Rezystancja (oporność) - jak sprawdzić przewody wysokiego napięcia?

15 Paź 2020, 17:18

Znalazłem kable wysokiego napięcia i nie wiem czy one są dobre. Postanowiłem zatem zmierzyć ich oporność i sprawdzić jak ona wygląda. Nie chodzi mi o to żeby te kable zakładać do samochodu ale chciałbym zasięgnąć informacji o tym czy wszystkie z nich są sprawne czy może już się nadają do wyrzucenia.
Rezystancja (oporność) - jak sprawdzić przewody wysokiego napięcia? Kable które mam są marki NGK po przebiegu na pewno nie większym niż 30tkm. Jest ich pięć jedna para najdłuższych, jedna średnich i jeden krótki (tu gdzieś mi się zapodział jeszcze jeden ale nie ma to znaczenia).

Poniżej podaję długość kabla i jego oporność z multimetrem ustawionym na 20k Ohm.

Kable najdłuższe
- długość: 62cm
- oporność (pierwszy kabel): 1,04 kOhm
- oporność (drugi kabel): 1,08 kOhm
Rezystancja (oporność) - jak sprawdzić przewody wysokiego napięcia?

Kable średnie
- długość: 54cm
- oporność (pierwszy kabel): 0,92 kOhm
- oporność (drugi kabel): 0,92 kOhm
Rezystancja (oporność) - jak sprawdzić przewody wysokiego napięcia?

Kabel najkrótkszy
- długość: 46cm
- oporność (pierwszy kabel): 0,78 kOhm
Rezystancja (oporność) - jak sprawdzić przewody wysokiego napięcia?
Znalazłem w internecie informację z wartościami w jakich powinna mieścić się oporność kabli zapłonowych ale nie wiem czy to prawda.
- kable krótkie: 0,6-0,7 kOhm
- kable średniej długości: 0,7-0,9 kOhm
- kable długie: 0,9-1,1 kOhm

Czy ktoś może to potwierdzić lub podać prawidłowe dane?
Czy to prawda że do LPG zalecane są kable o przekroju rdzenia 8mm i oporności 1,2 kOhm?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9982
Zdjęcia: 35

16 Paź 2020, 11:45

Wg katalogu, max rezystancja przewodów WN powinna wynosić 16kohm na metr. Nie znalazłem wzmianki ile ma mieć rezystancja poszczególnych odcinków. Oczywiście pewne jest to, że im mniejsza rezystancja tym lepiej. A im bliżej 10 kohm, tym gorzej. Oprócz tego podejrzewam, że kable każdego producenta będą miały inną rezystancję. Będzie to wynikało chociażby z zastosowanej izolacji. Do tego należy doliczyć błąd pomiary danego miernika. Trzeba też pamiętać o napięciu zasilania tego miernika...
Rokiko napisał(a):Czy to prawda że do LPG zalecane są kable o przekroju rdzenia 8mm i oporności 1,2 kOhm?

Kable WN powinny być takie, jakie podaje producent silnika. W sklepie kupuje się kable do konkretnego modelu auta i tyle. Przy LPG trzeba pamiętać, żeby je kontrolować co jakiś czas i wymieniać nieco wcześniej niż podaje producent auta, bo podaje on to dla benzyny. W praktyce jest tak, że nikt się tym nie przejmuje, zakłada się kable takie jakie są dla danego modelu i się jeździ do czasu, aż coś zacznie się psuć. A dopóki kable nie mają przebicia, to nie ma się czym przejmować.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

16 Paź 2020, 13:09

Czyli wychodzi na to że największy wpływa na sprawność takich kabli ma ich izolacja która najszybciej się starzeje i z tego tytułu najczęściej są problemy.

Tak szukałem jeszcze informacji i znalazłem takie temat na naszym forum: Zużycie, objawy i testowanie przewodów zapłonowyc.

Nie znalazłem też informacji o tym co napisałeś czyli jakie parametry takich kabli są zalecane do danego silnika przez producenta. Dlatego kupując je nie mamy możliwości sprawdzenia czy dane kable faktycznie spełniają wymogi i tu musimy uwierzyć producentowi kabli.

MotoAlbercik napisał(a):Oczywiście pewne jest to, że im mniejsza rezystancja tym lepiej. A im bliżej 10 kohm, tym gorzej.
W tym przypadku to chyba kwintesencja i zdanie podsumowujące zawierające odpowiedź na moje pytanie.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9982
Zdjęcia: 35