27 Lut 2009, 13:00
Powietrze dostające się wraz z paliwem do pompy wtryskowej bywa przyczyną niewłaściwej pracy silnika wysokoprężnego. Problem ten dotyczy wszystkich silników wysokoprężnych, bez względu na system układu wtryskowego paliwa.
Silnik z zapowietrzonym układem paliwowym jest ciężki w rozruchu, mocno dymi na niebiesko, a jego praca jest nierównomierna. Powietrze do układu wtryskowego może dostawać się różnymi drogami, najczęściej jednak przez uszkodzony (przetarty) przewód paliwowy doprowadzający paliwo ze zbiornika. Bardzo często nieszczelności występują w okolicy filtra paliwa. Spowodowane one są złym stanem licznych połączeń przewodów paliwowych i ich króćców. Niespodziewane zapowietrzenie układu paliwowego może także nastąpić podczas jazdy w terenie górzystym przy niskim stanie paliwa w zbiorniku. Pozom paliwa przemieszcza się w zbiorniku powodując że smok znajdujący się w zbiorniku zassie powietrze. Także gdy zabraknie paliwa układ zostaje zapowietrzony i mamy kłopoty. Powietrze które dostało się do pompy wtryskowej tworzy poduszkę powietrzną w jej wnętrzu. Ponieważ powietrze jest łatwo ściśliwe „sprężystość” owej poduszki uniemożliwia swobodny przepływ paliwa przez zwrotny zawór regulacyjny pompy. Jeżeli zawartość powietrza w paliwie jest niewielka, zazwyczaj następuje spadek mocy silnika. Mogą, ale nie muszą występować dodatkowe objawy w postaci niebieskiej barwy spalin, „twardszej” głośniejszej pracy, utrudnionego rozruchu. Jeżeli mamy „dziurę” w przewodzie, silnik natychmiast przerywa pracę. Współczesne rozdzielaczowe pompy wtryskowe w większości posiadają zdolność samoczynnego odpowietrzania się gdy nastąpią zakłócenia w dopływie paliwa. Jednak niektóre układy paliwowe wyposażone w te pompy wymagają odpowietrzenia. Są także układy wyposażone w pompy do których odpowietrzenia konieczne staje się użycie przyrządu specjalnego takiego jak np. pompki podciśnieniowej za pomocą której „przeciąga” się paliwo przez całą instalację paliwową łącznie z pompą wtryskową. Taka procedura musi zostać zastosowana przy odpowietrzaniu np. Opla Vectry z silnikiem X 20 DTL. Zapowietrzenie tego układu wtryskowego, który wyposażony został w nowego typu, radialną rozdzielaczową pompę wtryskową, zmusza użytkownika do odwiedzenia serwisu lub specjalistycznego warsztatu, gdyż samodzielne odpowietrzenie staje się niemożliwe nawet gdy w dyspozycji mamy dwa sprawne akumulatory i zapasowy rozrusznik gdyż nasz może nie wytrzymać długotrwałego kręcenia.
Dlatego użytkownicy wszystkich diesli powinni stosować tzw. zasadę pełnego zbiornika. Polega ona na stałym uzupełnianiu paliwa po wypaleniu jego pewnej ilości ze zbiornika, nie dopuszczając do jazdy na tzw. „oparach”. Pozwoli to na uniknięcie ewentualnych przykrych niespodzianek eksploatacyjnych.