Opony ze sztywniejszym bokiem. 195/45/R16

04 Maj 2019, 22:35

Hej.

Poszukuje opon ktore nie podwijaja sie na zakretach.
Samochod to Fabia 3 Hatchback 110KM.

Obecnie na samochodzie mam letnie opony w rozmiarze 185/60/R15, firmy nexen. Takie byly oryginalne. Maja sciany boczne bardzo miekkie. Bardzo czuc to w szybkich zakretach. Nie lubie tego.

Zimowe opony kupilem w tym samym rozmiarze ale
Nokian WR D4 185/60 R15 88 T XL.
Kupiłem XL wlasnie ze wzgledu na opis ze niby maja sztywniejsze sciany boczne, zeby mozna bylo napompowac do nich troche wiecej. Jezdzi sie na nich bardzo dobrze i stabilnie.

Obecnie rozwazam glownie dwie:

1. Hankook VENTUS PRIME3 K125 195/45 R16 84 V XL (960 PLN)
2. Nokian WETPROOF 195/45 R16 84 V XL (1120 PLN)

I teraz pojawiaja się pytania.

Nie rozumiem jak sie ma to XL do indexu nosnosci. Niby XL ma być do dostawczych samochodow, ale przeciez pisze ze nosnosc jest 500 KG, czyli chyba standardowa. Zaczynam sie zastanawiac co wlasciwie oznacza to XL.

Czym sie kierowac żeby stwierdzic jaka gruba/sztywna ta sciana boczna jest ?

Porownujac moje obecne letnie i zimowe opony, to niebo a ziemia. Jedne maja sciane boczne niewiele grubsza od opony rowerowej, a drugie to maja o wiele sztywnejsza ta sciane.
To sie bardzo przeklada na prowadzenie w zakrecie.

Grzesiek.
wiesniak
Nowicjusz
 
Posty: 5

05 Maj 2019, 06:19

wiesniak napisał(a):Zaczynam sie zastanawiac co wlasciwie oznacza to XL.

Czym sie kierowac żeby stwierdzic jaka gruba/sztywna ta sciana boczna jest ?

Oznaczenie XL nie oznacza, że są to opony do samochodów dostawczych, czy ciężarowych, to tylko nieco zwiększona nośność.
Najsztywniejsze boki mają opony run-flat.
[link do Oponeo wygasł]
Można też zastosować opony o mniejszym profilu.
[link do Oponeo wygasł]
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3798
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

05 Maj 2019, 08:02

Dziekuje za odpowiedz, ale nadal nie rozumiem tego.

Czy w takim razie roznilyby sie opony:

1. Z indeksem nosnosci 84
2. Z indeksem nosnosci 84 i oznaczeniem XL
wiesniak
Nowicjusz
 
Posty: 5

05 Maj 2019, 08:41

Dodatkowo na stronie Hankook'a nie ma zadnej informacji o tym zeby ta opona miala oznaczenie XL.
Jest tylko tyle:
195/45R16 84V C A 72
A wszyscy sprzedawcy wspominaja o oznaczeniu XL...
Natomiast w opisie jest taka wzmianka:
"Zwiększona sztywność i wytrzymałość ściany bocznej"


Z kolei na stronie Nokiana jest XL wymienione w tej oponie:
195/45R16 84V XL C A 68
Ale to tez dwie stowy roznicy.
wiesniak
Nowicjusz
 
Posty: 5

05 Maj 2019, 12:31

W tym rozmiarze normalna nośność to 80, 84 to nośność opon XL.
Wszystkie hankooki o nośności 84 mają oznaczenie XL
[link do Oponeo wygasł]
Tylko ten rozmiar nie jest przewidziany przez producenta, na 16" przewidziane są 205/45, albo 215/45.
Swoją drogą jeżeli założysz opony z niższym profilem, to automatycznie polepszy się prowadzenie w zakrętach i dodatkowe szukanie sztywnych opon nie jest konieczne, a może być nawet dosyć przykre.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3798
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

05 Maj 2019, 12:57

Yeti, Dzieki jeszcze raz za odpowiedz.

Czyli generalnie mozna przyjac ze kazda opona w tym rozmiarze, z indexem 84 to opona XL ?

Co do rozmiaru, to:
- oryginalne 15 szerokosc 6J cali ET38, a rozmiar opony 185/60/R15 (takie mam)
- oryginalne 16 szerokosc 7J cali ET46, a rozmiar opony 205-215/45/R16

No ale powiedzmy sobie ze to Fabia a nie Ferrari, nie chcialem isc w szerokie kapcie, tylko poprawic stabilnosc w zakretach.

Wiec setup jaki zrobilem to:

- R16 6.5J ET42, a jeden z zalecanych rozmiarow na taki rozmiar to wlasnie 195/45/R16.

Czy popelnilem jakis blad ?
wiesniak
Nowicjusz
 
Posty: 5
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Mamy już jesień na drogach - na co trzeba uważać?
    Jesienią kierowcy powinni pogodzić się z gorszymi warunkami na drodze. Mgła, wilgoć, wichury – taka aura wymusza, aby za kierownicą być bardziej czujnym i przygotowanym do błyskawicznej reakcji. Sezon jesienny nieuchronnie ...
    Toyota Sports 800 - 1965 rok
    W 1962 roku Toyota zaprezentowała prototypowy model Toyota Publica Sports z dwucylindrowym silnikiem 697cc o mocy 28 KM. Dopiero w 1965 samochód trafił do produkcji, już jako Toyota Sports 800 z silnikiem typu bokser ...

05 Maj 2019, 13:10

wiesniak napisał(a):Czy popelnilem jakis blad ?

Tak, nie bierzesz pod uwagę całkowitej średnicy koła.
195/45/16 jest mniejsze od 185/60/15 aż o 3,63%
205/45/16 jest mniejsze o ok 2%
215/45/16 jest mniejsze o ok 0,5%
A max dopuszczalna różnica to właśnie ok 2%
Jeżeli nie chcesz iść za bardzo w szerokie opony, to proponuję 195/50/16 które są najbardziej zbliżone do podstawowego rozmiaru.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3798
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

05 Maj 2019, 13:40

Masz racje.

Dziekuje za Twoje odpowiedzi.

Grzesiek.
wiesniak
Nowicjusz
 
Posty: 5

05 Maj 2019, 14:17

Szukaj opon opisywanych przez producenta jako: sportowe, do dynamicznej jazdy itp. (np. Bridgestone Potenza) , zamiast opon opisywanych jako: komfortowe, trwałe (np. Bridgestone Turanza). Od tego bym zaczynał. Żadne opony nawet od samochodu dostawczego w wysokim indeksie nośności, wzmacniane (XL), nie będą miały sportowego charakteru i nie osiągniesz na nich pewnych właściwości jezdnych w osobówce.
aGradory