REKLAMA
Letnie upały są nie tylko uciążliwe dla kierowców z powodu wysokich temperatur w kabinie, nagrzewających się plastików oraz towarzyszącego uczucia rozdrażnienia i zmęczenia, ale także ze względu na stan nawierzchni, która w wyniku silnego nagrzania może być przyczyną poślizgu.
Na rozgrzanym asfalcie niczym na lodzie
W czasie letnich wakacji zdarza się więcej wypadków niż w ciągu całej zimy. Jedną z przyczyn może być poślizg na rozgrzanej jezdni. W takich warunkach szczególnie trzeba uważać na zakrętach, gdzie auto zachowuje się tak, jakbyśmy w środku lata jechali po lodzie.
"W takim wypadku grożą nam dwa podstawowe rodzaje poślizgu – nadsterowność, gdy tylne koła samochodu przyczepność oraz podsterowność, kiedy tracą przyczepność przednie koła" mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
POLECAMY Jak sobie radzić z wysokimi temperaturami w samochodzie?
Co robić podczas poślizgu
W zależności od rodzaju poślizgu możliwe są różne warianty zachowania kierowcy. W przypadku nadsterowności należy wcisnąć sprzęgło, aby równomiernie dociążyć wszystkie koła oraz szybko kręcić kierownicą w celu naprowadzenia przednich kół na właściwy tor jazdy. Natomiast przy poślizgu przednich kół należy natychmiast zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. "Jednak najprostszą i najskuteczniejszą receptą na bezpieczną jazdę po śliskim asfalcie jest po prostu nieprzekraczanie dozwolonej prędkości" radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault