Seat Inca'99 1.9 SDI silnik AEY kopci na czarno-niebiesko

28 Gru 2008, 22:04

Witam wszystkich !
Kupiłem niedawno Seata Ince z 99 roku. Posiada silnik AEY 1.9 SDI. Samochód stał rok czasu, kupiłem go po okazyjnej cenie, miał kilka mankamentów które usunąłem jednak niepokoi mnie kopcenie na czarno-niebiesko, niezależnie czy silnik jest zimny czy ciepły. Brakuje w nim też trochę mocy (jeżdżę w pracy golfem 1.6 D dlatego mam porównanie). Przy sprawnym akumulatorze pierwsze odpalenie (np. na następny dzień) jast trudne, rozrusznik ledwo co obraca silnikiem, tak jakby była końcówka akumulatora (na początku myślałem że jest zatarty rozrusznik, lecz po wyjęciu nie stwierdziłem zatarcia, kręci się jak wariat :]). Ponowne uruchomienie np. za kilka sekund nie daje takich dziwnych objawów, silnik zapala normalnie.
Poza kopceniem silnik jest bardzo głośny na wolnych obrotach, zwiększając prędkość obrotową głośność się zmniejsza.
Moje pytanie:
Pomijając fakt że samochód stał rok i gość od którego go kupiłem był totalnym niechlujem (musiałem na wstępie dolać 1 litr oleju) i silnik mógł być lekko zatarty przez tego paproka,
-czy nieumiejętna wymiana paska rozrządu przez pseudofachowca miałaby na to jakiś wpływ, chodzi mi o ustawienie wałka, wyprzedzenie kąta wtrysku
-czy ustawie wałek w tym silniku sam, bez pomocy listwy do blokowania
-jak wyregulować kąt wyprzedzenia wtrysku
-czy jest jakiś sposób na regulację dawki wtrysku
To mój pierwszy diesel, wcześniej miałem benzyniaki. W dieslach jestem zielony jak trawa.
Proszę o pomoc wytrawnych speców tematu.
Dzięki i pozdrawiam
tatakai
Nowicjusz
 
Posty: 5
Miejscowość: Wałbrzych
  • 29 Gru 2008, 18:28

    najprawdopodobniej jest przestawiony wałek rozrzadu i dlatego rozrusznik ma ciezko zakrecic i auto nie ma mocy, mozna zrobic to samemu bo nie jest to trudne (bynajmniej dla mnie jako mechanika) ale trzeba wiedziec pare rzeczy, dawki wtrysku sie nie ustawia chyba ze ktos wczesniej cos kombinował.
    mlody861
    Zaawansowany
     
    Posty: 573
    Miejscowość: ok Warszawy

    29 Gru 2008, 23:53

    Rozumiem.
    Czy pasek mam przestawiać na zębach, czy koło zębate wałka rozrządu mocowane jest tylko w jednej pozycji np. na jakimś wieloklinie lub klinie półksiężycowym? Czy posiada jakieś znaki ustawcze względem wału korbowego i GMP ? To samo chciałem się zapytać odnośnie pompy wtryskowej ? Pozatym z tym wałkiem rozrządu może być "trafione", ponieważ silnik dość mocno dmucha do kolektora dolotowego po uruchomieniu, po odpaleniu chodzi o dziwo równo :roll:
    Jak przeprowadza się ustawianie pompy względem pozostałych elementów (wału korbowego i wałka rozrządu), na co zwrócić szczególną uwagę?
    tatakai
    Nowicjusz
     
    Posty: 5
    Miejscowość: Wałbrzych

    30 Gru 2008, 16:31

    Koło pasowe na wałku rozrządu jest mocowane na stożek bez klina.Jak się zbije koło z wałka to można je ustawiać dowolnie względem wałka.Żeby ustawić wałek rozrządu trzeba zdjąć pokrywę i z tyłu wałka jest przecięcie,ktore należy ustawić rownolegle do głowicy.Znak na wale korbowym jest na kole zamachowym-nad sprzęłem.Do wstępnego ustawienia pompy wtryskowej potrzebne jest np. wiertło 15,5 mm.W kole od pompy jest otwor (na godz.3) w ktory wkladamy wiertlo aż przejdzie w drugi otwor za kołem.Częstą usterką w tych silnikach jest uszkodzenie mocowania małego koła rozrządu na wale korbowym.
    andrzej_124
    Stały forumowicz
     
    Posty: 1704

    30 Gru 2008, 22:42

    Dziękuję za cenne podpowiedzi.
    Po Nowym Roku skontroluję poprawność wszystkich ustawień i dam znać w razie jakiś problemów.
    Jeśli dobrze zrozumiałem to ma to wyglądać następująco:
    -wał w GMP (znak na kole zamachowym)
    -wałek rozrządu przecięciem równolegle do głowicy
    -pompa-wiertło 15,5 w otwór w kole na pompie i obudowie za nią
    Na tak ustawione elementy zakładać pasek?
    Rozumiem, że po złożeniu wykonać kilka obrotów wału za pomocą np.klucza i sprawdzić czy zawory nie uderzają w tłoki...
    A czy istnieje jakaś inna możliwość ustawiania pompy, padło tam słowo:"wstępnie", a ustawienie dokładne? :(
    Jeszcze raz dziękuję i życzę wszystkim forumowiczom najlepszego w nowym 2009 !!!!! :D
    tatakai
    Nowicjusz
     
    Posty: 5
    Miejscowość: Wałbrzych

    31 Gru 2008, 16:09

    kolega opisał dosc szczegółowo wiec nie powinienes miec problemu takie ustawienie pompy jest ustawieniem wstepnym które umozliwi uruchomienie silnika nalezy jeszcze ustawic dokładny kąt wtrysku i tu najlepiej jest to zrobic za pomocą komputera choc mozna ustawic pompe na zegar ale komputer jest dokładniejszy
    mlody861
    Zaawansowany
     
    Posty: 573
    Miejscowość: ok Warszawy
    • Ciekawe publikacje motoryzacyjne


    31 Gru 2008, 16:41

    Rozumiem że chodzi o wykres na komputerze jak w poniższym linku:
    http://www.wega.net.pl/pomoc/wtryskTDI/wtrysk_tdi.html
    Kąt wyprzedzenia musi mieścić się w podanych parametrach.
    Proszę jeszcze mi napisać ile może kosztować orientacyjnie takie ustawianie na komputerze. Chciałbym wiedzieć na jaki wydatek mam się przyszykować?
    Dziękuję i jeszcze raz najlepszego w Nowym Roku !!! :D :D :D
    tatakai
    Nowicjusz
     
    Posty: 5
    Miejscowość: Wałbrzych

    31 Gru 2008, 18:33

    Zalezy od warsztatu ale w granicach 50-100 zloty powinienes sie zmiescic. Optymalne ustawienie jakie przynajmniej ja stosuje to 52. Pozdrawiam
    hot-garage
    Początkujący
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 116
    Miejscowość: Górny Śląsk

    01 Sty 2009, 15:07

    tak kąt wyprzedzenia wtrysku powinien miescic sie w tych granicach ale nalezy pamietac ze parametry tego wykresu zalezą od kodu silnika. kolega napisał 52 co to znnaczy przecierz dynamiczny kąt wyprzedzenia wtrysku jest podawany w stopniach a w silnikach vw miesci sie w granicach jesli dobrze pamietam od 2 do 8 stopni i jest on zalezny od temperatury silnika powinna wynosic ok 80stopni C i temperatury paliwa. samo podłaczenie pod komputer w moim warsztacie jest to koszt ok 70zł a ustawienie kąta wtrysku do 200zł
    mlody861
    Zaawansowany
     
    Posty: 573
    Miejscowość: ok Warszawy

    30 Mar 2009, 13:35

    Witam, po dłuższej przerwie.
    pasek był delikatnie przestawiony, wałek rozrządu względem wału korbowego był nieznacznie opóźniony. Silnik lepiej teraz odpala, kąt wtrysku nieznacznie przyśpieszyłem, jednak muszę wybrać się do warsztatu aby skontrolować te ustawienia, ponieważ robiłem to w warunkach "podwórkowych", kąt wtrysku ustawiałem na "słuch". Mam nadzieję że silnik jeszcze będzie chulał.
    Dziękuję wszystkim za cenne podpowiedzi i zamykam temat. :D
    tatakai
    Nowicjusz
     
    Posty: 5
    Miejscowość: Wałbrzych