03 Wrz 2021, 00:07
Ronda czyli okrągłe palce lub skanalizowane okrągłą wyspą na środku skrzyżowania dróg publicznych w rozumieniu ustawy o drogach publicznych mogą być zorganizowane bezkierunkowo (okrężnie) lub kierunkowo. Te okrężne nie mają na wlotach strzałek kierunkowych, a pasy ruchu biegną na nich, tak jak to wskazuje piktogram znaku, jedynie okrężnie dookoła wyspy. Jedni nazywają takie rondo klasycznym, a inni skrzyżowaniem z ruchem okrężnym. Jak na nim jechać? Zgodnie z zasadami opisanymi Kodeksem drogowym. UWAGA: należy zapomnieć o tym, że rondo to w całości jedno klasyczne skrzyżowanie, bowiem od 20 lat nie jest to prawdą, tak jak znak C-12 nie jest znakiem rondo o znaczeniu znaku C-9. Wjazd i kontynuacja jazdy dookoła wyspy odbywa się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni (prawym pasem ruchu) bez włączania kierunkowskazów, a zjazdy to zmiana kierunku jazdy w prawo, co do zasady z prawego pasa ruchu, co wymaga włączenia prawego kierunkowskazu nie wcześniej niż po minięciu wylotu poprzedzającego zamierzony. Lewy pas służy do omijania i wyprzedzania, co należy ograniczyć do niezbędnego minimum. Zmiana kierunku jazdy w prawo z wewnętrznego okrężnie biegnącego pasa ruchu jest zarobiona. Nie jest prawdą, że można z niego skręcić w prawo ustępując pierwszeństwa jadącemu prawym pasem, bowiem pasy biegną tu okrężnie, a nie do wylotu.
Jeżeli chodzi o ronda o kierunkowej organizacji ruchu, to zalicza się do nich ronda o pierwszeństwie na jednym lub kliku kierunkach oraz o podporządkowanych wszystkich wlotach, a do nich odśrodkowe, spiralne i turbinowe. Jak na nich jechać? Zgodnie z Kodeksem drogowym i ich kierunkowym oznakowanie w postaci strzałek kierunkowych, przy czym strzałka na wprost, która może być na kilku pasach ruchu, prowadzi kierującego na wprost do wylotu. W załączeniu przykładowe rondo o okrężnej i o kierunkowej organizacji ruchu.