Peugeot 106 II 1.5D - szarpanie autem, problem z poduszkami?

28 Maj 2013, 12:58

Na początku chciałem się przywitać, jako świeżo upieczony użytkownik :wink:

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że nie jestem specjalistą w tej dziedzinie, a moja wiedza na temat mechaniki opiera się na niewielkich naprawach metodą prób i błędów. Problem z moim Pugiem jest następujący: niemalże od samego zakupu (około roku temu) przy nagłym puszczeniu pedału gazu szarpało całą budą. Oczywiście, zdaję sobie sprawę, że niewielkie szarpania przy takim manewrze są całkiem normalnie, lecz w moim przypadku są one naprawdę spore i niezwykle uciążliwe. Czasami przy wytracaniu obrotów trwa to nawet kilka sekund i szarpie całym samochodem nawet kilka razy, zanim zacznie się normalnie toczyć. Oczywiście im niższy bieg tym rwie mocniej. Moim sposobem na to jest po prostu bardzo delikatne puszczanie pedału gazu, jednak nie zawsze jest to możliwe (gwałtowne hamowanie itd.) Rozmawiałem ze znajomym, domorosłym mechanikiem który polecił mi, że najprościej będzie sprawdzić po prostu jak zachowuje się silnik w komorze przy dodawaniu gazu i czy podczas takiego szarpania dźwignia zmiany biegów również się macha. No i tak jest, drążek kiwa się lekko do przodu i do tyłu, lecz silnik podczas pracy wydaje się stać stabilnie (jedynie niewielkie ruchy, ale to o ile mi wiadomo normalne). Poza tym od kilku dni zauważyłem pewną dolegliwość, która objawia się wibracją tylnej oraz niektórych bocznych szyb w pewnym przedziale obrotów podczas przyśpieszania (przeważnie około 1700-1900 obrotów i od 3 biegu wzwyż). Moje pytanie jest proste. Czy to na pewno wina poduszek, czy nie można wykluczyć poważniejszej awarii związanej ze skrzynią czy sprzęgłem? Przy zmianie biegów i puszczaniu sprzęgła takie szarpanie nie występuje (jedynie na początku, ale to raczej wina mojego słabego "wyczucia" i wątpliwej techniki jazdy na początku mojej przygody z nim).
gizzah01
Nowicjusz
 
Posty: 5
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Peugeot 106 II
Silnik: 1.5D 57KM
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998

28 Maj 2013, 13:37

gizzah01 napisał(a):Przy zmianie biegów i puszczaniu sprzęgła takie szarpanie nie występuje (jedynie na początku, ale to raczej wina mojego słabego "wyczucia" i wątpliwej techniki jazdy na początku mojej przygody z nim).


Złap ręką, pomachaj wyłączonym silnikiem i skrzynią. Zobacz czy nie bujają się za bardzo. A to trzęsienie jakoś objawia się na obrotomierzu??? Czy obroty nie ma ją z tym nic wspólnego??? Nie puka/stuka Ci nic przy hamowaniu/przyspieszaniu??? Sprawdź poduszkę przy podporze półosi...

Pozdrawiam :).
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

28 Maj 2013, 16:28

Silnik stoi raczej stabilnie, próbowałem nim machać ale wszystko wydaje się być okej (chociaż ciężko mi to do czegoś ustosunkować i określić co mieści się w "okej"). Ciężko trochę to zauważyć, ale podczas szarpania strzałka obrotomierza opada jakby nierównomiernie, powiedzmy jedno szarpnięcie = spadek o 150 obrotów. Chociaż musiałbym się przejechać i jeszcze raz dokładnie to poobserwować, co nie jest łatwe bo jak już mówiłem szarpnięcia czasem są bardzo mocne i niekontrolowane ruchy głowy podczas takiej akcji są normą :D. Dzięki serdeczne za jakikolwiek odzew :)
gizzah01
Nowicjusz
 
Posty: 5
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Peugeot 106 II
Silnik: 1.5D 57KM
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998

28 Maj 2013, 16:39

gizzah01 napisał(a):Silnik stoi raczej stabilnie, próbowałem nim machać ale wszystko wydaje się być okej (chociaż ciężko mi to do czegoś ustosunkować i określić co mieści się w "okej"). Ciężko trochę to zauważyć, ale podczas szarpania strzałka obrotomierza opada jakby nierównomiernie, powiedzmy jedno szarpnięcie = spadek o 150 obrotów. Chociaż musiałbym się przejechać i jeszcze raz dokładnie to poobserwować, co nie jest łatwe bo jak już mówiłem szarpnięcia czasem są bardzo mocne i niekontrolowane ruchy głowy podczas takiej akcji są normą :D. Dzięki serdeczne za jakikolwiek odzew :)


Nie ma problemu :). Jeżeli chodzi o poduszki to na obrotomierzu przy "szarpaniu" różnica byłaby albo bardzo mała albo żadna. Ale z kolei drgania drążka zmiany biegów... A duże są te drgania??? Przy postoju też??? Kurcze ciężko mi coś powiedzieć, musiałbym to zobaczyć... A te objawy pojawiły się nagle??? Nasilają się czy od zawsze są tak samo mocne??? Żadna kontrolka się nie zapala??? Samochód był podpinany pod kompa???

Podjedź gdzieś żeby Ci sprawdzili tą poduchę przy podporze półosi. Nie ma żadnych dziwnych dźwięków???

Pozdrawiam :).
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

28 Maj 2013, 16:51

Drgania drążka są niewielkie, na oko może pół centymetra w przód i tył, miarowo, w "rytmie" szarpania całym autem. Na postoju nic nie drga, wszystko jest w porządku. To znaczy odkąd go kupiłem to pamiętam, że telepało nim podczas puszczaniu gazu, teraz odnoszę wrażenie że jedynie mogło się to trochę nasilić. No i dodatkowo dochodzą te wibracje szyb, co pojawiło się niedawno, jeśli ma to jakiś związek z tym. Co do dźwięków to nic, wszystko chodzi cichutko, w jak najlepszym porządku.
Chyba zrobię tak jak mówisz i pojadę do kogoś, żeby to obejrzał. Boje się tylko, żeby to nie było nic związanego z układem przeniesienia napędu, koszty takich napraw by mnie pewnie przerosły. Jeszcze raz dzięki wielkie za chwile czasu, jeśli jeszcze coś przyjdzie do głowy byłbym niezmiernie wdzięczny :)
gizzah01
Nowicjusz
 
Posty: 5
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Peugeot 106 II
Silnik: 1.5D 57KM
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998

28 Maj 2013, 17:12

gizzah01 napisał(a):Boje się tylko, żeby to nie było nic związanego z układem przeniesienia napędu, koszty takich napraw by mnie pewnie przerosły.


Nie będzie. Ewentualnie poduchy i tyle. To nie te objawy. A jeśli okaże się że szaleje silnik, np. przez moment zalewa, pali na część garów, nie trafia z iskrą to spokojnie. Zapytaj wtedy w tym temacie, na bank pomożemy. A przynajmniej nie pozwolimy oszukać Cię " niektórym mechanikom". Pisz raz na jakiś czas co słychać.

Pozdrawiam :).
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...

28 Maj 2013, 20:01

Tak też zrobię :) Wielkie dzięki za pomoc, będę pisał gdy coś się wyjaśni. Pozdrawiam!
gizzah01
Nowicjusz
 
Posty: 5
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Peugeot 106 II
Silnik: 1.5D 57KM
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998