03 Paź 2014, 12:27
Kolego trzeba przeprowadzić dobrą diagnostykę VAG-iem bo bez tego ani rusz. Jeżeli ktoś podpiął kompa i sprawdził błędy, to tak naprawdę nie zrobił nic niestety. Tak jak Ci napisałem, przyczyn może być wiele. Ogólnie dymi na czarno, bo mieszanka jest zbyt bogata i nie jest w stanie przepalić tego, czym zostaje zasilony. Przyczyn może być wiele - od zbyt małej ilości powietrza, poprzez nieprawidłowo obliczoną przez kompa - np nieszczelność, źle pracującą turbinę, przepływomierz, czujnik temperatury powietrza doładowującego itd. Zaciąć się też mogły jakieś zawory. Ewentualnie wina leży po stronie zasilania, leją wtryski, pada pompa. Powodem może też być padający powoli motor. Jeżeli dodatkowo bierze olej, to silnik może sobie wyrównoważać równomierne spalanie w cylindrach, zwiększając dawkę paliwa. Ogólnie problem jest do rozwiązania, ale potrzebujesz zrobić logi statyczne i dynamiczne silnika, wtedy będzie wiadomo, który parametr odstaje od norm. Jeżeli jesteś z wawy, to daj znać na priv, ja mam kabel. Mogę się postarać Ci pomóc. Jeżeli z innego miasta, to napisz na jakimś forum lokalnym albo dotyczącym Twojego auta, o pomoc w wykonaniu logów i potem je tu wrzuć.
Silniki diesla są niestety skomplikowane. Auto już masz leciwie i jakaś pierdoła może powodować tak naprawdę duże problemy. Prewencyjnie, na Twoim miejscu wykonałbym pewne czynności zapobiegawcze - sprawdził zawór N75, wszystkie węże podciśnienia, albo przynajmniej te, które wykazują oznaki zużycia. Sprawdził szczelność. Zbadał turbinę, pod kątem wycieków i stanu wirnika. Jeżeli masz zmienną geometrię, to sprawdził działanie gruszki itd, bo zapieczone prowadnice też mogą dawać taki objaw. Potem Ci auto wpadnie w notlauf i też ze względów bezpieczeństwa ECU ograniczy moc i przełączy w tryb awaryjny. Do tego warto przeczyścić wtryski, albo profesjonalnym sprzętem, albo przynajmniej markowym dodatkiem do paliwa. Oprócz tego trzymać dobry poziom oleju i lać olej w miarę możliwości markowy i spełniający normę VW 505.00.
Podaj jeszcze dokładnie jak to spalanie się zmieniło i powiedz czy są jakieś inne objawy, zużycie oleju, płynu chłodniczego. Ile w ogóle oleju Ci bierze, jakiego używasz i kiedy go zmieniałeś ostatnio?