Panewki - rodzaje

21 Maj 2017, 15:07

Witam, chciałbym sie dowiedzieć jakie są rodzaje panewek.
Zwykłe i wzmocnione ? czy jeszcze jakieś.
Macius
Obserwowany
 
Posty: 2
Prawo jazdy: 03 04 1996
Auto: Nie mam

14 Cze 2017, 12:58

Macius napisał(a):Zwykłe i wzmocnione ? czy jeszcze jakieś.
Generalnie tak się je rozróżnia natomiast wzmocnione mogą być jeszcze budowane z jako np. panewki dwu lub trójskładnikowe. Chodzi tu o ilość materiałów użytych do ich produkcji. Zwykłe produkowane są zazwyczaj z jednego stopu materiału.

Panewki wzmocnione (lite)
Takie panewki wykonane są w całości z metalu który używany jest do produkcji łożysk tzw. łożyskowego. Są to specjalne stopy posiadające dużą wytrzymałość i odporność na ścieranie. Taka panewka umieszczana tam gdzie obciążenia są większe. W przypadku łożyskowania korbowodu montuje się ją od strony trzonu korbowodu.

Panewki zwykłe (dwuskładnikowe)
Tu mamy panewki które zbudowane są ze stalowego podłoża następnie mamy warstwę pośrednią oraz na koniec dodawana jest warstwa stopu łożyskowego. Stosuje się je w mało i średnio obciążonych silnikach (benzynowych i wolnossących wysokoprężnych) samochodów osobowych. W przypadku łożyskowania korbowodu montuje się ją od strony główki.

Panewki częściowo wzmocnione (trójskładnikowe)
Są wykonywane w podobny sposób co dwuskładnikowe i wykonuje się je z podłoża stalowego następnie dodaje się warstwę łożyskującą później jest warstwa barierowa, a na koniec warstwa ślizgowa. Ostatnia warstwa jest często nakładana metodą galwanizowania. Czasem zachodzi potrzeba żeby ta warstwa był znacznie mocniejsza o podwyższonej twardości to wtedy wykorzystuje się metodę napylania katodowego.

Gdzie są wykorzystywane napylane panewki? Głównie w silnikach które przenoszą duże obciążenia czyli np. w silnikach wysokoobciążonych, duże silniki o zapłonie samoczynnym.

Inne materiały z których również wykonywane są panewki lite to np. brąz, żeliwo szare lub tworzywa sztuczne np. teflon lub tekstolit.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

14 Cze 2017, 20:17

Kacper jak coś powie to nic dodać nic ująć :naughty:
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16728
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota Celica VI generacji - poradnik kupującego
    Jesteś entuzjastą motoryzacji i chcesz mieć kultowe auto? Toyota Celica VI to samochód, który łączy atrakcyjny wygląd, radość z jazdy i technologie sprawdzone w motorsporcie. Na co należy zwrócić uwagę, ...