Czas zapakować narty do samochodu i ruszać na stok, a na zaśnieżonych i oblodzonych drogach napęd na wszystkie koła bardzo się przyda. Zresztą przydaje się on nie tylko zimą, ponieważ inteligentny układ napędowy tego typu może zagwarantować wyższy poziom bezpieczeństwa i umożliwić bardziej dynamiczną jazdę przez cały rok, bez kompromisów w zakresie codziennej funkcjonalności samochodu. Najlepszymi tego przykładami są inteligentne napędy na wszystkie koła w modelach Opla: Insignia Country Tourer, Insignia OPC i Mokka. Są one technicznym ukoronowaniem ponad 100 lat rozwijania systemów napędu na wszystkie koła w branży motoryzacyjnej. Systemy tego typu stosowane w samochodach marki Opel są obecnie tak wyrafinowane, że potrafią rozpoznawać zmieniające się warunki jeszcze przed wystąpieniem krytycznej sytuacji na drodze i odpowiednio adaptować swoje działanie.
4x4 - inteligentne układy napędu na wszystkie koła">
Rozwój skomplikowanych, powiązanych z innymi systemami pojazdu, układów napędowych we współczesnych samochodach Opla nadąża za tempem zmian w erze cyfrowej informacji. Na przykład jeszcze 22 lata temu debiutujący wówczas na rynku Opel Frontera - model wyznaczający trendy w segmencie pojazdów sportowo-użytkowych i jeden z najlepiej sprzedających się samochodów terenowych w Europie - był wyposażony w klasyczny dołączany mechanicznie napęd na wszystkie koła. Dziś w młodszym o dwie generacje Oplu Mokka rozdzielaniem siły napędowej w zależności od potrzeb steruje elektronika. Nie inaczej jest oczywiście w Insigniach 4x4 z wersją Country Tourer na czele. Elektroniczne rozdzielanie mocy kierowanej na poszczególne osie okazało się optymalnym rozwiązaniem. Dzięki temu inteligentna technologia napędu na wszystkie koła Opla może płynnie współpracować z takimi systemami, jak ABS i ESP.
Przewaga sterowania rozprowadzaniem mocy w zależności od potrzeb nad czysto mechanicznymi układami, które i dziś można spotkać w niektórych modelach, jest ogromna. Typowe wady prostych napędów na wszystkie koła - takie jak hałaśliwa praca zespołu napędowego, znacznie wyższe zużycie paliwa oraz obniżenie komfortu jazdy wskutek silniejszych wibracji - zostały niemal całkowicie wyeliminowane w inteligentnych systemach napędu 4x4 stosowanych we współczesnych modelach Opla. Systemy Opla reagują w ciągu milisekund, precyzyjnie rozdzielając moc w zależności od zmieniających się warunków jazdy. Jest to ich bezapelacyjna przewaga nad innymi systemami dołączanego napędu na wszystkie koła, opartymi wyłącznie na mechanicznym sterowaniu rozdzielaniem mocy w przypadku wystąpienia poślizgu koła. W takich systemach dołączanie napędu drugiej osi następuje z zauważalnym opóźnieniem, co ma negatywny wpływ na dynamikę i komfort jazdy.
W Oplach system napędu na wszystkie koła jest wyposażony w elektroniczne sprzęgło wielotarczowe zamontowane w obudowie mechanizmu różnicowego tylnej osi. Tarcze sprzęgła obracają się w kąpieli olejowej, a czas reakcji modułu sterującego płynną regulacją siły blokującej jest liczony w milisekundach. Takie rozwiązanie umożliwiło inżynierom Opla swobodne dostosowanie strategii sterowania mechanizmem pod kątem optymalnej charakterystyki napędu na wszystkie koła do wymagań różnych modeli, nawet jeżeli zastosowano w nich podobne podzespoły mechaniczne.
Oprócz technicznych podobieństw elektronicznie sterowanego sprzęgła wielotarczowego napędy na wszystkie koła w modelach Mokka, Insignia Country Tourer i Insignia OPC łączą także wspólne rozwiązania w zakresie komunikacji z innymi podzespołami pojazdu poprzez magistralę CAN. Poszczególne moduły sterujące nieustannie wymieniają się danymi z wielu czujników. System napędu na wszystkie koła w Oplu korzysta z tych samych czujników dynamiki jazdy, które dostarczają informacji systemom ABS i ESP. W strategii sterowania napędem na wszystkie koła uwzględniane są dane o przyspieszeniu bocznym i wzdłużnym, kącie obrotu kierownicy i prędkości obrotowej kół. System rejestruje także inne warunki jazdy. Sieć połączeń z innymi podzespołami i płynne sterowanie rozdzielaniem mocy, odbywającym się praktycznie bez zwłoki, sprawiają, że system napędu na wszystkie koła Opla może zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom. Na przykład reaguje on natychmiast na obroty kierownicą i stopień wykorzystania dostępnej mocy silnika ustalany na podstawie danych z czujnika otwarcia przepustnicy, nie dopuszczając do poślizgu kół lub utraty stabilności przez pojazd. W uproszczeniu - inteligentny system napędu na wszystkie koła Opla można porównać do działającego w odwróconym trybie ESP: elektroniczny program stabilizujący interweniuje poprzez układ hamulcowy w krytycznych sytuacjach, pomagając utrzymać tor jazdy samochodu, natomiast elektronicznie sterowany napęd na wszystkie koła zapewnia "prewencyjną" stabilizację pojazdu, jeszcze zanim dojdzie to krytycznej sytuacji.
Haldex najnowszej generacji. W sumie można powiedzieć wreszcie, gdy największy konkurent (VW) stosuje to od jakiegoś czasu. Więcej. Skoda już to oferuje jakiś czas.
Czy obwodnice miast powinny być płatne? Czy płacenie za obwodnicę stawia pod znakiem zapytania sens jej istnienia? Przecież obwodnica ma za zadanie odciążenia centrum miasta. W przypadku jak będzie płatna to czy kierowcy nie wybiorą jednak przejazdu przez centrum.
Powody, dla których warto kupić samochód klasy premium Kosztują więcej, ale oferują sporo w zamian. Auta luksusowe zapewniają prestiż, bardzo wysoki komfort i przyjemność z jazdy. Ich właściciele mogą także spodziewać się wyjątkowego traktowania w salonach i autoryzowanych serwisach ...
Baza z danymi technicznymi samochodów marki OPEL. Znajdziesz tu informacje o silniku (moc, pojemność, moment obrotowy itp.), wymiarach nadwozia, spalaniu (trasa / miasto / średnie), osiągach, ukałdzie hamulcowym i jeszcze wielu innych parametrach które dotyczą tego modelu. Sprawdź: dane techniczne OPEL
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.