2000 km przy stosowaniu płukania świeżym olejem, czyli koszt tego oleju mi się zwraca, niczego nie wyrzucam w błoto a silnik na bank będzie czysty w środku.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8567
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)