REKLAMA
Witam, od razu z góry przepraszam jeśli wybrałem nieodpowiednią kategorie na ten wątek ale jest ich tak dużo, że mój niezbyt sprecyzowany temat nie pasował mi nigdzie indziej.
A więc przejdźmy do rzeczy.
Jak wiadomo na przyśpieszeni samochodu wpływa moment obrotowy oraz zakres obrotowy w którym go osiągamy, przeniesienie napędu, rodzaj doładowania, aerodynamika pojazdu, przyczepność i pewnie wiele różnych innych czynników. Natomiast zaczęło mnie zastanawiać co bezpośrednio wpływa na różnice przyśpieszenie dwóch różnych aut na różnych zakresach prędkości.
Żeby było łatwiej zrozumieć podam przykład 2 samochodów
1. Mercedes CLA 200 Benzyna 1.3 Turbo 163KM i 250Nm przy 1620obr/min 8 stopniowy automat AWD
2. Lexus IS 220d Diesel 2.2 Turbo zmodyfikowany na około 215KM i 455Nm przy 2200-2800obr/min skrzynia manualna RWD
Przyśpieszenie do 100km/h Lexus (7.3s) bije Mercedesa (8.7s) na głowę. Powyżej 100km/h Mercedes już prawie nie przyśpiesza.
Natomiast całkowicie inaczej wygląda kwestia tych niższych prędkości. Do około 70km/h Mercedes wciska w fotel jak jakieś superauto podczas gdy Lexus sobie po prostu przyśpiesza.
Jako ciekawostkę dodam, że moje poprzednie auto BMW e60 530d zmodyfikowane do 290KM i ponad 650Nm z przyśpieszeniem do 100km/h poniżej 6 sekund również do około 70km/h szło jakby słabiej od Mercedesa
Skąd w takim razie bierze się taka dysproporcja i czemu Mercedes praktycznie traci moc powyżej 70km/h
Pozdrawiam