Opony letnie a zima

27 Lis 2008, 00:00

Hajs napisał(a):Ad.1 Nie porównujmy lata do zimy tylko zachowanie auta W ZIMIE na oponach letnich i zimowych przy tym samym stylu jazdy... Które będą bezpieczniejsze?
Ad.2 Wiadomo, że przy 180km/h spali 2 razy wiecej niz przy 80km/h, ale czy jadac 50km/h na 4 biegu a 70km/h na 5 to jest róznica na korzyść szybszej jazdy. A taka umożliwiają tylko opony zimowe.

1.Przy tym samym stylu jazdy na pewno będa bezpieczniejsze zimówki. Pytanie tylko, czy powinniśmy jeździć tak samo latem jak i zimą? :D
2.Generalnie zawsze najwyższy bieg i niskie obroty są najlepsze dla ekonomii jazdy. Ale niech mi ktoś wyliczy dokładnie ile zyskam na tej oszczędności benzyny? Jaka jest faktycznie różnica w spalaniu i ile pokonujemy km w tak odmienny sposób?
Jeżeli jeszcze 80% czasu za kółkiem stoimy w korku, to już wolę się nie wdawać w taką matematykę i liczenie różnic.

Oczywiście ktoś może powiedzieć, że kierowca, który jeździ tylko "po bułki" do sklepu to marny kierowca i dla takiego warto założyć zimowe opony... .
Dishman
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3725

01 Gru 2008, 10:31

v8 napisał(a):zimówki lepsze na zime od letnich. dają lepszą przyczepność (bo inny skład gumy , bierznik i lamela, do tego powinny być węższe od letnich żeby lepiej śnieg w bieżnik wchodził) i mniejsze opory toczenia(bo wiadomo że jak opona węższa -jak w rowerach kolażówkach-to mniejszy opór toczenia , a do tego tną śnieg bo są cienkie...)

###
Badania wskazują na coś odwrotnego:

Opony zimowe są nieco lepsze , ale tylko na biały śnieg, na Polskich drogach w zimie leży on średnio 3- 5 dni. W USA w ogóle nie ma pojęcia opony zimowej, a z tych naszych "zimówek - śmieją się. W Kanadzie zakładają łańcuchy, albo zimowe z k o l c a m i!
Reklama czyni cuda, tylko patrzeć, jak zachłanni producenci "wymyślą" opony wiosenne, ciemny naród kupi wszystko. Poczytaj badania niezależnych ośrodków badawczych, z których wynika, że opony zimowe zachowują się nieznacznie lepiej, ale tylko na białym śniegu, na innych innych znacznie gorzej, a ile dni zimą w Polsce na drogach leży śnieg?

Aquaplaning (tutaj fragment Auto Świata)
Zaczyna się! Po śnieżnych porażkach opona letnia dogoniła peleton i powoli wychodzi na prowadzenie. Przy 93 km/h tylko letnia nadal jako tako się prowadzi – wszystkie zimówki dawno już zaczęły płynąć. No, obiektywnie rzecz ujmując, nie tak dawno. Parę km/h temu. Ale gdyby od tego zależało, czy zdążysz na czwartkową „Ekipę”, to te kilka km/h różniące wiodącą w tej konkurencji oponę letnią od pozostałych naprawdę miałoby znaczenie! Letnia rządzi! Wszak w miastach najbardziej mokre drogi są właśnie zimą!


Hamowanie na mokrym ze 100 km/h (tutaj fragment Auto Świata)
Na letnich staniesz po 46,3 metrach. Na najlepszych w tej konkurencji zimówkach (Continental WinterConti TS810) 5,5m dalej. Fakt, to niewiele. Nawet, jeśli przechodzącej przez ulicę matce z wózkiem ten wózek na swojej masce zabierzesz, to raptem kilka kroków dalej go oddasz. Phi. Gorzej, gdy masz auto obute w Sportivy W55 – wtedy z tym wózkiem jeszcze 7,6m dalej śmigniesz. A to już przesada! Letnia rządzi! Wszak w miastach najbardziej mokre drogi są właśnie zimą!

Kierowalność na mokrym (tutaj fragment Auto Świata)
Specjalny tor na letnich przejedziesz ze średnią prędkością 76,9 km/h. Na najlepszych w tej kategorii zimówkach zrobisz to ze średnią prędkością 72,9 km/h. Niby różnica niewielka. Ale… właśnie, bo zawsze takie testy trzeba jakoś odnosić do wyobrażalnej rzeczywistości… ale jeśli wracasz właśnie z delegacji i zostało ci do domu 100 kilometrów trasy ułożonej (zupełnie przypadkowo) w taki właśnie testowy tor, to na oponach letnich do domu dotrzesz po 78 minutach. Na Michalin Primacy Alpin będziesz 4 minuty później. A na Sportivie kolejne 3 min później. To wystarczająco długo, by przeoczyć pierwszy taniec Steczkowskiej (cóż… nie dała rady kobietonowi nazwiskiem Guzik…) lub co gorsza pierwszą megahumorystyczną wypowiedź Beaty Tyszkiewicz o jej felietonie w Tele Tygodniu! Letnia rządzi! Wszak w miastach najbardziej mokre drogi są właśnie zimą!

Przejazd po mokrym okręgu (tutaj fragment Auto Świata)
Na letniej mokre rondo łykniesz w 14,1 sekundy. Na dobrym zimowym Continentalu raptem w pół sekundy dłużej. Ale już najgorsza w tej konkurencji Sportiva rondo to zrobi w ponad 1,5s dłużej. Niby nic, ale jeśli mielibyście się z kolegami ścigać na… dajmy na to… na 100 okrążeń osiedlowego ronda, to ten obuty w letnie kapciochy skończyłby prawie minutę przed wami z najlepszymi w tym temacie zimówkami. Czyli on już skończył i w McDrive’ie McZestaw powiększony zamawia, a wy jeszcze jak to g...o w przeręblu kręcicie się po osiedlowym rondzie. Wstyd i obciach! Letnia rządzi! Wszak w miastach najbardziej mokre drogi są właśnie zimą!
leone1
leone1
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 35

01 Gru 2008, 13:39

Kolego niczego nowego nie odkryłeś, od dawna wiadomo że letnia na mokrym trzyma się lepiej bo do tego jest, jest od odprowadzania wody.

Jednak ja kupując i zakładając opony zimowe zakładam je "na zimę" - czyli cieszę się z nich dopiero wtedy jak wstaje rano, za oknem biało, na drodze pług jeśli przejechał (a i to nie zawsze) to i tak jest zbity śnieg na szosie i lód. W miastach w środku zimy też tak jest, jest śnieg, jest lód.

Jak bym wiedział że w tym roku będzie 10 dni mrozu -20 i co za tym idzie śniegu i lodu na szosie to bym nie zakładał zimówek tylko te 10 dni jakoś poturtał się na letnich, ale skąd wiesz jak będzie?

W testach są opisane że na mokrym się lepiej sprawują zimówki - no i racja, ale nikt mi nie powie że tej zimy będzie 95% mokrego.. Będzie jeszcze gorzej niż teraz, będzie mróz, będzie czarny lód w mieście wtedy to się dopiero przejedziesz..

A opony zimowe z kolcami popieram w 100%, szkoda że w Polsce nie można ich używać: [link do oferty na Allegro wygasł] coś w ten deseń, tych kolców by nie musiało być niewiadomo ile i niewiadomo jakiej długości, oby tylko dawały o sobie znać na gołym lodzie..
<b>don't stop tryin'
one day you
you will flyin'
qki007
Stały forumowicz
 
Posty: 1054
Zdjęcia: 9
Miejscowość: Zamość

01 Gru 2008, 14:08

qki007 napisał(a):Kolego niczego nowego nie odkryłeś, od dawna wiadomo że letnia na mokrym trzyma się lepiej bo do tego jest, jest od odprowadzania wody.

Jednak ja kupując i zakładając opony zimowe zakładam je "na zimę" - czyli cieszę się z nich dopiero wtedy jak wstaje rano, za oknem biało, na drodze pług jeśli przejechał (a i to nie zawsze) to i tak jest zbity śnieg na szosie i lód. W miastach w środku zimy też tak jest, jest śnieg, jest lód.

Jak bym wiedział że w tym roku będzie 10 dni mrozu -20 i co za tym idzie śniegu i lodu na szosie to bym nie zakładał zimówek tylko te 10 dni jakoś poturtał się na letnich, ale skąd wiesz jak będzie?

W testach są opisane że na mokrym się lepiej sprawują zimówki - no i racja, ale nikt mi nie powie że tej zimy będzie 95% mokrego.. Będzie jeszcze gorzej niż teraz, będzie mróz, będzie czarny lód w mieście wtedy to się dopiero przejedziesz..

A opony zimowe z kolcami popieram w 100%, szkoda że w Polsce nie można ich używać: [link do oferty na Allegro wygasł] coś w ten deseń, tych kolców by nie musiało być niewiadomo ile i niewiadomo jakiej długości, oby tylko dawały o sobie znać na gołym lodzie..

###
Reklama czyni cuda, tylko patrzeć, jak zachłanni producenci "wymyślą" opony wiosenne, jesienne - ciemny naród kupi wszystko. Poczytaj badania niezależnych ośrodków badawczych, z których wynika, że opony zimowe zachowują się nieznacznie lepiej, ale tylko na białym śniegu, na innych innych znacznie gorzej, a ile dni zimą w Polsce na drogach leży śnieg?
Poczytaj tu:
http://www.auto-swiat.pl/poradnik_artykuly,artykul/Opony_zimowe,Opony_zimowe_ich_zalety_oraz_wady,Artykul-22561/
leone1
leone1
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 35

01 Gru 2008, 14:13

qki007 napisał(a):Kolego niczego nowego nie odkryłeś, od dawna wiadomo że letnia na mokrym trzyma się lepiej bo do tego jest, jest od odprowadzania wody.

Jednak ja kupując i zakładając opony zimowe zakładam je "na zimę" - czyli cieszę się z nich dopiero wtedy jak wstaje rano, za oknem biało, na drodze pług jeśli przejechał (a i to nie zawsze) to i tak jest zbity śnieg na szosie i lód. W miastach w środku zimy też tak jest, jest śnieg, jest lód.

Jak bym wiedział że w tym roku będzie 10 dni mrozu -20 i co za tym idzie śniegu i lodu na szosie to bym nie zakładał zimówek tylko te 10 dni jakoś poturtał się na letnich, ale skąd wiesz jak będzie?

W testach są opisane że na mokrym się lepiej sprawują zimówki - no i racja, ale nikt mi nie powie że tej zimy będzie 95% mokrego.. Będzie jeszcze gorzej niż teraz, będzie mróz, będzie czarny lód w mieście wtedy to się dopiero przejedziesz..

A opony zimowe z kolcami popieram w 100%, szkoda że w Polsce nie można ich używać: [link do oferty na Allegro wygasł] coś w ten deseń, tych kolców by nie musiało być niewiadomo ile i niewiadomo jakiej długości, oby tylko dawały o sobie znać na gołym lodzie..

###
...a jak myślisz dlaczego w USA nie ma opon zimowych?
leone1
leone1
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 35

01 Gru 2008, 14:52

Przeczytałem, zgadzam się i z tym textem i połowicznie z Tobą, fakt do miasta raczej nie ma potrzeby zakładania zimówek bo ruch tam jest duży, i zwykle jest mokro ewentualnie błoto pośniegowe. Jednak ja mieszkam na wsi, codziennie rano (czyli jak jeszcze jest niezły mróz i świeży śnieg + ten co był wcześniej zamarznięty + lód z poprzedniego wieczora który zrobił się z wody) pokonuję 20km do miasta, później już na mokrą obwodnicę albo w korkach to już w wodzie - racja..

Ale bez zimówek albo bym nie wyjechał wogóle z podwórka (chociaż na świeżym śniegu jeszcze jako tako gorzej lód), albo bym wypadł na jakimś zakręcie..

Piszesz tak bo chyba jeździsz tylko z bloku do pracy, tylko po mieście.. Pojedź w jakąś trasę dalszą zobaczysz że nie ma tak wesoło.. Mam porównanie, mój kumpel jechał na letnich i po trasie i potem po mieście, tego samego wieczoru gadamy na gg on mówi że masakra, ślisko że nawet w mieście kiedy właśnie wieczorem wodę "złapał" mróz, zrobił się czarny lód i się leci wtedy... Fakt zimówka tak samo poleci ale jednak większe szanse złapania przyczepności ma - i nie robi się twarda jak skała.

P.S. A z tym USA to nie wiem, nie byłem.. Może tam mają duży ruch i u nich tylko mokro a nie śnieg? A może mają letnie + wkręcane kolce na zimę?
<b>don't stop tryin'
one day you
you will flyin'
qki007
Stały forumowicz
 
Posty: 1054
Zdjęcia: 9
Miejscowość: Zamość
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...
    Jak Lexus zwiększa bezpieczeństwo na drogach?
    Nowoczesne systemy multimedialne, klimatyzacja schładzająca wnętrze w sekundy czy ciekawy design sprawiają, że kochamy nowoczesne samochody, ale to niespotykany dotąd poziom oferowanego przez auta bezpieczeństwa imponuje ...

01 Gru 2008, 15:58

Pooglądaj sobie w tv co się dzieje w stanach jak spadnie śnieg - korki, highwaye stoją, masakra. U nas przy takiej pogodzie się jeździ, bo na szczęście większość kierowców jest na tyle rozsądnych, że ubiera zimówki.
morris
Nowicjusz
 
Posty: 49
Miejscowość: Lublin

01 Gru 2008, 16:42

morris napisał(a):Pooglądaj sobie w tv co się dzieje w stanach jak spadnie śnieg - korki, highwaye stoją, masakra. U nas przy takiej pogodzie się jeździ, bo na szczęście większość kierowców jest na tyle rozsądnych, że ubiera zimówki.

###
...więc ja Ci odpowiem, dlaczego tam nie ma zimówek: bo tam lobbiści nie rządzą tak jak u nas i kropka.
A wiesz może dlaczego w samochodach w USA nie mają świateł przeciwmgielnych (tylnych)?
leone1
leone1
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 35

01 Gru 2008, 16:44

morris napisał(a):Pooglądaj sobie w tv co się dzieje w stanach jak spadnie śnieg - korki, highwaye stoją, masakra. U nas przy takiej pogodzie się jeździ, bo na szczęście większość kierowców jest na tyle rozsądnych, że ubiera zimówki.

###
...to nie dlatego - pomyśl, nie telewizorem - a odpowiedź nasunie Ci się sama :wink:
leone1
leone1
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 35

01 Gru 2008, 17:34

Po pierwsze to nie pisz postów jeden pod drugim, tylko używaj opcji edytuj.
Po drugie, co z tego że w USA ludzie nie kupują zimówek, mamy ich naśladadować? Amerykanie są dla Ciebie autorytetem że chcesz robic tak jak oni? Idąc tym tokiem myślenia to powinniśmy kupić wszyscy samochody w automacie bo w Ameryce tak jeżdzą.
Po trzecie nie rozumien po co na siłe chesz każdemu wmówić że zimówki sa blee. Myślę że prawie każdy kierowca miał doczynienia z zimówkami i z oponami letnimi, i każdy na podstawie własnego doswiadzczenia widzi które opony są lepsze, jezeli Tobie lepiej jeździ na letnich zimą to twoja sprawa, mi to nie przeszkadza.
zbychu57
Aktywny
 
Posty: 312
Miejscowość: Białystok

01 Gru 2008, 19:05

leone1 napisał(a):A wiesz może dlaczego w samochodach w USA nie mają świateł przeciwmgielnych (tylnych)?


Bo mają awaryjne w kolorze stopu :P bardzo inteligentnie również..
<b>don't stop tryin'
one day you
you will flyin'
qki007
Stały forumowicz
 
Posty: 1054
Zdjęcia: 9
Miejscowość: Zamość

02 Gru 2008, 10:53

qki007 napisał(a):
leone1 napisał(a):A wiesz może dlaczego w samochodach w USA nie mają świateł przeciwmgielnych (tylnych)?


Bo mają awaryjne w kolorze stopu :P bardzo inteligentnie również..


###
Nie chodzi o małpowanie z USA, jestem nawet gorącym przeciwnikiem zapożyczania wszystkiego, co amerykańskie (fast foody, coca- cola itp....), chodzi o korzystanie ze sprawdzonych dobrych wzorców -u nich już to było! i po jakimś czasie zrezygnowali, tak jak Austria zrezygnowała z obowiązku jazdy na światłach cały dzień.
Odnośnie świateł pmgielnych:
...otóż nie! W większości stanów awaryjne też są żółte (tak jak kierunkowskazy zresztą).
A nie maja świateł przeciwmgielnych - bo nie ma takiej potrzeby (i nie dlatego, ze tam nie ma mgieł). Jak często używasz świateł pmgielnych (b. rzadko). Światła te wyrządzają więcej szkody, niż pożytku
(tak jak światła mijania w dzień). Na pewno doświadczyłeś sytuacji, kiedy to matoł włączył światła pmgielne , a ty jechałeś za nim... :wink:
leone1
leone1
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 35

02 Gru 2008, 11:10

leone1 napisał(a):Na pewno doświadczyłeś sytuacji, kiedy to matoł włączył światła pmgielne , a ty jechałeś za nim... :wink:


I to jest wg ciebie powód, by zlikwidować światła p-mgielne? Skoro tak to zlikwidujmy samochody w ogóle - ile razy widziałeś [choćby w telewizji], że jakiś matoł spowodował wypadek [śmiertelny!]?
menajev
Początkujący
 
Posty: 115
Prawo jazdy: 01 01 2001

02 Gru 2008, 11:30

zbychu57 napisał(a):...
Po trzecie nie rozumien po co na siłe chesz każdemu wmówić że zimówki sa blee. Myślę że prawie każdy kierowca miał doczynienia z zimówkami i z oponami letnimi, i każdy na podstawie własnego doswiadzczenia widzi które opony są lepsze, jezeli Tobie lepiej jeździ na letnich zimą to twoja sprawa, mi to nie przeszkadza.

###
Mi szczerze mówiąc również nie przeszkadza jak ktoś "mlaska" na zimówkach po czarnej, lub mokrej nawierzchni (a takie nawierzchnie są u nas zimą w przeogromnej większości) - ich rzecz, najwyżej nie wyhamuje.
Jednakże boli nieco naiwność (w końcu rodaków), a czasem nawet głupota innych (syndrom baranów idących na rzeź) - co w mediach, reklamach powiedzieli, czy napisali........
leone1
leone1
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 35

02 Gru 2008, 11:34

menajev napisał(a):
leone1 napisał(a):Na pewno doświadczyłeś sytuacji, kiedy to matoł włączył światła pmgielne , a ty jechałeś za nim... :wink:


I to jest wg ciebie powód, by zlikwidować światła p-mgielne? Skoro tak to zlikwidujmy samochody w ogóle - ile razy widziałeś [choćby w telewizji], że jakiś matoł spowodował wypadek [śmiertelny!]?

###
Samochodów nie trzeba likwidować, a jedynie głupotę i absurdalne przepisy.
Zobacz tu:
http://bezswiatel.ath.cx/?page=nie
i tu filmik:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=uSeZ3VsGOPA[/youtube]
:wink:
Ostatnio edytowany przez leone1, 12 Lut 2010, 01:05, edytowano w sumie 1 raz
leone1
leone1
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 35