Problem z ABS - Peugeot 406

21 Sie 2018, 09:27

Witam!

Mam problem ze zbyt szybkim załączaniem się ABS przy mocniejszym hamowaniu.
Pacjent: Peugeot 406 2.2HDi bez ESP 2002r

Samochód miał swapowane hamulce na czterotłoczkowe Brembo z V6 (zaciski używane, regenerowane przez firmę która się w tym specjalizuje). Wymienione zostało również serwo na grube w połączeniu z pompą z cieńkiego.

W 90% efektywność hamowania jest beznadziejna bez względu na to czy nawierzchnia sucha/mokra/nierówna (co nie zmienia faktu, że im gorszy stan nawierzchni tym hamowanie dłuższe, w zimie jazda to masakra). Jedziemy dosłownie jak po lodzie. Pod nogą wyczuwalne dosyć mocne bicie. Pedał hamulca twardy. Droga hamowania dużo dłuższa w porównaniu do seryjnych hamulców... Podczas delikatnego obchodzenia się z pedałem hamulca jesteśmy w stanie uzyskać większą siłę hamowania (momentami jesteśmy w stanie doprowadzić nawet do mocniejszego wspomagania które wciąga nam pedał hamulca jeszcze głębiej). Podczas gwałtownego hamowania nie mamy takiej możliwości ponieważ pedał jest twardy jak kamień…

Samochód widziało już kilku mechaników. Jedni nie wiedzą co może powodować takie zachowanie systemu ABS inni twierdzą, że samochód hamuje dobrze, jeszcze inni, że hamulce są aż tak dobre, że po prostu ABS się włącza szybciej niż zwykle. Błędów ze strony kalkulatora ABSu brak…

Po swapie hamulców samochód przeszedł większy serwis. Wymieniane było sprzęgło z dwumasą, rozrząd, wszystkie łożyska, nowe koronki ABS, nowe czujniki ABS, nowe zaciski tył NTY, klocki, tarcze, zaślepienie EGR, nowe amortyzatory (Koni sport z regulacją twardości) w komplecie z Eibachami ProKit -35mm i jeszcze parę gratów.

Postanowiłem wrócić do serii tj.: seryjne zaciski Lucasa, tarcze 283mm, małe serwo. Nie zmieniło to nic. Problem pozostał.
Jako, że mechanicy rozkładali ręce zacząłem wymieniać wszystko po kolei. W pierwszej kolejności wymieniona została pompa vacum, pompa ABS ze sterownikiem, pompa hamulcowa – poprawy brak. Następnie zregenerowane zostały zaciski przód (uszczelki, tłoczki), wymienione przednie przewody hamulcowe elastyczne i sztywne – zero poprawy.

Poniżej podsyłam kilka przeprowadzonych przeze mnie testów które nieco zobrazują problem oraz zaprezentują działanie poniektórych podzespołów:

Test#1: Porównanie siły hamowania Brembo (srebrny sedan) – Seria (ciemnozielone kombi). W obydwu przypadkach ABS działa natomiast w moim egzemplarzu ewidentnie słyszalny jest gruchot. Testy były przeprowadzane przed powrotem do serii. Teraz samochód hamuje jeszcze gorzej. Pisk opon słyszalny jest jedynie w pierwszej fazie hamowania. Później pozostaje tylko dźwięk gruchoczącego ABSu.

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Test#2: Test pompy vacum. Podciśnienie poprawne

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Test#3: Wspomaganie hamowania.
Test drogowy. Odłączenie podciśnienia od serwa. Daje nam to brak wspomagania hamowania lecz pomimo twardego pedała hamulca udało mi się doprowadzić do "zablokowania kół". ABS tak samo wariuje jak ze wspomaganiem więc podciśnienie chyba można wykluczyć.

Test#4: Prędkość kół
Test drogowy. Pomiar prędkości kół podczas jazdy i mocnego hamowania do zblokowania kół (niestety podczas testów hamulce są w trybie awaryjnym więc system ABS jest wyłączony)

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Ktoś ma jakiś pomysł co boli mój samochód…?
rozi22
Nowicjusz
 
Posty: 7

04 Paź 2018, 15:05

rozi22 napisał(a):Test#1: Porównanie siły hamowania
Powiem Ci że na filmiku nie wygląda żeby coś było nie tak. Hamulce całkiem nieźle sobie radzą i nie dopuszczają do poślizgu kół. Na pewno inne odczucia mogą być za kierownicą czując wciskany hamulec.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

04 Paź 2018, 18:08

Też nie widzę nic złego. Opony przecież piszczą, czyli hamulce doprowadzają do ich granicznego stanu. Mocniejsze hamulce niczego nie poprawią, bo włączy się ABS szybciej i nawet wydłuży to drogę hamowania.

1. 406 to nie jest leciutkie auto, nie będzie hamować jak gokart.
2. Może warto zacząć od opon, bo moim zdaniem to w nich tkwi problem :)
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

04 Paź 2018, 21:24

Może faktycznie na filmikach nie wygląda to aż tak źle. Niemniej jednak czasami ciężko doprowadzić do tego popiskiwania opon (jest tylko sam gruchot ABSu pod nogą). Na filmiku hamowanie wypadło nadzwyczaj dobrze (pomimo tego, że skuteczność gorsza niż w serii.
Zazwyczaj wygląda to tak, że w pierwszej fazie hamowania tj. pierwsze 1-2sekundy opony będą popiskiwać a później cisza.

Może opony nie są pierwszej świeżości ponieważ na przodzie mam jakieś 4mm a z tyłu praktycznie są na ograniczniku 3mm ale na zimówkach mamy podobne odczucia. Opony na następny sezon tak czy inaczej idą do wymiany ale wątpię żeby były powodem moich problemów.
rozi22
Nowicjusz
 
Posty: 7

04 Paź 2018, 21:26

4mm to nie ma jeszcze tragedii jak na oponę, można jeździć, wiec raczej to nie ich wina..
gber44
 

05 Paź 2018, 09:42

gruber99 napisał(a):4mm to nie ma jeszcze tragedii jak na oponę, można jeździć, wiec raczej to nie ich wina..


OD kiedy grubość bieżnika wskazuje na stan oraz jakość opony? :shock:
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Objawy uszkodzenia turbosprężarki
    Obecnie niemal każdy samochód z silnikiem diesla jak i benzynowym wyposażony jest w turbosprężarkę. Ma ona na celu zwiększenie ilości powietrza doprowadzanego do cylindrów a co za tym idzie zwiększenie jego mocy. Niestety ...

05 Paź 2018, 11:34

gruber99 napisał(a):4mm to nie ma jeszcze tragedii jak na oponę, można jeździć, wiec raczej to nie ich wina..
Nie koniecznie bo guma może być już kiepskiej jakości np. stara, opona używana w złych warunkach może już po 5 latach być w kiepskiej jakości mając nawet więcej bieżnika niż u ciebie :)
Dodatkowo nie wiadomo jakiej marki jest to opona i z jakiego segmentu...
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

05 Paź 2018, 11:57

Opony mam od nowości. Są to Michelin Pilot Sport 3 także opona klasy premium. Jeżdżę na nich od 3lat i w ciągu tego czasu miały jedną przygodę na torze gdzie dostały troszkę po d... (straciłem jakieś 2-3mm bieżnika(

Dodam, że w samochodzie posiadam system wspomagania hamowania Teves BAS (Brake Assist System) który odpowiada za dodatkowe wspomaganie hamowania (uczucie wciągania pedału hamulca jeszcze głębiej) który w moim przypadku ma chyba jakiś problem.
Jak wspomniałem wcześniej przy mocniejszym hamowaniu pedał hamulca jest zazwyczaj twardy i nie ma mowy o wciągnięciu go jeszcze głębiej. Podsumowując kilka razy zdarzyło mi się mieć wrażenie, że ten system działa (ale to można policzyć na palcach jednej ręki) a w większości przypadków uprzedza nas twardy pedał i gruchot ABSu.
Niestety nigdzie nie mogę znaleźć co powoduje to wspomaganie hamowania i gdzie to się znajduje...
rozi22
Nowicjusz
 
Posty: 7

05 Paź 2018, 14:30

No to wątpię że tutaj ktoś pomoże. Specyficzna sprawa, auto po przeróbkach... Szukaj gdzieś na forach poświęconych 406 albo zagranicznych.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

05 Paź 2018, 14:34

Forum 406 i peugeota rozłożyło już ręce więc szukam gdzie popadnie :)

Poza tym samochód jest już cały w serii także przeróbka nie ma tu najmniejszego znaczenia.
rozi22
Nowicjusz
 
Posty: 7

05 Paź 2018, 16:34

Może coś jeszcze grzebał... Tak teraz wpadłem, próbowałeś może resetować ustawienia kompa albo robić adaptację? Może coś pozmieniał w parametrach hamulców (o ile się da). Nie wiem czy tak można, ale skoro mechanicznie wszystko OK, to może problem tkwi w elektronice.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

05 Paź 2018, 17:37

a ja myślę że tu coś jest źle sparowane, serwo z pompą absu, próbowałeś oszukać serwo ale nie tak jak trzeba. A masz pewność że te serwo jest 100% sprawne?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16531
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

06 Paź 2018, 12:08

Co do serwa z V6 takiej pewności nie mam. Było kupione na złomie, nie wiadomo ile leżało i czy wgl było sprawne przy demontażu. Pasowało plug and play ponieważ długość trzpienia miało taką samą jak z HDi.
Moje serwo było sprawne w 100%. Leżało w garażu około 1-2 lat i wątpię żeby w tym czasie coś mogło się z nim stać.

Początkowo pompa ABS nie była ruszana. Wymieniłem ją na próbę kiedy zaczynały kończyć mi się pomysły. Była wymieniana przez mechanika także adaptacje raczej też zrobił.
Jeśli chodzi o samą pompę hamulcową i serwo to nigdzie nie słyszałem, że po wymianie tych podzespołów trzeba robić jakąś adaptację. Niemniej jednak było to również wymieniane przez mechanika więc chyba wiedział co robi.

Zastanawia mnie jednak fakt regulacji trzpienia serwa. Pomimo, że w seryjnym serwie nie było tam nic ruszane mam dziwne wrażenie, że za duża siła hamowania jest przekazywana na którąś oś (stawiam na przód) ponieważ jak wytłumaczyć fakt, że po odłączeniu podciśnienia kiedy nie mamy wspomagania hamowania jestem w stanie doprowadzić samochód do załączenia ABSu...?
Zastanawia mnie również sprawa tylnych zacisków. Wymieniłem je z oryginałów na zamienniki NTY. Później czytałem, że mają słabe opinie na internecie. Niemniej jednak na stacji diagnostycznej jest niby wszystko ok..
rozi22
Nowicjusz
 
Posty: 7

08 Paź 2018, 12:35

Płyn hamulcowy w całym układzie rozumiem że wymieniałeś i wszystko było dobrze odpowietrzone? O tym nie wspomniałeś, a dobrze o to zapytać żeby tu była jasność.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

08 Paź 2018, 19:49

Tak jest. Płyn wymieniony na K2 DOT4 (nie chciałem lać niczego droższego póki nie rozwiąże problemu). Układ kilkukrotnie był odpowietrzany mechanicznie oraz dodatkowo przez DIAGBOXa.
rozi22
Nowicjusz
 
Posty: 7