Opóźnienie w przełączaniu z trybu P do trybu D

05 Gru 2022, 14:58

Witam.

Samochód to Mercedes w204, c200, automatyczna skrzynia biegów, 2009.

Praktycznie kwartał samochód był na warsztacie (z czego większość upłynęło na czekaniu na części z Niemiec bo sanki okazały się uwzględnione w gwarancji w ASO - była jakaś wada fabryczna).
W ASO mi wymienili właśnie te sanki, sprężyny, wahacze (wszystko tylko tył).
W lokalnego mechanika ogarnialem wyciek oleju, wymianę oleju w skrzyni biegów, i jeszcze parę innych mniejszych rzeczy, których teraz nie jestem w stanie przypomnieć

Gdy wreszcie odebrałem samochód, to następnego dnia zauważyłem pewne opóźnienie gdy przełączam na tryb D(rive) z trybu P(arking). Trwa to do 10 sekund. I też nie zawsze występuje, zdarzało się przełączać bez żadnych problemów. Chyba też nie ma zasady, że występuje to na zimnym silniku, bo raz bez problemu zmieniło się na D mroźnym rankiem. Podczas jazdy nizsze biegi zmieniają się jakby z lekkim szarpnięciem (np na rondzie zwalniam, potem gazuje) ale to najprawdopodobniej taka uroda tego modelu bo mam to od samego początku posiadania auta (czyli prawie 3 lata). Podczas jazdy długodystansowej biegi zmieniają się gładko.

Czy ktoś wie, o co może chodzić? Na dniach myślę skontaktować się z ów mechanikiem i powiedzieć mu o tej sytuacji, bo wcześniej takich problemów nie było - jakby właśnie ta zmiana oleju miała na to wpływ.

Ostatni raz olej w skrzyni był zmieniany jakoś 40-50tys km temu przez poprzedniego właściciela.

Jeśli chodzi o moją jazdę - bardzo uważam na skrzynię. Nie zmieniam trybów w ruchu, auto jest głównie wykorzystywane na długich dystansach, nie driftuje, nie zmieniam na manualne zmienianie biegów.

Z góry dziękuję za jakiekolwiek wskazówki.
Pozdrawiam
russosche
Nowicjusz
 
Posty: 34

05 Gru 2022, 15:41

russosche napisał(a):Trwa to do 10 sekund
Bardzo długo i nie jest to normalne.
russosche napisał(a):wcześniej takich problemów nie było - jakby właśnie ta zmiana oleju miała na to wpływ.

Ostatni raz olej w skrzyni był zmieniany jakoś 40-50tys km temu przez poprzedniego właściciela.
Po wymianie oleju w automatycznej skrzyni w większości przypadków trzeba zrobić jej adaptację. Była ona robiona?
Olej miałeś zmieniany dynamicznie czy statycznie?
Czy nowy olej był taki sam jak wcześniej wymieniany w tej skrzyni (spełniał wymogi specyfikacji)?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10093
Zdjęcia: 35

05 Gru 2022, 18:58

Pisząc, że przełączanie trwa do 10 sekund trochę za bardzo zaokrąglilem. Precyzując, trwa to około 4-5 sekund.

Niestety nie znam żadnych szczegółów jeśli chodzi o zrobienie adaptacji, metody wymiany, czy czy był to ten sam olej.

Na dniach skontaktuje się z mechanikiem, i postaram się dowiedzieć więcej.

Teraz ruszając pierwszy raz dzisiaj parkingu przełączyło się na D od razu. Zatrzymałem więc auto na chwilę, włączyłem P, poczekałem moment, i znowu włączyłem D, i znowu było opóźnienie. Więc jakby nie ma tu reguły kiedy jest opóźnienie, a kiedy nie.

Pamiętam, że adaptację skrzyni można zrobić samemu z poziomu komputera pokładowego samochodu. Czy o taką adaptację chodzi, czy o tą bardziej 'zaawansowaną'?
russosche
Nowicjusz
 
Posty: 34

06 Gru 2022, 11:19

Procedura resetu ustawień skrzyni z jednego z zagranicznych for która została potwierdzona przez co najmniej jednego z użytkowników, że przechodzi w w204 wygląda tak:
  1. Get in and shut the door
  2. Turn key to position 2 (right before the start position) DO NOT START THE CAR
  3. Press the gas pedal to the floor... past the kick down point...
  4. Hold the pedal there for 15 seconds
  5. After 15 seconds while foot still planted, turn the key off but not remove it
  6. Release gas pedal
  7. Wait at least 2 minutes while not touching anything in the car, don't open the door even
  8. After the 2 minutes start the car and drive off normally... you should notice a difference in the shift pattern and smoothess

Tu masz wersję przetłumaczoną:
  1. Wejdź i zamknij drzwi
  2. Przekręć kluczyk do pozycji 2 (tuż przed pozycją startową) NIE URUCHAMIAJ SAMOCHODU
  3. Wciśnij pedał gazu do oporu... poza punkt kick-down...
  4. Przytrzymaj pedał przez 15 sekund
  5. Po 15 sekundach, gdy stopa jest nadal osadzona, wyłącz kluczyk, ale go nie wyjmuj
  6. Zwolnij pedał gazu
  7. Odczekaj co najmniej 2 minuty, nie dotykając niczego w samochodzie, nawet nie otwieraj drzwi
  8. Po 2 minutach odpal auto i normalnie jedź... powinieneś zauważyć różnicę w zmianie biegów i płynności
Podczas tych dwóch minut mogą być słyszalne jakieś dźwięki (jak np. silniczki) dochodzące z okolic skrzyni. Ta procedura powoduje reset skrzyni do ustawień fabrycznych i następnie podczas jazdy będzie się ona uczyła na nowo. Samą adaptację można zrobić podpinając się ze specjalnym interfejsem i jest trochę bardziej skomplikowana niż taki reset ale suma sumarum efekt końcowy powinien być podobny tyle że w wersji z resetem skrzynia będzie dłużej się uczyła podczas normalnego użytkowania.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10093
Zdjęcia: 35

07 Gru 2022, 18:07

Zrobiłem tę adaptację ale niestety od razu ten sam problem - opóźnienie w przełączaniu na D.
russosche
Nowicjusz
 
Posty: 34

08 Gru 2022, 12:29

Ok, a sprawdzałeś jak wygląda przełączanie z N na D i z N na R? Tu też pojawia się opóźnienie?

Przełączając z P musisz przejść przez przełożenia R => N i dopiero wbijasz D. Tą zmianę robisz zawsze z taką samą prędkością (chodzi o ruch drążkiem)?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10093
Zdjęcia: 35
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...
    Skrobaczka do szyb samochodowych
    Skrobaczka do szyb to narzędzie niezbędne dla każdego kierowcy, który zimą, podczas mrozów parkuje swoje auto na zewnątrz. Przydatna jest także zmiotka, a dla mniej cierpliwych odmrażacz lub mata antyszronowa ...

12 Gru 2022, 16:01

Przejście z N na R/P i z R/P na N przebiega bezproblemowo. Tylko przejścia na D jest opóźnione, nieważne z jakiego trybu. I też, jak wspomniałem wcześniej, nie zawsze to opóźnienie występuje.

Skontaktowałem się z mechanikiem. Wymiana była dynamiczna, olej firmy Febi.

Dolał mi dzisiaj jeszcze z około 0.5l ale nic nie pomogło.

Zmianę drążkiem robię z taką samą prędkością od zawsze.
russosche
Nowicjusz
 
Posty: 34

12 Gru 2022, 17:51

Zakładając, że olej jest taki, jak zaleca producent ( w ASB właściwy olej ma bardzo duże znaczenie ), to może to być problem albo z ASB albo z samym silnikiem - ASB "współpracuje" ze sterownikiem silnika. I jak określone parametry silnika nie zostaną spełnione odpowiednim czasie, to ASB nie przerzuci biegu albo będzie je przeciągała.
Przy takich objawach, jak nie pomaga wymiana oleju, to najlepiej pojechać na warsztat, na którym zajmują się ASB. Zrobią pełną diagnostykę i silnika i skrzyni.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

13 Gru 2022, 10:59

Być może któryś z solenoidów (ten odpowiedzialny za przejście z N na D) niedomaga przez co sama zmiana przełożenia trwa dłużej. Raz zadziała od razu, a raz z lekkim opóźnieniem i problem gotowy.

Tu masz fajnie pokazane jak przetestować poprawnie solenoidy z tej skrzyni. To, że działa on elektrycznie nie musi oznaczać że pod ciśnieniem nie będzie miał problemu.

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Ogólnie najlepiej poszukać warsztatu specjalizującego się w naprawach głównie ASB.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10093
Zdjęcia: 35

15 Gru 2022, 11:45

Ok, dziękuję za pomoc. Będzie trzeba wobec tego udać się do specjalistów.

Dziwne tylko, że te problemy wydają się jakby następstwem wymiany tego oleju. Może mechanik spartolił robotę?
russosche
Nowicjusz
 
Posty: 34

15 Gru 2022, 12:11

Ustal dokładnie jaki to był olej bo sama nazwa nic tu nie mówi. Wtedy trzeba sprawdzić czy spełnia on specyfikację producenta jaka została przewidziana do tej skrzyni.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10093
Zdjęcia: 35

16 Gru 2022, 09:44

Olej to Febi, nr. 29449, 1 litr.
russosche
Nowicjusz
 
Posty: 34

16 Gru 2022, 12:01

Ile tego oleju? 1 litr czy 10 litrów?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

16 Gru 2022, 12:49

Miałem na myśli pojemność butelki z olejem, który dokupiłem.

Nie wiem ile dokładnie oleju zostało wlane w ramach wymiany, ale powiedziano mi, że te problemy mogły wynikać z za małej ilości oleju, więc mechanik dokupił litr i dolał jeszcze niecałe 0.5l.

Dolany został ten sam olej.

Nie wiem ile sumując zostało wlanego oleju, ale jeszcze przed dolaniem tego dodatkowego 0.5l mechanik sprawdzał poziom oleju bagnetem, i było wszystko niby w porządku.
russosche
Nowicjusz
 
Posty: 34

16 Gru 2022, 13:25

russosche napisał(a):Nie wiem ile dokładnie oleju zostało wlane w ramach wymiany, ale powiedziano mi, że te problemy mogły wynikać z za małej ilości oleju, więc mechanik dokupił litr i dolał jeszcze niecałe 0.5l.
To nie jest tak że doleje się oleju i będzie ok. Skrzynie automatyczne są bardzo wyczulona na ilość oleju. Tu w samochodach na miarkach często jest podany poziom dla zimnej skrzyni i ciepłej. Zarówno za niski stan jak i za duży może powodować problemy dlatego tak ważne jest dokładne sprawdzenie poziomu oleju w skrzyni według zaleceń producenta.

Jak w skrzyni jest sporo oleju 6-8 litrów to poziom na bagnecie będzie się znacząco zmieniał w zależności od jego temperatury. Obstawiam ze zostało to zrobione zgodnie ze sztuką :wink:

russosche napisał(a):Olej to Febi, nr. 29449, 1 litr.
Wygląda na to że olej sam w sobie spełnia specyfikację i tu powinno być ok.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10093
Zdjęcia: 35