Opłacalność gazu na krótkich odcinkach

03 Sty 2017, 13:17

Cześć.
Planuję kupno samochodu na min 5 lat. Rocznie będę robił 7-10 tysięcy km. Jeżdzę głównie po mieście. Do pracy mam 8km w jedną stronę, pozostałe odcinki są między 2 a 5 km. Nie mówcie proszę, że wpisz w kalkulator i tyle, ponieważ nie uwzględnia parę rzeczy. Chciałbym się spytać czy podczas takiego użytkowania auta gaz jest opłacalny ? Czy z racji tego, że przez większość roku jest u nas zimno, czy silnik zdaży przełączyć się na gaz ? Do pracy bez wątpienia, ale jak w pozostałych kwestiach ? Lepiej szukać czegoś w gazie czy postawić na silnik benzynowy z małym spalaniem ?
flini
Początkujący
 
Posty: 105
Auto: brak

03 Sty 2017, 13:51

Przy takich przebiegach, gaz raczej nie jest wskazany. Po prostu instalacja kosztuje i te 50tys km to jest minimum by ten koszt się zwrócił. Myślę tu o normalnych autach, bo w dużych silnikach ten zwrot następuje szybciej. U Ciebie dochodzi do tego jazda na bardzo krótkich odcinkach. Moim zdaniem instalacja gazowa w Twoim przypadku nie ma sensu.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3783
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

03 Sty 2017, 14:12

flini napisał(a):Planuję kupno samochodu na min 5 lat. Rocznie będę robił 7-10 tysięcy km. Jeżdzę głównie po mieście. Do pracy mam 8km w jedną stronę, pozostałe odcinki są między 2 a 5 km.
Licz że jak będziesz miał gaz to zrobisz na pewno 10tyś. bo wtedy z reguły więcej się jeździ.

flini napisał(a):czy silnik zdaży przełączyć się na gaz ?
Tak, w zimie przełączy ci się po maksymalnie 1 - 1,5km mówię tu o temperaturach około -8 na dworze i całonocnym postoju. W pozostałych przypadkach będzie szybciej.

flini napisał(a):Lepiej szukać czegoś w gazie czy postawić na silnik benzynowy z małym spalaniem ?
Zależy wszystko od tego jaki masz przeznaczony fundusz na zakup samochodu + pakiet startowy.

Piszesz mały silnik, tu mogę ci polecić kupno Yarisa z silnikiem 1.0 do niego nie opłaca się zakładać instalacji LPG choć znam takich co i tu zakładają. Do każdego samochodu z silnikiem powyżej 1.3 będzie opłacało się założyć instalację jeżeli planujesz jeździć 50 tyś. km, a jak kupisz samochód z założoną już instalacją to tym bardziej (pod warunkiem że ktoś o nią dbał i jest dobrze założona).

Sprawdziłem w naszym forumowym kalkulatorze LPG jak mogło by to wyglądać w twoim przypadku. Biorę pod uwagę średnie spalanie 7 litrów (tu żeby spełnić ten warunek musi być to naprawdę mały, lekki samochód z małym silnikiem), większość jazda na krótkich odcinkach i 10kkm/rok. Pozostałe dane w podsumowaniu:

"Nasze podsumowanie w oparciu o dane które podałeś: Przy obecnych średnich cenach benzyny 4.6 zł i LPG 2.3 zł oraz koszcie 2500 zł jaki musimy ponieść na założenie instalacji gazowej, powyższe wyliczenia wskazują na to, że założenie instalacji gazowej zwróci nam się po około 22 miesiącach i przejechaniu w tym czasie dystansu 18268.18 km. Dodatkowe opłaty w wysokości około 305.56 zł które musimy ponosić w ciągu roku mając samochód wyposażony w instalację LPG zwrócą nam się po przejechaniu kolejnych 2232.81 km. Oszczędności na jakie możemy liczyć po założeniu instalacji gazowej do naszego samochodu w ciągu roku wyniosą w przybliżeniu 1062.94 zł uwzględniając dodatkowe okresowe wydatki związane z założoną instalacją LPG."

Czyli przez pięć lat jesteś w stanie zaoszczędzić ponad 5tyś. zł odejmując koszt założenia instalacji wychodzi około 2500zł do przodu, a jak będziesz jeździł więcej to oszczędności będą większe :)
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

03 Sty 2017, 14:35

Kacper napisał(a):Licz że jak będziesz miał gaz to zrobisz na pewno 10tyś. bo wtedy z reguły więcej się jeździ.

Czyli przejadę 10tys zamiast 7tys, bo mam tanie paliwo-gdzie więc ta oszczędność :?: :mrgreen:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3783
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

03 Sty 2017, 14:42

yeti65 napisał(a):Czyli przejadę 10tys zamiast 7tys, bo mam tanie paliwo-gdzie więc ta oszczędność :?: :mrgreen:
Ale tak jest :) kogo nie spytam jak założy instalację LPG to raptem okazuje się że jeździ dużo więcej :mrgreen: Sam po sobie tez to zaobserwowałem.

Oszczędności z tańszego paliwa :ok:

Jak autor ma robić 7 tyś. to niech kupi coś w stylu Yariski 1.0 i tyle.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

03 Sty 2017, 14:46

Kacper napisał(a):Ale tak jest :) kogo nie spytam jak założy instalację LPG to raptem okazuje się że jeździ dużo więcej :mrgreen: Sam po sobie tez to zaobserwowałem.

Wiem, bo też jeździłem na gazie, dodatkowo, u mnie zawsze była bardzo duża różnica w spalaniu. No bo nie będę przecież oszczędzał tak taniego paliwa-rura i do przodu :lol:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3783
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    BMW ActiveHybrid 3
    Podwyższona sprawność, której towarzyszy lepsza dynamika samochodu BMW ActiveHybrid 3, to wynik połączenia cenionego i nagradzanego silnika spalinowego z innowacyjnym napędem elektrycznym. Technologia BMW TwinPower ...

03 Sty 2017, 15:28

Az o takich malych autach nie mysle ;) celowalem w segment C, ale jezeli mialby byc gaz to wolalbym nawet segment D ze wzgledu ze jednak te kolo troche miejsca zajmuje ;) czyli z tego co widze, przy wiekszym spalaniu zaoszczedze jeszcze wiecej. Rozbieznosc w przebiegu ze wzgledu na to ze te 7k to minimum ktore sie zrobi nie liczac jakis niespodziewanych sytuacji i wycieczek. Dzieki za pomoc :)
flini
Początkujący
 
Posty: 105
Auto: brak

03 Sty 2017, 15:50

flini napisał(a):wolalbym nawet segment D ze wzgledu ze jednak te kolo troche miejsca zajmuje ;) czyli z tego co widze, przy wiekszym spalaniu zaoszczedze jeszcze wiecej
Dokładnie, a przy tym segmencie i twoich jazdach myślę że średnie spalanie będzie na poziomie około 9-10 litrów.

flini napisał(a):nie liczac jakis niespodziewanych sytuacji i wycieczek
No tu będziesz mógł ich zrobić więcej i wygodniej pojedziesz z klasą D niż małą popierdziawką :)
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

03 Sty 2017, 22:37

flini napisał(a):czyli z tego co widze, przy wiekszym spalaniu zaoszczedze jeszcze wiecej.

Nie ma co tak liczyć, bo za chwilę dojdziesz do tego, że najwięcej "zaoszczędzisz" kupując jakiegoś 6-cio litrowego potwora :mrgreen: :lol:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3783
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

03 Sty 2017, 23:13

Ja mam do pracy 9,9km - silnik R5 turbo 200KM. Auto przełącza się na gaz po nocy:
-przy temperaturze >10 stopni po około 500m
-przy temperaturze -5 - 0 stopni po około 1,5km
Ale jak wracam z pracy (po 8 godzinach) to pomimo zimna silnik szybciej się nagrzewa (nie jest tak wystudzony jak po nocy).
Jeśli silnik jest jeszcze ciepły (a benzyna długo pozostaje ciepła) to szybko przełącza się na LPG.
Ossy
Forumowicz VIP
 
Posty: 7023
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 07 01 2010
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Volvo S60
Silnik: 2.4T
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2002

03 Sty 2017, 23:49

Dokładnie - każda instalacja się kiedyś zwróci. tylko jednym szybciej innym dłużej - ja mam 25 km do pracy. w jedną stronę i 3.0 L silnik :) wiec oszczędność spora :) a gaz przełącza się po przejechaniu 500-1000 km - temp. reduktora mam ustawioną na 35stopni. Więc jak już Ci się woda zagrzeje to zaraz przełącza na gaz.
Piotrek123
Aktywny
 
Posty: 259
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 13 01 2008
Auto: BMW 328xi
Silnik: 3,0 234 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sport/Coupe
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2008