v8 napisał(a):zimówki lepsze na zime od letnich. dają lepszą przyczepność (bo inny skład gumy , bierznik i lamela, do tego powinny być węższe od letnich żeby lepiej śnieg w bieżnik wchodził) i mniejsze opory toczenia(bo wiadomo że jak opona węższa -jak w rowerach kolażówkach-to mniejszy opór toczenia , a do tego tną śnieg bo są cienkie...)
###
Ojejej (przede wszystkim pisze się bieżnik), jakie lamela?, co to jest? - lamele to są, ale w letnich - do odprowadzania wody ( w zimówkach nie ma takowych, dlatego płyną po wodzie. Dalej: "żeby lepiej śnieg w bieżnik wchodził" jak lepiej śnieg będzie wchodził, to gorzej będzie wychodził i będziesz miał zapchany bieżnik (będziesz musiał skubać patyczkiem), wtedy opona zachowuje się tak samo jak łysa. Dalej: "i mniejsze opory toczenia(bo wiadomo że jak opona węższa -jak w rowerach kolażówkach-to mniejszy opór toczenia" - jak mniejszy "opór toczenia" - to mniejsze tarcie, a jak mniejsze tarcie, to opona ślizga się bardziej (przyczepność jest większa im większe jest tarcie - inaczej: przyczepność jest wprost proporcjonalna do siły tarcia - fizyka szkoła podstawowa)
Opony o wyższym profilu zaleca się zimą (latem też), żeby można było to osiągnąć to muszą być węższe (w przekroju poprzecznym) ponieważ te wszystkie wymiary są ze sobą powiązane (są od siebie nawzajem zależne), na jednym wymiarze felgi nie da się obniżyć, czy podwyższyć profilu, trzeba zmienić rozmiar felgi - aby podwyższyć profil, musi być automatycznie mniejsza szerokość opony i na odwrót.
Dlatego opona wysokoprofilowa będzie lepsza zarówno zimą jak i latem (opony niskoprofilowe oprócz szpanu nic więcej nie oferują), przykład :masz letnią o wymiarach: 205/55/15 to najlepszym odpowiednikiem tej opony będzie: 185/65/15 - w tym wypadku uzyskujesz tylko mniejszą szerokość opony (wysokość jest i musi być taka sama, mimo oznaczenia:.../55/... i .../65/... Zauważ też, że średnica koła będzie zawsze taka sama, nawet jeżeli zmienisz na 16-tki (np:215/50/16), jeżeli będzie inna , to jest źle dobrany zamiennik.