Radykalne coupe o czterech obliczach - Lexus RC

10 Gru 2019, 15:19

Od oszczędnego, luksusowego coupé, przez sportowe auto z legendarną V-ósemką, po torowego potwora – żaden inny samochód w ofercie Lexusa nie ma tyle twarzy, co Radical Coupé, czyli RC. Sprawdzamy, na czym polega radykalizm każdego z wariantów tego modelu.

Oszczędny Lexus RC
Lexus RC zadebiutował w 2013 roku i pomijając ekstremalny, bardzo limitowany model LFA stał się pierwszym coupé marki ze stałym dachem od czasów zakończenia produkcji pierwszej generacji modelu SC, a więc od 2000 roku. RC to auto przełomowe w historii Lexusa – jest pierwszym coupé producenta, które otrzymało napęd hybrydowy. Pod maską samochodu znalazła się 2,5-litrowa jednostka o czterech cylindrach, połączona z silnikiem elektrycznym oraz bezstopniową skrzynią biegów. Cała moc jest przekazywana na tylne koła.
Radykalne coupe o czterech obliczach - Lexus RC Tworząc takie auto, Lexus zaprezentował radykalnie inne podejście do konstruowania sportowych coupé. Zużycie paliwa na poziomie od 5,9 l/100 km w samochodzie tego rodzaju było wcześniej czymś nie do pomyślenia. Ale to posunięcie wyznaczyło kierunek, w którym marka podążyła później, tworząc model LC 500h – najbardziej dynamiczne auto hybrydowe w swojej historii, przyspieszające do setki w pięć sekund. Jednak w przypadku RC istotny jest nie tylko napęd. Samochód zapisał się również w historii niezwykłym wzornictwem, dzięki muskularnej sylwetce oraz ruchomym zegarom rodem ze wspomnianego Lexusa LFA.

Oszałamiający RC F
Jeszcze bardziej radykalną konstrukcją okazał się Lexus RC F. W momencie debiutu w 2014 roku samochód dysponował najmocniejszą V-ósemką w historii Lexusa – 477-konnym, wolnossącym motorem o pojemności pięciu litrów. Auto otrzymało także aktywny mechanizm różnicowy z wektorowaniem momentu obrotowego (TVD) – pierwsze takie rozwiązanie w aucie z silnikiem z przodu oraz napędem na tylne koła.
Radykalne coupe o czterech obliczach - Lexus RC Takie parametry sprawiają, że Lexus RC F rozpędza się do setki już w około 4,5 s, co czyni ten model jednym z najszybszych samochodów marki. W najnowszej, odświeżonej odsłonie samochód otrzymał także tryb kontroli startu, który ułatwia gwałtowne przyspieszanie z miejsca. Auto dysponuje również wysuwanym, aktywnym spojlerem oraz kolejnymi ulepszeniami aerodynamicznymi, a także zmodyfikowanym zawieszeniem. W efekcie Lexus RC F jest uznawany nie za wersję modelu RC, a za oddzielny model w rodzinie radykalnych coupé.

Bardziej radykalny RC F Track Edition
Drogowego Lexusa RC F można mieć również w jeszcze bardziej ekstremalnej odmianie RC F Track Edition. Tworząc to auto, inżynierowie Lexusa bazowali na doświadczeniach zdobytych w czasie opracowywania modelu LFA oraz torowej odsłony RC F, czyli auta w specyfikacji GT3. Samochód ma bardziej rozbudowany pakiet aerodynamiczny, a wysuwany tylny spojler zastąpiło lżejsze, stałe skrzydło w włókna węglowego. Kurację odchudzającą przeszło także wiele innych elementów coupé i w efekcie samochód jest około 80 kg lżejszy od standardowego modelu RC F.
Radykalne coupe o czterech obliczach - Lexus RC Zmiany okazały się znacznie bardziej rozległe, a zastosowane rozwiązania godne radykalnego świata supersamochodów. Lexus RC F Track Edition otrzymał dla przykładu hamulce Brembo z tarczami węglowo-ceramicznymi oraz tłumik i rury wydechowe wykonane z tytanu. Jednocześnie auto zachowało wygodne, luksusowe wnętrze.

POLECAMY Rosjanie wybrali coupé roku

Torowy potwór – RC F GT3
Luksusów nie znajdziemy za to w Lexusie RC F GT3. Wyścigowy samochód jest najbardziej radykalną ewolucją sportowego coupé. RC F GT3 również otrzymał silnik V8, jednak jednostka pracująca pod jego maską ma pojemność 5,4 litra i wytwarza ponad 500 KM. Połączono ją z sekwencyjną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach.
Radykalne coupe o czterech obliczach - Lexus RC Lexus RC F GT3 otrzymał także zupełnie odmienione, muskularne nadwozie z wielkim tylnym skrzydłem oraz szeregiem spojlerów i wlotów, które poprawiają docisk samochodu do nawierzchni i zapewniają odpowiednie chłodzenie kluczowych podzespołów. Zaś maskę, zderzaki, skrzydło, dach czy nawet deskę rozdzielczą wykonano z włókna węglowego, co pozwoliło obniżyć masę coupé do zaledwie 1 300 kilogramów.

źródło: Lexus, blog.lexis.co.uk | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3824
Zdjęcia: 13129
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Volkswagen Amarok Canyon - samochód terenowy
    Volkswagen Samochody Użytkowe prezentuje podczas tegorocznej Wystawy Samochodów Użytkowych IAA w Hanowerze wiele nowości. Obok nowego Cross Caddy kolejną atrakcją jest Amarok Canyon. Model ten pokryty jest lakierem ...