Pytanie dotyczące ekonomicznego aspektu jazdy

23 Lis 2014, 21:17

Witam,
Mam pytanie dotyczące tego, co opłaca się zrobić w sytuacji, którą opiszę:

Sytuacja wygląda następująco:
Jadę z prędkością ok. 80 km/h, dojeżdżam do sporego zjazdu, po którym następuje mały podjazd, a następnie znowu zjazd i tak kilka razy pod rząd.
Sytuacja wygląda tak, że jadąc na piątce z góry utrzymują się powiedzmy te 80 km/h a pod górę trzeba dodawać gazu, bo inaczej nie dojedzie na piątce. Natomiast przy założeniu wybicia na luz, z góry samochód rozpędza się do 100 km/h, następnie na podjeździe zwalnia do 70 km/h, a później znów się rozpędza na zjeździe, itd.

Co się bardziej opłaca
a) wrzucić na luz i jechać cały czas na luzie
b) jechać na piątce i w miarę potrzeby dodawać gazu, gdy jest pod górkę
ruskitankus
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Citroen ax
Silnik: 1,4
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1992

24 Lis 2014, 18:07

Bardziej się opłaca odpo b)..
Gdybyś miał kompa w aucie to z górki by ci pokazywał "0" spalania.. :yes:
Ja bym po prostu włączył tempomat, ale w ax to chyba ciężko o taki gadżet.. :no:

P.S. Dobra zasada - nie jeździmy na luzie :!: :!: :ok:
silvo44
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2893
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy: 01 09 1983
Auto: TOYOT YARIS III
Silnik: 1,0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

24 Lis 2014, 18:54

Wiem, że z górki na biegu auto nic nie pali, ale jest sytuacja taka, że podczas podjazdu, który jest zaraz za zjazdem muszę dawać gazu a na luzie jadę dalej jak jechałem i to nawet szybciej większego zwolnienia.
ruskitankus
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Citroen ax
Silnik: 1,4
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1992

25 Lis 2014, 14:44

ruskitankus napisał(a):zaraz za zjazdem muszę dawać gazu a na luzie jadę dalej jak jechałem i to nawet szybciej większego zwolnienia

Jak kolega wyżej napisał nie jeździmy na luzie! To dla twojego bezpieczeństwa i innych użytkowników drogi.

ruskitankus napisał(a):Natomiast przy założeniu wybicia na luz, z góry samochód rozpędza się do 100 km/h, następnie na podjeździe zwalnia do 70 km/h, a później znów się rozpędza na zjeździe, itd.

Ekonomi musisz szukać w operowaniu gazem przy takich wzniesieniach. Jeżeli jest ono niewielkie to możesz jechać na piątce. Jadąc z góry na biegu bez gazu nie spalisz paliwa, ale masz pełną kontrolę nad autem. A jadąc później pod górę jeżeli jest mała (tak wychodzi z twojego opisu) spalisz go niewiele.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

04 Gru 2014, 20:42

A mam jeszcze jedno pytanie. Jest sytuacja taka, że jest zjazd z łagodnego wzniesienia i na piątce się auto szybko zaczyna dławić i trzeba cały czas powiedzmy na 1/3 normalnego gazu z płaskiego podłoża jechać, a na luzie jedzie cały czas koło 70-80 km/h.
Chodzi mi tylko o ekonomię, wiadomo, że nie wyrzucę na luz gdy przede mną będą samochody, bo niektórzy geniusze to na trójce potrafią z góry jechać na prostej drodze i cały czas trzeba za nimi hamować.
ruskitankus
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Citroen ax
Silnik: 1,4
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1992

04 Gru 2014, 21:00

Możesz redukować biegi w dół , hamować silnikiem i nie dusić na pedał hamulca
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4968
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Summer Cars Party 2013 za nami! / relacja
    W tym roku w drugi weekend września odbyła się VII ecycja największej motoryzacyjnej imprezy Summer Cars Party. Tym razem pierwszy raz w historii SCP mieliśmy dwa dni na odwiedzanie imprezy na lotnisku "Muchowiec" w Katowicach. ...

05 Gru 2014, 10:50

Ja uważam, że wszystkio zależy od tego, jak długi i stromy jest podjazd oraz zjazd, jaki jest ciężar samochodu, jaki jest silnik, w jakiej jest kondycji, jaki? jest styl jazdy kierowcy itd itd.
Żeby prawidłowo odpowiedzieć na to pytanie, to trzeba by jechać z podłączonym komputerem i obserwować spalanie w obu przypadkach. No i ile ów silnik spala na luzie. Może się okazać, że jazda na luzie jest bardziej ekonomiczna niż jazda i hamowanie na biegu.
Ktoś wspomniał o tempomacie - niekoniecznie i nie zawsze się to opłaca. W szczególności jak skrzynia to automat. Jak manual, to też w tym przypadku może to nie być zdrowe dla silnika i jego podzespołów.
Ktoś też napisał, że nie jeździ się na ludzie - dlaczego?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

09 Gru 2014, 18:12

W końcu jakaś konkretniejsza odpowiedź, a nie odpowiedzi w stylu "nie jeździmy na luzie", chyba nie ma kierowcy, który chociaż kawałek na luzie nigdy nie jechał. Np. jadąc w korku z delikatnej górki 5km/h tylko puszczając hamulec, bo wtedy nie widzę żednej potrzeby i ekonomii w wbijaniu biegu, a jedynie spale sprzęgło.
ruskitankus
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: Citroen ax
Silnik: 1,4
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1992

10 Gru 2014, 09:46

Ja jak jadę z górki i widzę, że dalej jest pod górkę, to wrzucam luz i z górki jadę na luzie, bo hamowanie silnikiem nie ma sensu, ponieważ za chwilę będę musiał się znowu rozpędzać. Jak zaczynam podjeżdżać pod górkę i zaczynam wytracać prędkośc to wrzucam bieg i jadę. Trzeba tylko pilnować licznika, żeby za bardzo się nie rozpędzić, bo to kosztowne może być jak jakiś pieszy wyskoczy zza krzaków i będzie włosy sobie suszył :D
Tak samo jak jadę z górki i widzę, że dalej jest prosta - włączam luz i niech auto sobie na luzie jedzie - po co mam wytracać prędkość hamując silnikiem - żeby na nowo się rozpędzać? Podczas rozpędzania auto spala więcej paliwa niż podczas normalnej jazdy.
Co innego jak widzę, że przed sobą mam światła, skrzyżowanie i wiem, że będę musiał zwolnić - wówczas hamowanie silnikiem ma sens. Tak samo jak jadę przez teren niezabudowany i z daleka widzę, albo wiem, że zacznie się teren zabudowany i będę musiał zwolnić - wówczas noga z gazu i hamuję silnikiem do żądanej prędkośći.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

02 Sty 2015, 19:33

ruskitankus napisał(a):Co się bardziej opłaca
a) wrzucić na luz i jechać cały czas na luzie
b) jechać na piątce i w miarę potrzeby dodawać gazu, gdy jest pod górkę

Wszystko zależy od warunków i rodzaju silnika,benzynowym najbardziej opłaca się jechać z góry na biegu i przyspieszyć pod koniec zjazdu,absolutnie nieekonomiczne jest przyspieszanie pod górę.Dieslem można jechać na luzie,bo ma bardzo skuteczne hamowanie silnikiem i może nam za bardzo zwolnić.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3810
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

07 Sty 2015, 21:33

Ostatnio, po wielu latach prowadzenia różnych aut, dowiedziałem się, że jednak na biegu. Człowiek całe życie się uczy :)
Fordon
Obserwowany
 
Posty: 1
Prawo jazdy: 29 03 1995
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Opel Astra 2
Silnik: 1.6
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2004

22 Sie 2016, 17:57

5 - nabierasz predkosci z gorki (b. niski wzrost spalania) a pod gorke noga z gazu - spalanie 0 i przy odrobinie wyczucia i szczescia masz poczatkowe 80km/h
jacobs
Nowicjusz
 
Posty: 4
Prawo jazdy: 14 04 2010
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Honda Civic Tourer
Silnik: 1.8 142KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2015