REKLAMA
Najnowsze dane portalu analitycznego focus2move.com potwierdzają, że Toyota Corolla nadal zajmuje niezagrożone pierwsze miejsce w rankingu globalnej sprzedaży samochodów. Na drugim miejscu znalazł się amerykański pick-up Ford F-Series, zaś na trzecim Toyota RAV4. Toyota dominuje także w zestawieniu najczęściej wybieranych marek samochodowych.
Prawie 600 tys. Corolli
W czerwcu na całym świecie kupiono 108 500 egzemplarzy Corolli, o 3,4% więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Łącznie od stycznia do czerwca na drogi wyjechało prawie 596 300 kompaktowych Toyot. W 2018 roku na kolejne rynki na świecie zaczęła wchodzić Corolla 12. generacji, opracowana w technologii TNGA. Nowy model jest teraz oferowany w trzech wersjach nadwozia, z dwoma napędami hybrydowymi do wyboru, zastępując na rynku poprzednią generację Corolli oraz Aurisa. Mocniejszy napęd generuje moc 180 KM i rozpędza auto do setki w 7,9 s.
Dobra passa SUV-ów i pick-ów
Drugim najpopularniejszym samochodem na świecie jest potężny amerykański pick-up Ford F-Series, którego aktualna, 13. generacja jest produkowana od 2014 roku. W pierwszym półroczu na drogi wyjechało prawie 539 200 tych samochodów, zaś w samym czerwcu prawie 98 000 aut.
Liderem segmentu SUV jest Toyota RAV4 z wynikiem 440 600 egzemplarzy w pierwszych 6 miesiącach roku i 84 700 aut w czerwcu. Piąta generacja średniej wielkości SUV-a jest produkowana od 2018 roku w Kanadzie. Auto zaprojektowano od podstaw w architekturze TNGA i jest dostępne z układem hybrydowym oraz elektrycznym napędem na cztery koła AWD-i. W najmocniejszej wersji rozwija 222 KM mocy.
Czwarte miejsce zajmuje Honda Civic, ale tuż za nią znalazły się kolejne dwa SUV-y – Honda CR-V i Volkswagen Tiguan. Na 8. miejsce awansowała z dziewiątego Toyota Camry, na 9. z jedenastego RAM Pick-up, a na 10. z ósmego spadł Volkswagen Polo.
Globalny rynek samochodów słabnie
W 2018 roku światowy rynek aut zanotował pierwszy spadek od 7 lat, zmniejszając się o 0,7%. Negatywny trend utrzymuje się także w 2019 roku. Wyniki z pierwszej połowy roku pokazują spadek rok do roku aż o 8,1% do liczby 42 028 000 aut. W samym czerwcu sprzedano niecałe 7 203 000 samochodów, o 8,2% mniej niż w szóstym miesiącu ubiegłego roku. Największe, dwucyfrowe spadki w ciągu półrocza zanotowały Peugeot (-19,4%), Geely (-18,7%), Changan (-16,1%), Buick (-13,9%), Mazda (-12,6%), Renault (-11,6%), Ford (-11,4%) i Maruti (-10,9). Wzrosty przy słabnącym rynku osiągnęły jedynie Honda (2%), Toyota (1,6%) i BMW (0,7%).
Najpopularniejsze marki motoryzacyjne
W tych warunkach Toyota umocniła swoją pozycję lidera, sprzedając w pierwszym półroczu ponad 4 303 300 samochodów i zajmując 10,3% rynku. Volkswagen jest drugą najchętniej wybieraną marką na świecie (3 125 600 egz.) pomimo spadku sprzedaży o 6,7%. Niemiecka marka ma 7,5-procentowy udział w rynku. Trzecie miejsce należy do Forda (2 425 100 egz.), który notuje 5,8% udziału w rynku. W pierwszej dziesiątce znajdują się także Honda, Nissan, Hyundai, Chevrolet, Kia, Mercedes i Renault.
Najwięksi producenci samochodów
W rankingu producentów pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen Group, podobnie jak w dwóch poprzednich latach. W pierwszym półroczu koncern sprzedał 5,05 mln samochodów, notując spadek o 6,7%. Jego udział w światowym rynku wynosi 12%. Toyota Group skróciła dystans do swojego niemieckiego rywala – jej udział w rynku wynosi 11,4% po wzroście sprzedaży rok do roku o 1,6%, do liczby 4,8 mln aut. Na trzecim miejscu znajduje się Renault Nissan Alliance z wynikiem 4,6 mln samochodów przy spadku o 7% i udziale w rynku 10,9%. Do pierwszej dziesiątki należą także General Motors, Hyundai-Kia, Ford Group, FCA, PSA i Mercedes Daimler. Żaden z koncernów w pierwszej dziesiątce nie zmienił w tym roku swojej pozycji z wyjątkiem właśnie Mercedesa, który wyparł z 10. miejsca Suzuki.
Wzrosty pomimo słabnącego rynku zanotowały chiński Great Wall (3,7%), Honda Motor (1,8%), Toyota Group (1,6%), Isuzu Motors (0,5%) i BYD (0,5%). Największe spadki zanotowali inni chińscy producenci – Dongfeng Motor (-44,3%), BAIC (-35,1) i GAC Group (-29,9%).
źródło: focus2move.com