REKLAMA
- Opony z homologacją zimową
- Kontrola ciśnienia w oponach
- Bieżnik: głębokość i stan
- Stan fizyczny opon
- Łańcuchy na koła
Warto też pamiętać, że jazda na odpowiednich do warunków pogodowych oponach jest związana bezpośrednio z bezpieczeństwem na drodze.
Opony z homologacją zimową
To absolutna podstawa. Symbol płatka śniegu na tle góry mają wszystkie opony zimowe. Mają je także opony całoroczne, żeby można je było takimi nazywać. Nawet jeśli za oknem jest kilka stopni na plusie i deszcz zamiast śniegu – to współczesne opony zimowe będą dużo bezpieczniejszym wyborem niż opony letnie, których guma bieżnika w taką pogodę jest zbyt twarda do zapewnienie bezpiecznej przyczepności. Opony oznaczone jedynie symbolem M+S bez symbolu alpejskiego nie spełniają wymogów na zimowe warunki. Szczególnie ważne, jeśli wybieramy się za granicę.Kontrola ciśnienia w oponach
Jeśli planujemy podróż z bagażem, dostosujmy ciśnienie opon do obciążenia pojazdu. Wartość ciśnienia jest zazwyczaj określana przez producenta samochodu i można ją znaleźć w instrukcji obsługi lub na nalepce umieszczonej na środkowym słupku auta (niekiedy pod klapką wlewu paliwa). Należy jasno podkreślić, że już różnica 0,5 bara może znacząco wpłynąć na właściwości ogumienia, zwiększając drogę hamowania nawet o 4 metry i zużycie paliwa. Pamiętajmy również o sprawdzeniu ciśnienia w kole zapasowym – to pełnoprawne ogumienie. Obniżenie ciśnienia w oponie poprawia przyczepność jedynie w nierównym terenie – błocie czy śniegu.Bieżnik: głębokość i stan
W Polsce minimalna głębokość bieżnika to nie 1,6 mm jak często zdarza się usłyszeć. Przepisy stanowią, że głębokość dopuszczalna jest do wskaźnika zużycia umieszczonego w bieżniku. Dopiero gdy go nie ma – co jest już bardzo rzadkie stosujemy wartość 1,6 mm.Warto sprawdzić jakie rekomendacje w zakresie głębokości bieżnika podał producent samochodu w jego instrukcji obsługi oraz producent samej opony. To nam pozwoli cieszyć się z jej przyczepności w trudnych warunkach.
Stan fizyczny opon
Należy uważnie przyjrzeć się oponom w poszukiwaniu minimalnych spękań, pęknięć czy wybrzuszeń. Te oznaki wskazują na uszkodzenia zewnętrzne lub także dodatkowo wewnętrzne – co stanowi duże zagrożenie w wytrzymałości konstrukcji i poszczególnych warstw wewnętrznych opony. Najczęściej takie uszkodzenia powstają w wyniku jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem w kole i wjechaniu w dziurę w jezdni lub na krawężnik Koniecznie dopompujmy koło zapasowe – bo zapewne ostatni raz robiliśmy to przed wakacjami, kiedy było gorąco. A jak wiemy, gdy spada temperatura – spada też ciśnienie. Także w kole.Łańcuchy na koła
Jeśli planujemy podróż w góry, to bez łańcuchów na koła ani rusz. Pamiętajmy, że są rejony w Polsce, gdzie jazda na łańcuchach w porze zimowej jest wymagana. Przed wyjazdem, warto nauczyć się, jak je zakładać. Uwaga! Łańcuchy kupuje się według wymagań producenta auta określonych w instrukcji obsługi. Bywa, że nawet przy napędzie 4x4 jest wskazanie do łańcuchów tylko na przedniej osi.Bezpieczne zimowe podróże rozpoczynają się od porządnych opon. Wyjazdy na Święta na letnich oponach to duża szansa na niedojechanie do celu. To ostatni moment żeby założyć opony zimowe lub całoroczne z homologacją zimową. Dzięki odpowiedniemu ogumieniu Twoje podróże będą bezpieczne i komfortowe, nawet w trudnych warunkach zimowych.
Pamiętaj, że to Ty kontrolujesz swoje bezpieczeństwo na drodze, ale opony kontrolują Twoje auto!
źródło: PZPO | autor: Redakcja