Prawda o oszczędnej jeździe?

15 Paź 2008, 09:22

Jak to jest z oszczędną jazdą? Uczono mnie, żeby ruszać łagodnie, nie wrzucać za szybko wyższego biegu bo silnik sie dusi i dużo pije, a najważniejsze - jeśli można to wrzucać na luz, bo wtedy silnik pracuje na biegu jałowym, ma wolne obroty czyli pali mniej niz na wyższych obrotach (co wydaje się logiczne). ostatnio ciągle jednak słyszę i czytam, że oszczędna jazda to wciskanie pedału gazu od razu na ok 2/3, szybka zmiana biegu 9juz przy 20-25 tys. obrotów) i - co mnie najbardziej zdziwiło - unikanie tzw. wolnych obrotów, bo wtedy silnik pali WIĘCEJ.
Czy ktoś potrafi wyjasnić skąd te różnice?
skodziak
Nowicjusz
 
Posty: 3
0

15 Paź 2008, 13:10

co do obrotów to 2-2,5 tysiąca a nie 20-25 tysięcy ;) jeśli chodzi o wolne obroty to rzeczywiście samochód należy trzymać na biegu i nie wrzucać na luz - przede wszystkim bezpieczeństwo - po drugie, przy puszczonym gazie i na biegu samochód nic nie pali a na jałowym tak - co do wbijania wyższego biegu przy 2 - 2,5 K obrotów to raczej nie ma przeciwwskazań (generalnie najlepiej zmieniać przy 2,5 - 3 K)- nie można przesadzać i wbijać np. przy 1,5 K
Kto za młodu głupim nie był ten na starość nie zmądrzeje...
bbr86
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 308
Miejscowość: Wałbrzych
0

15 Paź 2008, 14:23

Ale jak to możliwe, że na biegu samochód nic nie pali? Przecież bieg "wymusza" wieksze obroty niz na wolnych obrotach no i cały czas pracuje... na czym? A z tym wciskaniem gazu to prawda?
skodziak
Nowicjusz
 
Posty: 3
0

15 Paź 2008, 15:25

podczas jazdy na biegu (bez przyspieszania) samochód nic nie pali ponieważ stale zmniejsza swoje obroty oraz zwalnia i nie jest mu do tego potrzebne paliwo a jadąc na biegu jałowym musi pobierać paliwo aby utrzymać obroty na określonym poziomie np 900 obr/min
Kto za młodu głupim nie był ten na starość nie zmądrzeje...
bbr86
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 308
Miejscowość: Wałbrzych
0

15 Paź 2008, 15:35

Nie chodzi tyle o zwalnianie (bo samochód może nawet przyspieszać na biegu, np. jak jedzie z górki) tylko o to, że podczas jazdy na biegu bez wciskania gazu, obroty silnika są wymuszane przez układ napędowy (koła są sprzężone z silnikiem), a na jałowym wymagana jest pewna dawka paliwa, ażeby silnik pracował
Ostrożność nie jest tchórzostwem.
Lekkomyślność nie jest bohaterstwem.
Martoro
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 831
Miejscowość: Świętochłowice
0

15 Paź 2008, 18:40

Ale jak jedziesz na biegu bez gazu to samochód hamuje silnikiem,a jak na luzie to się swobodnie toczy i pali tylko tyle, żeby utrzymać wolne obroty i "poleci" dalej niż na biegu bez gazu,ale to nie jest bezpieczne,a w szczególności na mokrej nawierzchni i w zimę.
v40
Początkujący
 
Posty: 163
0

15 Paź 2008, 21:41

ježeli jedziesz na biegu i masz puszczony pedal gazu to komputer odcina dawke paliwa i wtedy silnik niepali nic, nazywa sie to deceleracja, ježeli przy takiej ježdzie obroty silnika beda zbližaly sie do obrotow biegu jalowego komputer zacznie znowu dawkowač paliwo aby silnik niezgasl,natomiast ježeli jedziesz na luzie to jest tak jak koledzy pisali.
Najlepiej to widač w aucie kture ma ekonomizer
BMW baum mus wek
eda
Początkujący
 
Posty: 70
Miejscowość: czechy
0

16 Paź 2008, 09:59

Dzięki za odpowiedzi, jako tako zrozumiałem, ale pozostaje ciągle pytanie o sposób "wciskania" gazu przy ruszaniu i zmianie biegów - delikatnie czy głęboko, na 2/3 mozliwości ?
skodziak
Nowicjusz
 
Posty: 3
0

16 Paź 2008, 14:21

Temat oszczędnej jazdy,czyli eko-driving,był już na forum i to bardzo obszernie.Temat nie jest zamknięty i można w nim toczyć dalszą dyskusję.Dodatkowo o eko-drivingu można poczytać w necie.Jest tam sporo artykułów na ten temat.Żeby nie powielać tematów,ten zamykam.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
0