W profesjonalnym zakładzie mechanicznym świadczącym usługi powypadkowe rama blacharska stanowi jedno z podstawowych narzędzi, bez którego nie byłoby możliwe wykonanie wyjątkowo trudnych, i zaawansowanych prac związanych z obsługą nie tylko z samochodów osobowych, lecz także dostawczych, a nawet ciężarowych. Jakie są typu ram blacharskich? Sprawdź, z jakich elementów zbudowane są ramy blacharskie?
Warunkiem sine qua non wykonania skutecznej naprawy karoserii pojazdu powypadkowego, jest zastosowanie ramy blacharskiej oraz urządzeń niezbędnych do pomiaru karoserii wraz z bazą danych wzorcowych. Ramy blacharskie służą głównie do napraw pojazdów, uczestniczących wcześniej w kolizjach (kolizja jest zdarzeniem, które pociąga za sobą wyłącznie straty materialne) i wypadkach.
Ramy blacharskie umożliwiają usunięcie uszkodzeń oraz wgnieceń karoserii, negatywnie wpływających na bezpieczeństwo jazdy i estetykę pojazdu.
Na rynku dostępne są ramy blacharskie dostosowane pod względem konstrukcyjnym i gabarytowym do różnych typów napraw, jak i segmentów pojazdów.
Podstawowy podział ram blacharskich z uwagi na właściwości konstrukcyjne przebiega następująco:
uniwersalne;
modułowe;
stacjonarne
Ramy blacharskie uniwersalne Ramy blacharskie uniwersalne są wyposażeniem naprawczym zbudowanym przeważnie jako urządzenia jezdne. Pozwala to dowolnie konfigurować rozmieszczenie ramy wewnątrz zakładu, a także relokacja, zarówno z zamocowanym samochodem, jak i bez.
Ramy blacharskie modułowe Ramy blacharskie modułowe (specjalizowane) należą do grupy urządzeń, w których niezbędne jest zastosowanie zestawów szablonów przestrzennych (końcówek wzorcowych), przeznaczonych wyłącznie do określonego typu płyty podłogowej. W handlu można znaleźć Spotykana wersję ramy, w której zastąpiono wymienne moduły wzorcowe na rzecz przesuwnych końcówek regulowanych. Pozwala to ustawiać wzorzec płyty podłogowej uszkodzonego samochodu.
Płytę podłogową poddawaną naprawie umieszcza się w uchwytach wsporników wzorcowych. Ustawienia wsporników dokonuje się na podstawie karty pomiarowej. Producentami ram modułowych są między innymi:
BLACKHAWK;
CAR BENCH;
CELETTE.
Z uwagi na bardzo dużą pracochłonność, której wymaga zastosowanie ram blacharskich modułowych, są one zastępowane innymi rodzajami ram.
Ramy blacharskie stacjonarne Podstawowym elementem cechującym urządzenie stacjonarne jest rama nośna zamontowana na stałe w posadzce. Zaletą konstrukcji jest oparcie elementów mocujących oraz siłowników roboczych na sztywnej i stabilnej podstawie (posadzka betonowa). Kiedy rama nie jest wykorzystywana do napraw blacharskich, może być miejscem innych czynności montażowych, diagnostycznych lub naprawczych.
Ramy blacharskie w zależności od swoich wymiarów przeznaczone są do drobnych napraw (deformacje części zewnętrznych pojazdu: dachu, drzwi, błotników, górnych listew), które stanowią większość napraw o charakterze blacharskim, jak i większych, pozwalających rozszerzyć portfolio świadczonych usług.
Budowa ram blacharskich
Naprawa karoserii przy wykorzystaniu ramy blacharskiej polega na oddziaływaniu na uszkodzoną karoserię samochodu z odpowiednią siłą, dobraną do rodzaju uszkodzenia, kierowaną z różnych stron i w pożądanych kierunkach. Czynności wymagają stałego nadzoru całego procesu i ewentualnego zastosowania bądź zmiany położenia haków, kleszczy lub ścisków w miarę postów w pracy.
Osprzęt, z którego składa się płyta prostująca pojazdy, a także zainstalowane wewnątrz systemy pomiarowe, pozwalają przywrócić kształt nadwozia do jego fabrycznego stanu, przy zachowaniu poprawnej pozycji wszystkich punktów pojazdu. Działania te cechują się wysokim stopniem precyzji.
Konstrukcja ramy blacharskiej musi umożliwić podpięcie karoserii pojazdu w dowolnym miejscu, co ma zapewnić ciągnięcie w pożądanym kierunku. Wykorzystując do tego celu docery (słupy wykonane z wytrzymałych i sztywnych kształtowników wyposażone w łańcuchy blacharskie i siłowniki hydrauliczne) można przywrócić odkształconym elementom karoserii ich pierwotny kształt.
Rama blacharska – elementy budowy:
przesuwne ramiona boczne, służące do przymocowania szczęk;
szkielet ramy;
łańcuch z hakiem i z uchwytem do skracania łańcucha wieży;
pompa, siłownik, wąż ciśnieniowy;
szczęki zaciskowe mocujące karoserię pojazdu;
kółka wsuwane w prowadnice;
stopki z możliwością regulacji wysokości;
ruchoma rolka umożliwiająca ciągnięcie w dół.
Poszczególne elementy konstrukcji mogą się różnić w zależności od producenta, jak i typu ramy blacharskiej.
Niektóre rodzaje ram można doposażyć, rozszerzając ich funkcjonalność.
Elementy dodatkowe ram blacharskich:
najazdy do wprowadzania pojazdu na ramę;
żuraw z blokadą do ciągnięć górnych;
specjalistyczne uchwyty do określonych marek samochodów (m.in. BMW, Mercedes, Renault);
docery pomocnicze.
Wybierając sprzęt pochodzący od renomowanych dostawców, można mieć pewność, że wszystkie elementy wyposażenia zostały wykonane z trwałych i odpornych na uszkodzenia mechaniczne materiałów.
Rama blacharska – inne zastosowania
Funkcjonalność rany blacharskiej nie ogranicza się wyłącznie do napraw samochodów powypadkowych. Jest to sprzęt wielofunkcyjny, sprawdzający się doskonale jako standardowy podnośnik hydrauliczny. Nabywając ramę blacharską, możesz ograniczyć liczbę niezbędnego sprzętu, zyskując w ten sposób cenne miejsce w warsztacie i ograniczając koszty!
Rama blacharska umożliwia swobodny dostęp do każdego elementu pojazdu, a stabilność i równowaga zapewnia nie tylko bezpieczeństwo mechanikowi, pozwala też na wykonywanie prac wymagających precyzji np. w trakcie procesu lakierowania i wykańczania karoserii.
Uniesienie samochodu na platformie ułatwia przeprowadzenie pomiarów i kontroli jakości na bieżąco podczas wykonywania czynności naprawczych. Mechanik lub blacharz może dokładnie sprawdzić wymiary i geometrię pojazdu, aby upewnić się, że wszystkie naprawy zostały wykonane zgodnie z najwyższymi standardami.
Podnośnik ramy blacharskiej może posłużyć do:
dokonywania oględzin (przed i po naprawie);
wykonywania pomiarów płyty podłogowej (bez ramy lub z ramą);
przeprowadzania drobniejszych napraw.
Z pewnością czymś, co może zainteresować potencjalnych użytkowników, jest fakt, że ramy blacharskie często wykorzystywane są w budownictwie oraz przy robotach remontowych. Konstrukcja ram z podnośnikiem pozwala na stosowanie urządzenia przy pracach na wysokości np. montażu okien, pokrywaniu lub ocieplaniu elewacji czy wreszcie montażu systemów wentylacyjnych.
Atrakcyjność użytkową ramy blacharskiej, jako mechanizmu wielofunkcyjnego zwiększa mobilność ramy (rama uniwersalna), co ułatwia transport, a także sprzyja rozszerzeniu liczby zastosowań w różnych miejscach.
Mini ramy blacharskie
W przypadku ograniczonego miejsca w warsztacie bądź specyfiki wykonywanych napraw, które nie wymagają zastosowania pełno gabarytowego wyposażenia, dostępne są w sprzedaży mini ramy blacharskie w zupełności wystarczające na potrzeby niewielkich zakładów mechanicznych, czy nawet do dokonywania napraw auta we własnym zakresie.
Dodatkowo mogą one służyć, jako uzupełnienie ramy standardowej, co przydaje się w sytuacji, w której konieczne jest dokonanie drobnych napraw, a demontaż aktualnie naprawianego samochodu usytuowanego na urządzeniu podstawowym jest niemożliwy.
Mini ramy blacharskie zwykle wyposażone są w zestawy hydrauliczne o mniejszej mocy aniżeli inne urządzenia naprawcze. Zakup mini ramy blacharskiej pozwala na świadczenie kilku usług mechanicznych lub blacharskich w tym samym czasie.
Wybierając ramę blacharską, należy pamiętać o bezpieczeństwie zarówno osób obsługujących urządzenie, jak i powierzonego mienia. Jest to szczególnie istotne w przypadku korzystania z ram blacharskich z podnośnikiem. Przed rozpoczęciem napraw konieczne jest upewnienie się, że podnośniki i ramy są sprawne, a także przeszły stosowne badania techniczne. Należy również zadbać o nieprzekraczanie dopuszczalnego maksymalnego obciążenia ramy, co pozwoli świadczyć usługi napraw zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP.
Kiedyś myślałem że taka rama to tylko do poważnych uszkodzeń powypadkowych nadwozia jak i podwozia. Okazuje się jednak, że czasem niewielkie naprawy przy użyciu ramy są dużo łatwiejsze do wykonania. Przekonałem się o tym jakiś czas temu jak rozmawiałem na targach motoryzacyjnych z osoba która przedstawiała do czego można wykorzystać taką ramę.
W trudnych warunkach liczą się ułamki sekund Zima trzyma, a drogowcy nie zawsze nadążają z odśnieżaniem. Samochody z napędem na dwie osie są wtedy bardzo przydatne, choć napęd na cztery koła wynaleziono z myślą o pojazdach wojskowych, by umożliwić im poruszanie się ...
Czy system start/stop naprawdę oszczędza paliwo? Mam system start-stop w nowym samochodzie. Kilkadziesiąt razy dziennie potrafi się wyłączyć i włączyć na skrzyżowaniach i nic nie trzeba doładowywać akumulatora. Czy system start/stop na prawdę oszczędza paliwo? Jakie są ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.