Rynek samochodów używanych w Polsce od lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. W 2024 roku zanotował znaczące ożywienie, osiągając najwyższy poziom aktywności od 2021 i wzrost o 31% w porównaniu do 2023. Wybór odpowiedniego pojazdu może jednak przysporzyć wielu problemów, zwłaszcza w obliczu krążących mitów na temat tego segmentu. Na podstawie raportu „Fakty i Mity rynku samochodów używanych” przeprowadzonego przez Minds & Roses na zlecenie autoDNA, przyglądamy się najczęstszym stereotypom i rzeczywistości, z jaką mierzą się kupujący.
MIT: Jeśli samochód wygląda dobrze przy zakupie, nie będzie problemów później.
FAKT: Ukryte usterki często ujawniają się dopiero po kilku miesiącach eksploatacji. 53% kupujących dowiaduje się o nich dopiero od mechanika, a 40% musiało dokonać napraw z powodu ukrytych szkód. Pokazuje to, jak ważne jest udostępnianie pełnej historii szkód, aby zwiększyć bezpieczeństwo i satysfakcję kupujących na rynku samochodów używanych.
MIT: Historia pojazdu nie jest istotna przy zakupie.
FAKT: 86% kupujących obawia się ukrytych wad technicznych wynikających z przeszłości auta. Większość z nich uważa, że informacja o szkodach powinna być udostępniana obowiązkowo. Tak wysoki odsetek osób obawiających się ukrytych wad technicznych świadczy o istotnym znaczeniu przejrzystości w procesie zakupu pojazdu. Brak dostępu do pełnej historii szkód budzi niepewność i może wpływać na decyzję zakupową.
MIT: Kupujący preferują auta bezwypadkowe.
FAKT: Aż 66% kupujących akceptuje auta po drobnych naprawach, a nawet 24-27% jest gotowych kupić samochód po większych naprawach, pod warunkiem ich profesjonalnego wykonania. Preferowane są samochody serwisowane w ASO, chociaż ankietowani wykazywali także mniejszą skłonność korzystania z autoryzowanych serwisów w przypadku własnych aut.
MIT: Kupujący nie są zainteresowani samochodami z historią szkód.
FAKT: 67% ankietowanych kierowców uważa, że przejrzysta historia szkód może wręcz podnieść wartość pojazdu. 65% kupujących rozważyłoby zakup auta z historią szkód, jeśli naprawa była niewielka. Te statystyki wyraźnie pokazują wpływ znajomości historii pojazdu na satysfakcję z zakupu używanego samochodu.
Aż 95% badanych, którzy mieli dostęp do pełnych informacji, w tym o szkodach, było zadowolonych z zakupu po sześciu miesiącach.
MIT: Brak informacji o historii szkód nie ma wpływu na decyzję zakupową.
FAKT: 88% kupujących uważa, że informacja o szkodach powinna być obowiązkowo ujawniana. Przejrzystość w ogłoszeniach motoryzacyjnych jest kluczowa dla podjęcia świadomej decyzji zakupowej.
MIT: Cofanie licznika to już przeszłość.
FAKT: Mimo zaostrzenia przepisów i wprowadzenia surowych kar, zjawisko cofania liczników wciąż występuje. Według raportu 81% ankietowanych deklaruje, że przebieg samochodu jest istotnym czynnikiem decyzyjnym.
Raport wskazuje na fakt, że w 2024 roku w serwisie autoDNA odnotowano ponad 65,5 tys. przypadków rozbieżności wskazań drogomierza. Chociaż dostęp do historii pojazdu poprzez CEPiK i płatne raporty znacząco utrudnił proceder, wciąż istnieją sposoby na ukrycie rzeczywistego stanu licznika.
MIT: ASO to najlepsze miejsce na serwisowanie auta.
FAKT: Większość kierowców wybiera niezależne warsztaty, uznając autoryzowane serwisy za zbyt kosztowne.
Paradoksalnie, choć sami nie korzystają z ASO, chętnie kupują samochody z udokumentowaną historią serwisową w autoryzowanych stacjach. Aż 57% kierowców uważa, że regularny serwis w ASO zwiększa wartość pojazdu, co stanowi istotną wskazówkę dla sprzedających. Kupujący są skłonni zapłacić więcej za auta z taką historią, co może przełożyć się na znaczny zysk.
Według raportu różnica w cenie może wynosić od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Przykładowo:
Honda CR-V (2015 r.) – średnia cena wyższa o 12 tys. zł,
Toyota RAV4 (2021 r.) – cena wyższa o ponad 18,5 tys. zł,
Toyota Camry Hybrid (2019 r.) – różnica w cenie przekracza 15 tys. zł w porównaniu do modelu nieserwisowanego w ASO.
Dane te potwierdzają, że choć autoryzowane serwisy są droższe, ich dokumentacja podnosi wartość pojazdu, co może być kluczowe przy jego odsprzedaży.
Mity obalone — co naprawdę liczy się dla kupujących?
Raport jednoznacznie pokazuje, że historia pojazdu ma kluczowe znaczenie dla kupujących. Większość nabywców obawia się ukrytych wad technicznych i uważa, że informacje o szkodach powinny być obowiązkowo ujawniane. Co więcej, choć auta bezwypadkowe są preferowane, aż 66% kupujących akceptuje pojazdy po drobnych naprawach, a transparentność historii może wręcz podnieść ich wartość.
Zjawisko cofania liczników, mimo surowych przepisów, nadal występuje, a 81% kierowców zwraca uwagę na przebieg jako kluczowy czynnik przy zakupie. Jednocześnie serwisowanie w ASO, choć rzadziej wybierane przez właścicieli, znacząco podnosi wartość pojazdu przy jego odsprzedaży – różnice w cenach mogą sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Najważniejszy wniosek? Świadomi kupujący oczekują pełnej przejrzystości, a brak dostępu do historii pojazdu budzi niepewność i może wpływać na decyzję zakupową.
Jak dobierać i wymieniać wycieraczki samochodowe? Polecam fajny poradnik dotyczący doboru i wymiany wycieraczek. Załączam również filmik Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów wycieraczek, różniących się od siebie typem mocowań, długością piór, ...
Zalety korzystania z serwisów do weryfikacji historii pojazdu Rynek samochodów używanych mimo swojego wieku nadal jest pełen rozmaitych patologii i zagrożeń czyhających na nabywców. W tym świecie zasada ograniczonego zaufania jest podstawą przetrwania bez strat finansowych ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.