Polscy designerzy samochodowi-jest ich coraz więcej:)

31 Sie 2010, 12:18

Sami przeczytajcie:

"Ludzie wybierają samochody na podstawie tego jak samochód na nich patrzy. Twarz to najbardziej emocjonalna część auta-mówi Janusz Kaniewski, jeden z najbardziej znanych polskich designerów samochodowych. Większość z nas, na pewno przyzna mu rację. Wygląd jest jednym z najistotniejszych czynników decydujących o zakupie auta. Dlatego tak ważna jest rola designerów samochodowych.

Przodują Włosi

Włoscy projektanci samochodowi są uznawani za najlepszych na świecie. Za przykład może posłużyć Giorgetto Giugiaro, który przez 50 lat współpracował z takimi markami jak Alfa Romeo, Ferrari, Audi, Fiat, Maserati, Renault, Saab, Seat lub VW. Jego dziełem są takie kultowe modele jak np. Golf, Scirocco, Punto, Audi 80, Renault 19. W 1999 r. w plebiscycie międzynarodowym Giugiaro został uznany za najlepszego projektanta samochodowego XX w. Kolejnym bardzo znanym projektantem jest Giovanni Michelotti- jeden z największych designerów samochodów sportowych XX wieku. Wymieniać nazwiska włoskich projektantów można bardzo długo.

Teraz Polska

Polacy mogą pozazdrościć Włochom tradycji w dziedzinie projektowania samochodów. Powoli jednak sami zaczynamy odnosić w niej sukcesy. Polscy projektanci mimo niesprzyjających warunków związanych z brakiem w naszym kraju ośrodków, w których mogliby się kształcić i rozwijać swoje umiejętności ( nie mówiąc już o pracy w zawodzie) zaczynają odgrywać coraz bardziej znaczącą rolę w światowym przemyśle motoryzacyjnym. Tadeusz Jelec pochodzi z Giżycka. W 1977 r. rozpoczął studia na Wydziale Budowy Maszyn Politechniki Gdańskiej. Nie ukończył ich. Wyjechał do Anglii chcąc realizować swoje marzenia. Na początku postanowił aplikować do słynnej Royal College of Art, jednakże nie udało się. Pierwsze niepowodzenie nie zraziło go. Kiedy oblał egzamin wstępny zaczął studiować w Chelsea School of Art. Żeby się utrzymać, sprzątał i malował mieszkania. Już na studiach brał udział w wielu konkursach. Uwagę zwrócił drugą nagrodą na restylizację sportowego Midasa i nowatorskim projektem telefonu. Spotkało go coś, o czym inni absolwenci mogli tylko pomarzyć. Sławny Peter Stevens zaproponował mu pracę w Lotusie. Tam m.in. musiał zrestylizować Jaguara XJ w 10 dni. Spod ręki Tadeusza Jelca “wyszło” m.in. wnętrze poprzedniej generacji Jaguara XJ, X-Type i S-Type 2002.Kolejnym znanym polskim designerem, który należy do najbardziej utalentowanych w Europie jest Janusz Kaniewski. Jego historia jest podobna. Na początku lat 90tych zaczął studiować architekturę na Politechnice Warszawskiej. Nie chciał jednak projektować budynków lecz samochody. Wyjechał więc do Turynu, gdzie w Istituto Europeo di Design skończył wydział projektowania aut. Tam wypatrzyli go łowcy młodych talentów z Pininfariny, jednego z najbardziej znanych biur projektowych na świecie. Obecnie Janusz Kaniewski projektuje auta dla Ferrari, Lancii i Hondy. Jest też twórcą aktualnego czerwonego logo Fiata. Wspomniałem teraz o dwóch znanych polskich projektantach, ale ku naszej dumie jest ich zdecydowanie więcej.

Następca Syreny?

Wzrost zainteresowania w Polsce projektowaniem samochodów tworzy dobry widok na przyszłość. Przeglądając różne fora internetowe często znajduje posty na temat nowej polskiej marki samochodowej. Widzę wyraźnie, że wielu polskim automaniakom marzy się by takowa marka powstała. W Internecie designerzy hobbyści prześcigają się w projektach polskich samochodów. Myślicie, że kiedyś w końcu będzie możliwość ich realizacji?"
Ostatnio edytowany przez grzeg1968, 01 Wrz 2010, 09:40, edytowano w sumie 1 raz
grzeg1968
Początkujący
 
Posty: 81
Miejscowość: Warszawa