Raport: Fakty i Mity rynku samochodów używanych

Wczoraj, 23:33

Rynek samochodów używanych w Polsce od lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. W 2024 roku zanotował znaczące ożywienie, osiągając najwyższy poziom aktywności od 2021 i wzrost o 31% w porównaniu do 2023.
Raport: Fakty i Mity rynku samochodów używanych Wybór odpowiedniego pojazdu może jednak przysporzyć wielu problemów, zwłaszcza w obliczu krążących mitów na temat tego segmentu. Na podstawie raportu „Fakty i Mity rynku samochodów używanych” przeprowadzonego przez Minds & Roses na zlecenie autoDNA, przyglądamy się najczęstszym stereotypom i rzeczywistości, z jaką mierzą się kupujący.

Dostęp do pełnego raportu >>>> https://www.autodna.pl/fakty-i-mity

MIT: Jeśli samochód wygląda dobrze przy zakupie, nie będzie problemów później.

FAKT: Ukryte usterki często ujawniają się dopiero po kilku miesiącach eksploatacji. 53% kupujących dowiaduje się o nich dopiero od mechanika, a 40% musiało dokonać napraw z powodu ukrytych szkód.
Raport: Fakty i Mity rynku samochodów używanych Pokazuje to, jak ważne jest udostępnianie pełnej historii szkód, aby zwiększyć bezpieczeństwo i satysfakcję kupujących na rynku samochodów używanych.

MIT: Historia pojazdu nie jest istotna przy zakupie.

FAKT: 86% kupujących obawia się ukrytych wad technicznych wynikających z przeszłości auta. Większość z nich uważa, że informacja o szkodach powinna być udostępniana obowiązkowo. Tak wysoki odsetek osób obawiających się ukrytych wad technicznych świadczy o istotnym znaczeniu przejrzystości w procesie zakupu pojazdu. Brak dostępu do pełnej historii szkód budzi niepewność i może wpływać na decyzję zakupową.

MIT: Kupujący preferują auta bezwypadkowe.

FAKT: Aż 66% kupujących akceptuje auta po drobnych naprawach, a nawet 24-27% jest gotowych kupić samochód po większych naprawach, pod warunkiem ich profesjonalnego wykonania. Preferowane są samochody serwisowane w ASO, chociaż ankietowani wykazywali także mniejszą skłonność korzystania z autoryzowanych serwisów w przypadku własnych aut.

MIT: Kupujący nie są zainteresowani samochodami z historią szkód.

FAKT: 67% ankietowanych kierowców uważa, że przejrzysta historia szkód może wręcz podnieść wartość pojazdu. 65% kupujących rozważyłoby zakup auta z historią szkód, jeśli naprawa była niewielka. Te statystyki wyraźnie pokazują wpływ znajomości historii pojazdu na satysfakcję z zakupu używanego samochodu.

95% badanych, którzy mieli dostęp do pełnych informacji, w tym o szkodach, było zadowolonych z zakupu po sześciu miesiącach.

MIT: Brak informacji o historii szkód nie ma wpływu na decyzję zakupową.

FAKT: 88% kupujących uważa, że informacja o szkodach powinna być obowiązkowo ujawniana. Przejrzystość w ogłoszeniach motoryzacyjnych jest kluczowa dla podjęcia świadomej decyzji zakupowej.

MIT: Cofanie licznika to już przeszłość.

FAKT: Mimo zaostrzenia przepisów i wprowadzenia surowych kar, zjawisko cofania liczników wciąż występuje. Według raportu 81% ankietowanych deklaruje, że przebieg samochodu jest istotnym czynnikiem decyzyjnym.

Raport wskazuje na fakt, że w 2024 roku w serwisie autoDNA odnotowano ponad 65,5 tys. przypadków rozbieżności wskazań drogomierza. Chociaż dostęp do historii pojazdu poprzez CEPiK i płatne raporty znacząco utrudnił proceder, wciąż istnieją sposoby na ukrycie rzeczywistego stanu licznika.

MIT: ASO to najlepsze miejsce na serwisowanie auta.

FAKT: Większość kierowców wybiera niezależne warsztaty, uznając autoryzowane serwisy za zbyt kosztowne.

Paradoksalnie, choć sami nie korzystają z ASO, chętnie kupują samochody z udokumentowaną historią serwisową w autoryzowanych stacjach. Aż 57% kierowców uważa, że regularny serwis w ASO zwiększa wartość pojazdu, co stanowi istotną wskazówkę dla sprzedających. Kupujący są skłonni zapłacić więcej za auta z taką historią, co może przełożyć się na znaczny zysk.

Według raportu różnica w cenie może wynosić od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Przykładowo:
  • Honda CR-V (2015 r.) – średnia cena wyższa o 12 tys. zł,
  • Toyota RAV4 (2021 r.) – cena wyższa o ponad 18,5 tys. zł,
  • Toyota Camry Hybrid (2019 r.) – różnica w cenie przekracza 15 tys. zł w porównaniu do modelu nieserwisowanego w ASO.

Dane te potwierdzają, że choć autoryzowane serwisy są droższe, ich dokumentacja podnosi wartość pojazdu, co może być kluczowe przy jego odsprzedaży.

Mity obalone — co naprawdę liczy się dla kupujących?

Raport jednoznacznie pokazuje, że historia pojazdu ma kluczowe znaczenie dla kupujących. Większość nabywców obawia się ukrytych wad technicznych i uważa, że informacje o szkodach powinny być obowiązkowo ujawniane. Co więcej, choć auta bezwypadkowe są preferowane, aż 66% kupujących akceptuje pojazdy po drobnych naprawach, a transparentność historii może wręcz podnieść ich wartość.

Zjawisko cofania liczników, mimo surowych przepisów, nadal występuje, a 81% kierowców zwraca uwagę na przebieg jako kluczowy czynnik przy zakupie. Jednocześnie serwisowanie w ASO, choć rzadziej wybierane przez właścicieli, znacząco podnosi wartość pojazdu przy jego odsprzedaży – różnice w cenach mogą sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Najważniejszy wniosek? Świadomi kupujący oczekują pełnej przejrzystości, a brak dostępu do historii pojazdu budzi niepewność i może wpływać na decyzję zakupową.

źródło: AutoDNA
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3815
Zdjęcia: 13122
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi Q7 – czy to najlepszy luksusowy SUV na rynku?
    Segment luksusowych SUV-ów nieustannie się rozwija, prezentując coraz to nowsze modele i innowacyjne rozwiązania technologiczne. Na tym wymagającym rynku Audi Q7 od lat utrzymuje swoją pozycję jako jeden z najbardziej ...
    Złe nawyki kierowcy - nawet nie wiesz, że robisz to źle
    Wraz z rosnącym doświadczeniem, kierowcy wykonują wiele czynności w samochodzie automatycznie. Spora część z nabytych przez nich przyzwyczajeń ma negatywny wpływ na trwałość podzespołów auta. Ekspert sieci Q Service ...