Różnice w przyśpieszeniu

07 Lut 2023, 06:04

Witam, od razu z góry przepraszam jeśli wybrałem nieodpowiednią kategorie na ten wątek ale jest ich tak dużo, że mój niezbyt sprecyzowany temat nie pasował mi nigdzie indziej.

A więc przejdźmy do rzeczy.
Jak wiadomo na przyśpieszeni samochodu wpływa moment obrotowy oraz zakres obrotowy w którym go osiągamy, przeniesienie napędu, rodzaj doładowania, aerodynamika pojazdu, przyczepność i pewnie wiele różnych innych czynników. Natomiast zaczęło mnie zastanawiać co bezpośrednio wpływa na różnice przyśpieszenie dwóch różnych aut na różnych zakresach prędkości.
Żeby było łatwiej zrozumieć podam przykład 2 samochodów

1. Mercedes CLA 200 Benzyna 1.3 Turbo 163KM i 250Nm przy 1620obr/min 8 stopniowy automat AWD
2. Lexus IS 220d Diesel 2.2 Turbo zmodyfikowany na około 215KM i 455Nm przy 2200-2800obr/min skrzynia manualna RWD

Przyśpieszenie do 100km/h Lexus (7.3s) bije Mercedesa (8.7s) na głowę. Powyżej 100km/h Mercedes już prawie nie przyśpiesza.
Natomiast całkowicie inaczej wygląda kwestia tych niższych prędkości. Do około 70km/h Mercedes wciska w fotel jak jakieś superauto podczas gdy Lexus sobie po prostu przyśpiesza.
Jako ciekawostkę dodam, że moje poprzednie auto BMW e60 530d zmodyfikowane do 290KM i ponad 650Nm z przyśpieszeniem do 100km/h poniżej 6 sekund również do około 70km/h szło jakby słabiej od Mercedesa

Skąd w takim razie bierze się taka dysproporcja i czemu Mercedes praktycznie traci moc powyżej 70km/h

Pozdrawiam
Zaekker
Obserwowany
 
Posty: 1

07 Lut 2023, 10:19

Moim zdaniem masz takie wrażenie że Lexus słabiej przyspiesza. W Mercedesie masz 8 stopniowy automat który na pewno pomaga mu od startu ale później brakuje już mocy i momentu. W lexusie masz prawie dwa razy większy moment obrotowy ale jest też osiągany przy wyższych obrotach niż w Mercedesie. Generalnie dużo rzeczy ma tutaj wpływ nawet na Twoje odczucia podczas przyspieszania. Czasem może Ci się wydawać że jakiś samochód na początku wciska Cię w fotel, a w innym mniej to odczuwasz, a on pomimo tego przyspiesza lepiej :)

W skrócie Mercedes mając taką skrzynię pewnie lepiej wykorzystuje moment obrotowy i dostępną moc do wspomnianej przez Ciebie prędkości stąd możesz mieć takie odczucia :wink:

Tu żeby zobaczyć konkretną różnicę warto by było sobie zrobić sprint np. od 80km/h do 120km/h i tu zobaczyć porównując czasy.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10008
Zdjęcia: 35

07 Lut 2023, 19:46

Żeby to dobrze zobrazować musiałbyś mieć wykresy z hamowni, producenci dążą do tego aby najwyższy moment był właśnie w niskich partiach obrotów a przy takich ogryzkach dodatkowo na niskich biegach bo niestety pojemności nie oszukasz.
Samo w sobie wrażenie z jazdy to już kwestia samego modelu, postaw obok siebie te same moce nawet w tym samym paliwie i gwarantuje Ci ze powiesz ze jeden przyspiesza lepiej od drugiego. Nawet pozycja za kierownicą może na to wpływać.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16531
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

27 Lut 2023, 12:21

U mnie we Fiacie z 2000 też podobne problemy. Silnik 1.2
KacperT4
Początkujący
 
Posty: 73
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Pierwszy airbag chroniący kolana kierowcy
    Pierwszy airbag chroniący kolana kierowcy – Toyota Avensis (T250) –marzec 2003. Pierwsze poduszki powietrzne (airbagi) montowano jako opcję w samochodach koncernu GM już we wczesnych latach 70. System stał się ...
    Nowoczesny i pełen charakteru - Citroen SpaceTourer
    Nowoczesny i pełen charakteru – taki jest nowy CITROËN SpaceTourer. Z nadwoziem dostępnym w trzech wariantach i różnymi konfiguracjami wnętrza doskonale wpisuje się w nowoczesny styl życia – dla rodziny, ...