Saab 9-5 stukanie i drżenie pedału sprzęgła

21 Lis 2018, 19:36

Cześć!
Nazywam się Tomek, to mój pierwszy post. Uciekam się do Was, bo chcę wyjść z problemem poza "zero jedynkowe" myślenie niszowej marki.
Sytuacja jest następująca:
odpalam silnik, powoli łapie temperaturę i wraz z jej wzrostem zaczynam słyszeć ciche stukanie (podobne do stukania dłonią w szyjkę szklanej butelki) i pedał sprzęgła zaczyna drgać lekko, rytmicznie do stukania. Poziom dźwięku utrzymuje się stale na jednym poziomie i jest najbardziej słyszalny na wolnych obrotach, przy lekkim przyspieszaniu i przy puszczaniu pedału gazu (przez ok. 1sekundę to słychać, potem cichnie). Jest to wciąż na tyle ciche stukanie, że nie da się nagrać go telefonem.
Dobiega gdzieś z okolicy nóg kierowcy/tunelu środkowego.
Po napięciu napinaczem paska osprzętu - dźwięk cichnie, drżenie pedału ustaje. Jeżdżę z tym już od ponad 8000km i nic się nie zmienia.
Silnik jest zalany olejem 5W50, zmieniany co 8 do 10tys. km. Przebieg 320tysięcy kilometrów.
Nie mamy już pojęcia o co może chodzić, co sprawdzać, na co zwrócić uwagę. Może Wy jesteście w stanie jakkolwiek doradzić, podpowiedzieć? Może ktoś miał takie zdarzenie u siebie?
Bartzabel
Nowicjusz
 
Posty: 6
Miejscowość: Czechowice-Dziedzice
Prawo jazdy: 01 03 2013
Przebieg/rok: 24tys. km
Auto: Saab 9-5
Silnik: 2.0T B205E 230KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998

21 Lis 2018, 21:32

Na myśl mi przychodzi dwumas, zrób tak
wciśnij sprzęgło, wrzuć 1, wciśnij hamulec i sprobuj puścić sprzęgło tak aby było na limicie ze zgaszeniem auta, jak będziesz czuł mocne drgania to dwumas
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16524
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

21 Lis 2018, 21:50

Dwumasa? Wiem, że 9-5 OG miały dwumasę przy jednostce diesla, natomiast benzynowe (mogę się mylić, choć wątpię, że tak jest) miały sztywny zamach bez dwumasy. Niemniej jednak spróbować nie zaszkodzi, aczkolwiek nie sądzę, żeby to było to.
Bartzabel
Nowicjusz
 
Posty: 6
Miejscowość: Czechowice-Dziedzice
Prawo jazdy: 01 03 2013
Przebieg/rok: 24tys. km
Auto: Saab 9-5
Silnik: 2.0T B205E 230KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998

21 Lis 2018, 22:11

Sory nie popatrzyłem na dane Twojego auta
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16524
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

22 Lis 2018, 14:58

Nikt nic, żadnych pomysłów? Nie chodzi tylko o typowe dla Saaba problemy, ale o ogólnie mechaniczne usterki, bo nie wiem na co mogę jeszcze spoglądać.
Sprawdziłem tak jak wyżej napisano, hamulec, jedynka i powoli puszczam sprzęgło - stukało powoli przygasająco, ale nie głośniej i mocniej.
Bartzabel
Nowicjusz
 
Posty: 6
Miejscowość: Czechowice-Dziedzice
Prawo jazdy: 01 03 2013
Przebieg/rok: 24tys. km
Auto: Saab 9-5
Silnik: 2.0T B205E 230KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998

22 Lis 2018, 15:14

Sprawdź poduszki pod silnikiem i skrzynia moze
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16524
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Parkowanie prostopadłe tyłem w 5 krokach
    Parkowanie prostopadłe tyłem nie należy do ulubionych manewrów dużej części kierowców. Choć ma liczne zalety, jest zwykle jednym z najsłabiej przećwiczonych sposobów parkowania, zwłaszcza w przypadku ...

24 Lis 2018, 14:46

Są zużyte, ale jeszcze zimę na nich przejeżdżę. Niemniej jednak to nie tutaj dopatrywałbym się stukania i drgania, bo co miałoby do rzeczy stukanie które wzrasta z prędkością obrotową silnika jeśli pochodziłoby od poduszek?
Bartzabel
Nowicjusz
 
Posty: 6
Miejscowość: Czechowice-Dziedzice
Prawo jazdy: 01 03 2013
Przebieg/rok: 24tys. km
Auto: Saab 9-5
Silnik: 2.0T B205E 230KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998

24 Lis 2018, 15:02

To ze im bardziej silnik drga tym bardziej drgają wszystkie elementy łączące się z nim, dajesz gazu silnik ustawia się skośnie i jest naprężenie na tłumiku który stuka o coś, widzisz już realna historia ułożona w ciągu chwili a można by tak długo wymyślać.
Bartzabel napisał(a):Są zużyte, ale jeszcze zimę na nich przejeżdżę.
z takim podejściem to jedynie mogę życzyć powodzenia w poszukiwaniach problemów
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16524
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

24 Lis 2018, 18:27

Nie rozpadają się w rękach, a na już nie mam kasy żeby je zmienić. Stuki o które pytam nie są metaliczne i nie dochodzą "z zewnątrz" silnika, nie są panewkami, po zdjęciu paska osprzętu również sam osprzęt nie wykazuje luzów, które mogły by dawać stukający odgłos. Inna sprawa, że osprzęt jest po przeciwnej stronie niż to, co słyszę. Temu eliminuję poduszki, że gdyby to one w jakikolwiek sposób miały wpływ na samo stukanie bądź jego eliminację, to ani napinanie paska by stukania nie wyciszało, ani wzrost temperatury silnika nie sprawiałby, że się pojawia. To, co słyszę nie jest w żaden sposób związane z układem mocowania jednostki napędowej. Niemniej jednak dałem odpowiedź do podpowiedzi jaką tu podałeś, bo sprawdziłem i nie będę udawał, że wszystko jest idealnie bo są po prostu zużyte, ale jeszcze nie agonia ani śmietnik.
Bartzabel
Nowicjusz
 
Posty: 6
Miejscowość: Czechowice-Dziedzice
Prawo jazdy: 01 03 2013
Przebieg/rok: 24tys. km
Auto: Saab 9-5
Silnik: 2.0T B205E 230KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998

24 Lis 2018, 18:58

Ciezko Ci cos doradzić bo raz piszesz tak raz tak, raz z silnika raz z tunelu, a tak z ciekawości dlaczego wyeliminowales panewki? Ten silnik posiada jeszcze łańcuch rozrządu który też nie jest trwały
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16524
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

24 Lis 2018, 20:32

Na początku wspomniałem, że jest to dźwięk, który najbardziej słychać przy tunelu środkowym, ale pochodzi na 100% z silnika, bo narasta prędkością wraz z prędkością obrotów silnika, czuję drgania sprzęgła zgrane z samym stukaniem, ale eliminuje to napięcie paska osprzętu.
Panewki wyeliminowałem, bo były sprawdzone po zakupie samochodu, już wtedy stukało. Poza tym nie przejechałbym 10 000km prawie z zajechanymi panewkami. Łańcuch był przy ok. 220tys. robiony, ale ma jeszcze wałki balansu, aczkolwiek to z kolei nie powinno cichnąć wraz z napięciem paska. Panewki oporowe z kolei powinny dawać znać o sobie przez luz wału, którego nie ma, bo zmieniałem niedawno koło pasowe, to raz, a dwa, że nie ubywa oleju którego by ubywało gdyby wał był luźny. Nie wiem czy nie kierować się w stronę skrzyni biegów, ale jaki wpływ na skrzynię biegów i jej stukanie miałby wzrost temperatury silnika? Borykam się z tym ponad pół roku, mechanicy rozkładają ręce, wszyscy. Sam też już nie mam totalnie jakichkolwiek pomysłów.
Bartzabel
Nowicjusz
 
Posty: 6
Miejscowość: Czechowice-Dziedzice
Prawo jazdy: 01 03 2013
Przebieg/rok: 24tys. km
Auto: Saab 9-5
Silnik: 2.0T B205E 230KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998