REJESTRACJA SAMOCHODU SPROWADZONEGO Z PAŃSTWA UE

01 Lip 2009, 16:57

Witam,

właśnie udało mi się dobrnąć do końca rejestracji samochodu sprowadzonego z Niemiec, postanowiłem napisać poradnik dla ludzi, którzy tak jak ja nie mieli pojęcia co, gdzie i jak. W internecie jest dużo informacji ale mało jest napisane od strony praktycznej, opisałem swój przykład i mam nadzieje, że to komuś pomoże :)


„jak zarejestrować samochód sprowadzony z państwa członkowskiego UE”
(oparte na przykładzie Niemiec)


W Internecie jest sporo informacji na temat rejestrowania samochodu sprowadzonego zza granicy, zdarzą się tak, że porad zasięgamy z wielu stron a informacje są sprzeczne i powstają wtedy pytania i wątpliwości. Na swoim przykładzie postaram się, precyzyjnie i szybko wytłumaczyć proces rejestracji samochodu (z Niemiec). Mam nadzieję, że w większym stopniu pomogę ogarnąć niektórym, ten z pozoru ,skomplikowany proces.

Gdy już mamy upatrzony samochód, musimy się upewnić, że dostaliśmy wszystkie dokumenty tj. Dowód rejestracyjny (Fahrzeugschein), karta pojazdu tzw. Brief (Fahrzeugbrief), bez których nie zarejestrujemy samochodu (o wtórnik będziemy musieli ubiegać się w kraju skąd samochód został sprowadzony).

Spisując umowę kupna-sprzedaży, pamiętajmy by była ona spisana w obu językach lub w języku polskim (niektóre urzędy mogą wymagać pieczęci tłumacza przysięgłego na umowie ale zaoszczędzimy w ten sposób na tłumaczeniu). Na umowie wpisujemy miejscowość zagraniczną. Jeżeli, umowa zostanie zawarta w Polsce wtedy będziemy musieli uiścić podatek od czynności cywilno-prawnych (PCC-3) – są to dodatkowe koszta (urząd skarbowy wylicza go według swojej średniej rynkowej wartości pojazdu, sam podatek wynosi 2% średniej). Datę zawarcia umowy wpisujemy dogodną dla nas, pamiętając o tym, że mamy 5 dni od jej zawarcia na załatwienie spraw w urzędzie celnym, 14 dni w urzędzie skarbowym i 30 dni w wydziale komunikacji.

Pierwsze co powinniśmy zrobić to przetłumaczyć umowę, dowód rejestracyjny i kartę pojazdu u tłumacza przysięgłego(ja zapłaciłem za tłumaczenia 100zł bez umowy bo ją spisałem w j. polskim). Wszystkie dokumenty (oryginały i tłumaczenia) kserujemy. W następnej kolejności musimy wpłacić 17zł, w tytule wpisujemy „ZAŚWIADCZENIE O WYDANIU AKCYZY” (jest to opłata za wydanie zaświadczenia o zapłaceniu akcyzy) na konto urzędu miasta gdzie znajduje się urząd celny (ja wpłacałem w Olsztynie) oraz 160zł na konto urzędu miejskiego gdzie mieszkamy, w tytule wpisujemy „VAT-24”(jest to opłata potrzebna, przy składaniu formularza VAT-24 który zwalnia nas z płacenia podatku VAT). Oba potwierdzenia wpłaty również kserujemy. Z kompletem dokumentów udajemy się do urzędu celnego. W urzędzie celnym wypełniamy dwa dokumenty:

• DEKLARACJA UPROSZCZONA NABYCIA WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWEGO

• WNIOSEK O WYDANIE DOKUMENTU POTWIERDZAJĄCEGO ZAPŁATĘ AKCYZY OD SAMOCHODU OSOBOWEGO I NABYCIU WEWNĄTRZ WSPÓLNOTOWYM

Obydwa dokumenty również kserujemy. Składamy je w urzędzie celnym, załączając do nich kserokopie o jakie zostaniemy poproszeni (tutaj musimy okazać dowód zapłaty 17zł za wydanie zaświadczenia). Musimy również posiadać przy sobie oryginały dokumentów do wglądu. W Olsztynie opłata akcyzy wyglądała tak, że zostałem zapisany tego samego dnia na godzinę kiedy mam zapłacić akcyzę (czekałem ok. godziny). Po zapłaceniu akcyzy dostajemy potwierdzenie zapłaty i z nim możemy ubiegać się o wydanie dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy. Pamiętajcie, że wysokość akcyzy obliczana jest ze średniej wartości rynkowej samochodu, oczywiście można skierować sprawę na postępowanie (jeżeli np. sprowadziliśmy samochód uszkodzony, po wypadku ale musimy uzasadnić dlaczego różni się jego cena od wartości rynkowej). Akcyza dla samochodów o poj. Silnika poniżej 2000cm3, wynosi 3,1% wartości rynkowej, dla samochodów powyżej poj. Silnika 2000cm3 wynosi 18,6%(!) wartości rynkowej.

Po opłaceniu akcyzy udajemy się na przegląd techniczny pojazdu, po którym dostaniemy:

• ZAŚWIADCZENIE O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM
• DOKUMENT IDENTYFIKACYJNY POJAZDU

Następnie czeka nas wizyta w urzędzie skarbowym, gdzie wypełniamy formularz VAT-24 by zostać zwolnionym z obowiązku płacenia podatku VAT. Tutaj wymagany jest od nas oryginał zapłaty za VAT-24 (160zł które wpłaciliśmy na konto urzędu miejskiego naszej miejscowości), Musimy również posiadać kopie tłumaczeń, dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu oraz mieć przy sobie oryginały do wglądu. Po złożeniu formularza VAT-24 czekamy na wydanie zaświadczenie (VAT-25). Urząd skarbowy ma na to 7dni ale przeważnie jest już wydawane po 3 dniach(tak było w moim przypadku). W międzyczasie gdy czekamy na zaświadczenie powinniśmy uiścić OPŁATĘ RECYKLINGOWĄ za złomowanie pojazdu w przyszłości w wysokości 500zł na konto:

„NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ”
(BGK III ODDZIAŁ W WARSZAWIE)
Nr. konta 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014

W tytyle wpisać:
OPŁATA RECYKLINGOWA oraz podać nr. nadwozia/VIN

Gdy otrzymamy zaświadczenie z urzędu skarbowego nie pozostaje nam już innego jak udać się do wydziału komunikacji i zarejestrować samochód. Zabieramy ze sobą wszystkie dokumenty jakie posiadamy (oryginały!) oraz dotychczasowe tablice rejestracyjne (niedawno wszedł przepis, ze trzeba zdać tablice każdego rodzaju przy rejestracji), jeżeli tablic nie posiadamy musimy wypełnić stosowne oświadczenie (dodatkowe koszty). Przy rejestracji wypełniamy wniosek, wpłacamy w kasie starostwa opłaty związane z wydaniem dokumentów i tablic (w sumie 245zł). Po złożeniu dowodu wpłaty otrzymujemy świeżutkie „blachy”, tymczasowy dowód rejestracyjny i naklejkę na szybę. Pozostaje nam jeszcze wykupienie ubezpieczenia OC, na tą czynność mamy 24h od rejestracji (za każdy dzień zwłoki płacimy 100euro!). Zakładamy blachy i cieszymy się nowym nabytkiem, w przeciągu 2-3tygodni powinniśmy dostać właściwy dowód rejestracyjny.


Moje rady:

• Na umowie, przy dacie jej spisania wpisujemy nazwę miejscowości zagranicznej, zaoszczędzimy tym kolejnego wypełniania formularza PCC-3 i pieniądze.
• Wszystkie dokumenty nośmy razem, by pani w urzędzie nie zaskoczyła nas prosząc o np. badania techniczne.
• Każdy dokument kserujemy, by być przygotowanym na załączenie ich do formularzy (najlepiej mieć kopię każdego dokumentu, do urzędu celnego i urzędu skarbowego, w wydziale komunikacji sami robią kserokopie dokumentów z pieczątkami).
• Dokumentów nie zostawiamy nigdy w samochodzie (np. na noc) – widząc, że samochód jest dopiero co sprowadzony można szybko się z nim pożegnać, jeżeli zostawiliśmy w nim dokumenty to …
• Tablice zjazdowe również musimy zdać w wydziale komunikacji, zanim się tam wybierzemy pamiętajmy by nie zapomnieć ich zabrać.

Ogólnie czas zarejestrowania zajął mi 4 dni. W sumie na rejestrację wydałem:

• 17zł za wydanie zaświadczenia o zapłacie akcyzy.
• 160zł za wydanie zaświadczenia o zwolnieniu mnie z płacenia podatku VAT.
• 240zł akcyza (obliczana ze średniej wartości rynkowej samochodu).
• 170zł badanie techniczne.
• 130zł podatek od czynności cywilno-prawnych (2% wartości rynkowej, -30% ponieważ wymaga remontu), gdyż umowa była spisana w Polsce (a przynajmniej została napisana przy dacie polska miejscowość).
• 500zł opłata recyklingowa.
• 245zł w wydziale komunikacji (dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, znaki legalizacyjne tablicy, nalepka kontrolna na szybę, tablica rejestracyjna samochodowa, karta pojazdu, opłaty ewidencyjne).

Łącznie kosztowało mnie to 1462zł. Dodając do tego OC (1106zł) koszt całkowity to 2568zł.

Warto wcześniej dowiedzieć się o cenach OC, jeżeli mamy w rodzinie kogoś z prawem jazdy i zniżkami, warto wykupić OC właśnie na tą osobę ze względu na zniżki. Ja niestety jako jedyny mam w rodzinie prawo jazdy wiec musiałem wziąć wszystko na siebie (dlatego koszt OC tak wysoki). W Commercial Union pani wyceniła mi (samo OC!) na 2400zł, w PZU na 1800zł. Warto wcześniej zorientować się w ofertach.

Rejestracja samochodu - dokumenty

Mam nadzieję, że pomogłem.

Pozdrawiam!
VOLVO V4O 1.8 16V (115KM)
sprinter89
Nowicjusz
 
Posty: 15
Zdjęcia: 1
Miejscowość: Szczytno

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Mercedes Sprinter w wersjach NGT i LGT receptą na kryzys
    Pomimo że branża samochodowa ogłosiła jakiś czas temu koniec kryzysu, on jednak znowu powraca. Dla sektora transportowego oznacza to ponowne pogorszenie warunków działania: wzrost cen paliw, zmniejszenie zamówień. ...
    Opony letnie, czyli ogumienie, którego potrzebujesz
    Mechanicy zalecają, aby w momencie gdy średnia dobowa temperatura powietrza osiąga więcej niż 7 stopni Celsjusza, zakładać w pojazdach opony letnie. Sprawdźmy, jakie cechy opon letnich sprawiają, że warto to robić i czemu ...