Samochody ciężarowe kontra osobowe - kolizje i wypadki

23 Cze 2020, 14:34

W 2018 r. w wypadkach z udziałem samochodu ciężarowego o masie powyżej 3,5 t w Unii Europejskiej zginęło 3310 osób. Połowa ofiar takich zdarzeń to osoby podróżujące autami osobowymi(1), dlatego kierowcy tych aut powinni zachować szczególną ostrożność w pobliżu samochodów ciężarowych.

Wypadki z udziałem samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 t pochłonęły w 2018 r. 3310 ofiar w Unii Europejskiej. W Polsce takie samochody uczestniczą w dwukrotnie większej liczbie wypadków śmiertelnych w stosunku do przejechanego dystansu niż pojazdy nieprzewożące towarów, np. auta osobowe(1).
Samochody ciężarowe kontra osobowe - kolizje i wypadki Na tę statystkę wpływa m.in. masa i rozmiary samochodów ciężarowych. Największą grupą wśród ofiar wypadków z udziałem takich pojazdów nie są kierowcy ciężarówek, lecz osoby podróżujące autami osobowymi. Stanowią one 50% ofiar. Dalsze 28% to niechronieni uczestnicy ruchu – piesi, rowerzyści czy motocykliści(1).

Nie oznacza to jednak, że winę za wypadki z udziałem samochodów ciężarowych zawsze ponoszą ich kierowcy, ale w razie kolizji z autem osobowym mają oni po prostu większe szanse, by wyjść cało z tego zdarzenia. Biorąc pod uwagę rozmiary i masę samochodów ciężarowych, a także ograniczone pole widzenia ich kierowców, osoby za kierownicą aut osobowych powinny zachować szczególną ostrożność w pobliżu ciężarówek.

"Jeżeli chcemy wyprzedzić duży samochód ciężarowy czy wjechać na pas ruchu, którym się on przemieszcza, pamiętajmy, że jego martwe pole obejmuje przestrzeń tuż przed pojazdem i za nim oraz po jego bokach. Planując wyprzedzanie, uwzględnijmy także długość pojazdu oraz ryzyko powstania podmuchu wiatru, który może nawet zepchnąć nas z toru jazdy" mówi Krzysztof Peła, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Bardzo ważne jest również to, by nie zajechać drogi pojazdowi ciężarowemu, ponieważ ze względu na masę jego droga hamowania znacząco się wydłuża.

Szczególną ostrożność należy też zachować na zakrętach i skrzyżowaniach. Pojazdy takie jak TIR-y potrzebują wiele wolnej przestrzeni by skręcić. Niezależnie od sytuacji podstawą bezpieczeństwa jest więc zachowanie odpowiedniego odstępu.

źródło: (1) How to improve the safety of goods vehicles in the EU? PIN Flash Report 39, Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu, 2020; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3811
Zdjęcia: 13116
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

07 Lip 2020, 08:31

uważajcie na samochody ciężarowe na rondach, oni jeżdżą jak chcą. Ostanio miałem taki przypadek naszczescie nie wypadek bo w ostatniej chwili się zatrzymałem. Tir jadąc prawym pasem powinien skecić w prawo i jechsc prawym pasem na rondzie. A ten wyjechał na rondo z prawego pasa na drodze na lewy pas na rondzie i pojechał prosto, tak jakby zmienił pas na rondzie. Wymusił pierwszeństwo wyjechał mi przed nosem, musiałem gwałtownie hamować. Wiec uważajcie jak inni jeżdżą tiry i inne auta bo każdy jezdzi jak chce niekoniecznie przepisowo.
radek030201
Nowicjusz
 
Posty: 18

07 Lip 2020, 12:41

Może żeby zjechać z ronda potrzebował więcej miejsca? Nie zauważył Cie bo za szybko jechałeś? Weź też czasem pod uwagę to że niektóre ronda nawet z dwoma pasami ruchu mają wąskie zjazdy i żeby taka ciężarówka mogła bezpiecznie opuścić rondo musi zachaczyć o pas środkowy.

Nie mniej jednak niektóry wymuszają pewne manewry ale nie zawsze kierowca TIRa to kierowcy tacy jak opisujesz.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10117
Zdjęcia: 35
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jazda na suwak to będzie obowiązek, a nie zalecenie!
    Zauważyłem, że rząd planuje kolejną poprawkę w przepisach regulujących jazdę na suwak. Obecnie widząc taki znak jest to jedynie zalecenie którego powinni trzymać się kierowcy. Ma to się zmienić na obowiązek i wtedy ...