Rękojmia, wada ukryta czy części eksploatacyjne?

20 Lis 2021, 14:41

Witam, od dwóch tygodni mam używanego Chevroleta Cruza zakupionego w komisie.
Problem polega na tym, że auto po dostarczeniu przez sprzedającego na lawecie (bo było sprowadzone z zagranicy bez rejestracji) jeździło koszmarnie - silnik 1,6 rozpędzał się gorzej jak 1,0 a pod niewielką górkę często się dusił.
Auto było kupione z tzw. gwarancją vipgwarant więc oddałem do serwisu lecz po diagnozie okazało się, że gwarancja nie obejmuje rozrządu, zmiennych faz rozrządu, czujników/zaworów ciśnieniowych oraz kolektora ssącego lub samych klapek. Dodatkowo komputer wykazuje pełno błędów z tym związanych.
Łącznie koszt części to około 2000zl + robocizna 1000 zł. W warsztacie powiedzieli mi, że jest to wada ukryta i spokojnie mogę działać w sprawie rękojmi (mam fakturę vat- marża). Niestety sprzedający upiera się, że te części są eksploatacyjne i normalne jest, że po zakupie trzeba je wymienić. Oprócz samej faktury nie było żadnej umowy między nami.
W prawdzie , poinformował on w dniu zakupu że jak po każdym zakupie oleje, filtry i rozrząd trzeba wymienić ale nie wspomniał, że jest on już uszkodzony/wadliwy.
Na pobliskiej stacji diagnostycznej wtedy nie otrzymałem też informacji, że coś jest niesprawne.

Co doradzicie w takim przypadku ?
swie99
Nowicjusz
 
Posty: 6
Prawo jazdy: 01 01 2001

20 Lis 2021, 18:10

Tak jak ci powiedzieli na warsztacie - jest to wada ukryta i masz pełne prawo do rękojmi. Tym bardziej, że na szczęście auto kupione komisie. Na rękojmię masz 2 lata.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

22 Lis 2021, 15:24

Dzięki,
Czy jest gdzieś w prawie zaznaczone co to jest wada ukryta ?
Czy można gdzieś znaleźć podstawę do stwierdzenia jakie części w samochodzie są eksploatacyjne?
swie99
Nowicjusz
 
Posty: 6
Prawo jazdy: 01 01 2001

25 Lis 2021, 11:16

swie99 napisał(a):Czy jest gdzieś w prawie zaznaczone co to jest wada ukryta ?

Oczywiście. Wygogluj sobie.
swie99 napisał(a):Czy można gdzieś znaleźć podstawę do stwierdzenia jakie części w samochodzie są eksploatacyjne?

Oczywiscie. To wszystkie te części, któe zużywają sie podczas eksploatacji, czyli np. klocki hamulcowe, tłumik, świece itd.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

10 Gru 2021, 16:28

Napisałem pismo do sprzedawcy. Niestety rozrzad dla niego jest częścią eksploatacyjną i odmawia.

W Googlach często rozrzad jest wymieniany jako część eksploatacyjna ale pierwszy raz ze wszystkich znanych mi zakupów aut używanych (rodzina i znajomi) coś takiego na samym wstępie jest konieczne do wymiany.
Jak to jest naprawdę?
swie99
Nowicjusz
 
Posty: 6
Prawo jazdy: 01 01 2001

10 Gru 2021, 17:55

Praktycznie w każdym temacie jakie auto kupić oprócz budżetu na zakup przewija się wątek tzw. pakietu startowego . Czyli wymiana filtrów , olejów , rozrządu . Po prostu po zakupie zaczynamy pisać serwisową historię auta od nowa . Sprzedawca Cię poinformował o konieczności tej procedury co wiarygodnie uzasadnił w piśmie jak i podczas sprzedaży . Twierdzisz że rozrząd jest uszkodzony . Na czym polega to uszkodzenie ? Po za tym w dniu zakupu z pisma wynika że była diagnoza komputerowa . Były wtedy jakieś błędy czy nie ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4833
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Nissan Juke Nismo
    Nissan Juke Nismo obrazuje ducha innowacji i wzbudza zainteresowanie, dzięki któremu koncepcja Nismo stała się jedną z najbardziej uznawanych nazw w sportach samochodowych oraz w grach. Wprowadzając markę Nismo do ...

10 Gru 2021, 19:30

Tutaj jest ciężka sprawa z tym rozrządem. Przed zakupem auto było podłączane pod komputer i zapewne żadnych błędów nie było. Ale błędy mogły być wcześniej wykasowane. Bardzo często sprzedający " czyszczą" historię błędów. Jednak doświadczony diagnosta wie, jak je odnaleść. Jeżeli okazałoby się, że faktycznie te błędy były w dniu zakupu lub wcześniej kasowane, to wtedy można to uznać za zatajenie prawdy o prawdziwym stanie silnika. Nie wykluczone, że sprzedawca wiedział, że jest coś nie tak z rozrządem i dlatego poinformował cię o konieczności wymiany rozrządu. Jeżeli okazałoby się też, że te błędy dotyczyły pozostałych części, to już tym bardziej byłaby to wada ukryta.
Jednak to wszystko nie zmienia faktu, że takie rzeczy jak rozrząd, oleje, filtry powinno się wymieniać po zakupie samochodu. Taka jest zasada, ale też nie obowiązek.
Co do kolektora i klapek, to może być tak, że te błędy pokazywały się, ale sporadycznie i sprzedający je wykasował z nadzieją, że podczas sprawdzania auta nie pokażą się. I tak też się mogło stać.
Ale z drugiej strony, mógł to być po prostu przypadek. Wszystko zależy jakie to błędy się pokazują i czy mogą one występować sporadycznie.
Aczkolwiek tak czy inaczej komis stanął na wysoko0sci zadania i zaproponował kontrolę. Wcześniej jednak ja bym pojechał do jakiegoś kumatego diagnosty, który wie jak odszukać skasowane błędy.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

10 Gru 2021, 19:48

a nie lepiej powymieniać te rzeczy za te2000-3000zł i jeździć i zapomnieć o temacie niż wymieniać się pismami z bogu ducha winnym sprzedawcą, który sprowadził auto i go sprzedał ? tym bardziej że piszesz że przed sprzedażą jeździł koszmarnie, więc to wiadomo było że jest coś grubszego, ale też bez przesady że2-3 000zł to jakiś majątek teraz.
To jest ryzyko kupna auta używanego , dzisiaj jeździ a jutro może padnąć całkowicie. Do kogo pretensje? do nikogo.
Takie rzeczy jak kolektory czy inne grube rzeczy bierze się z używki
Kolektor 20zł-100zł
[link do oferty na Allegro wygasł]
[link do oferty na Allegro wygasł]
[link do oferty na Allegro wygasł]
toyman40
Stały forumowicz
 
Posty: 1286

11 Gru 2021, 13:41

Dziękuję za odpowiedzi.
Mogę się zgodzić, że rozrząd jak oleje i filtry to należy wymieniać po zakupie. Sam tak robiłem gdy kupowałem dawniej auto używane. Jednak tak jak pisałem nie spotkałem się z przypadkiem, że auto natychmiast po zakupie ma do wymiany rozrzad na tzw. wczoraj. A objawia się to tak jak pisałem w pierwszym poście. Auto było sprawdzane w jednej z ogólnopolskiej sieci serwisów samochodowych więc mam pewność, że zajmował się tym ktoś kto dobrze wie jak działa auto.
Co do diagnostyki komputerowej to stacja diagnostyczna była oddalona o kilkanaście kilometrów. Po wpięciu komputera były błędy jednak diagnosta stwierdził, że nie są one wiarygodne i trzeba je skasować, poczekać chwilę i wtedy sprawdzić. W międzyczasie sprzedawca z diagnostą rozmawiali o przeglądzie technicznym auta sprzedawcy...
Mam rozumieć, że z tym rozrzadem to zwyczajny "pech" ?
swie99
Nowicjusz
 
Posty: 6
Prawo jazdy: 01 01 2001

11 Gru 2021, 19:06

swie99 napisał(a): Po wpięciu komputera były błędy jednak diagnosta stwierdził, że nie są one wiarygodne i trzeba je skasować

d..a a nie diagnosta. Popełnił błąd, za który ty masz płacić? Jak były błędy, to przed wykasowaniem powinien cię poinformować jakie to błędy oraz jak wie, to powiedzieć czego dotyczą. Jak się okazało, były raczej ważne.
swie99 napisał(a):Auto było sprawdzane w jednej z ogólnopolskiej sieci serwisów samochodowych więc mam pewność, że zajmował się tym ktoś kto dobrze wie jak działa auto.

No i jak widać, zajmował się tym ktoś, kto się nie zna na robocie...
Do ciebie należy decyzja czy to naprawiać, czy dalej się szarpać z tym co to sprawdzał oraz z diagnostą.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

11 Gru 2021, 21:03

swie99 napisał(a):Mam rozumieć, że z tym rozrzadem to zwyczajny "pech" ?
Powtarzam pytanie
bonifacy napisał(a):Twierdzisz że rozrząd jest uszkodzony . Na czym polega to uszkodzenie ?
Na jakiej podstawie to zostało stwierdzone . Tam Ty chyba masz motor oplowski . Ze zmiennymi fazami rozrządu . Czyżby rozleciało się któreś koło zmiennych faz rozrządu ? Rozrząd rozebrany ? Weryfikacja zrobiona ? Czy tylko to wszystko na podstawie błędów i domniemanej opinii obecnego warsztatu ? Błędy jakie ? Dasz tutaj ich numerki ? Są Ci znane ? Nie , to co tutaj gadać czy to wada ukryta czy nie .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4833
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

11 Gru 2021, 21:23

swie99 napisał(a):Jednak tak jak pisałem nie spotkałem się z przypadkiem, że auto natychmiast po zakupie ma do wymiany rozrzad na tzw. wczoraj.

co masz na myśli że rozrząd do wymiany na wczoraj?
pasek? napinacz? to jaki ten pasek jest? nie ma ząbków już ? czy napinacz nie napina ?
:mrgreen: w aucie nie masz usterki rozrządu tylko masz coś innego uszkodzonego co powoduje że silnik nie ma mocy, (a pasek +napinacz trzeba i tak wymienić) typu właśnie np. koła zmiennych faz rozrządu. Kpl tych kół nowych 800zł o ile to są koła do wymiany, a nie np. świeca czy cewka która ma przebicie. :mrgreen:
Ogólnie to do tego samochodu to minimum 1.8 gdzie i tak i ten 1.8 to też jest muł , jak włączysz klimę i 4 osoby wsiądzie to też to nie jedzie,(sprawdzone naprawdę zdrowe 1.8 z malutkim przebiegiem) a co dopiero 1.6 :lol:
ludzie niedługo będą kupować silniki 1.2 czy 1.4 wolnossące i auto które ma 1,5Tony i będą mówić że nie jedzie :lol:
toyman40
Stały forumowicz
 
Posty: 1286

01 Lut 2022, 16:26

Kodeks cywilny nie rozróżnia wady ukrytej i wady jawnej. To sformułowanie wywodzi się z art. 557 k.c., który przewiduje, że warunkiem odpowiedzialności sprzedawcy jest to, żeby kupujący nie wiedział o wadzie. Nie bada się czy powinien był wiedzieć, a czy wiedział. Wada może być więc jawna, a po prostu zostać niezauważona / błędnie zinterpretowana przez sprzedawcę.

Tu cytat z AutoPrawo o prawie motoryzacyjnym

8/ WADA JAWNA A WADA UKRYTA
Przy oględzinach silnik głośno chodził. Sprzedawca twierdził, że to przez niską temperaturę. Okazało się, że silnik jest do kapitalnego remontu. Sprzedawca broni się odmawiając mi rękojmi na samochód bo wada była jawna, a nie ukryta.

Nieistotne, czy wada jest “jawna” lub “ukryta”. Zgodnie z art. 557 Kodeksu cywilnego istotne jest to, czy kupujący wiedział o wadzie, a nie czy powinien był o niej wiedzieć lub się domyślić. Dochodzenie roszczeń w takim przypadku jest możliwe.
OskarM
Obserwowany
 
Posty: 1