Peugeot 308 1,6 eHDI drgania lewarka na 5 biegu

22 Kwi 2020, 08:11

Cześć!
Od niedawna jestem posiadaczem Peugeota 308 FL z silnikiem 1.6 e-HDi, 92 KM, rok prod. 2012, przebieg 217 000 km.
Póki co auto spisuje się bardzo dobrze, z małym wyjątkiem.
Zauważyłem (a raczej usłyszałem), że drążek zmiany biegów wpada w rezonans na 5 biegu. Dzieje się tak tylko przy dodawaniu gazu i głównie przy prędkościach powyżej 100 km/h. W zasadzie drgania są bardziej słyszalne niż wyczuwalne.
Dodatkowo czasem drążek pracuje w przód i tył (ok 1 cm).

Byłem dziś w serwisie.
Na podstawie krótkiej przejażdżki mechanik postawił diagnozę: uszkodzenie zębów sworznia zespołu piątego biegu.
Koszt naprawy w granicach 3 000-3 500 zł.
Zanim zainwestuję tak dużą kwotę w naprawę, chciałbym mieć pewność, że nie da się tego problemu rozwiązać w inny, tańszy sposób.
Nagrałem filmik na którym słuchać drgania,
Może ktoś jednak spotkał się z tańszym rozwiązaniem tego problemu?
Rumi
Obserwowany
 
Posty: 1

25 Kwi 2020, 18:05

Obawiam się,ze mechanik może mieć racje,gdyby to był tylnonapędowiec przyczyn mogłoby być więcej,jest luz w środku skrzyni.Szukałbym skrzyni,wyjdzie taniej ,są na Allegro.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8565
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

25 Paź 2021, 22:03

Jeżeli jeszcze nie znalazłeś rozwiązania problemu:
Jeżdżę PEUGEOTEM PARTNEREM 1,6 HDI. Po przejechaniu ok. 300000km zaczęły powoli narastać objawy, jak piszesz. Moj mechanik najpierw sprawdził przeniesienie napędu dźwigni zmiany biegów (wymienił popychacz), ale nie pomogło. W dalszej kolejności otworzył skrzynię biegów od strony piątki i okazało się, że jest uszkodzona "piasta", ale tak na prawdę wygląda ona jak koło zębate osadzone na wałku za pomocą wpustów/wypustów. Piasta była wyłupana w dwóch miejscach na obwodzie (otworze) wewnętrznym. Wymiana pomogła połowicznie, bo jest też zużyty wał, na którym ta "piasta" jest osadzona.
Jakub48
Obserwowany
 
Posty: 2

25 Paź 2021, 22:08

Objaw dodatkowy: po lekkim przesunięciu lewarka zmiany biegów ku sobie drgania zmniejszają się i zanikają (na długich trasach musiałem wcześniej użyć gumy z haczykami, aby odciągnąć lewarek do tyłu, bo brzęczenie zagłuszało dźwięk silnika).
Jakub48
Obserwowany
 
Posty: 2