13 Kwi 2017, 13:33
Witam,
Od pewnego czasu noszę się z zamiarem zakupu samochodu. Niezliczona ilość przeczytanych wątków, porad, testów, a wciąż mam problem co do ostatecznego wyboru. Mój największy dylemat to kwestia rodzaju paliwa. Postaram się w kilku punktach opisać swoje spostrzeżenia, wymagania jak i podstawowe informacje:
1. Informacje:
- budżet: chciałbym wydać około 40 tysięcy, lecz jeśli będzie warto to mogę zwiększyć niec budżet
- roczny przebieg: minimalnie 18 tys., realnie pewnie uzbiera się około 20 tys. km
- dzienny dojazd do pracy 73 km (łącznie w dwie strony), z czego 60 km pokonuję autostradą
- zdecydowana większość samochodów z segmentu C podoba mi się w wersji nadwozia sedan
- auto jeśli ma być kupowane w Polsce to tylko od osoby prywatnej/autoryzowanego salonu; rozważam również sprowadzenie samochodu z Niemiec (w tym przypadku silnik o pojemności nie większej niż 2000 cm^3)
2. Wymagania:
- mocniejszy, dynamiczny silnik, powiedzmy o mocy [/b]>140 KM[/b] (choć jak wiadomo, wartość ta ma czasami drugorzędne znaczenie)
- zależy mi na tym, żeby przy w miarę stałej, autostradowej prędkości 130 - 150 km/h spalanie nie przekraczało ~8 litrów na 100 km w przypadku silnika benzynowego, dla diesla wartość ta powinna być znacznie niższa
- tempomat - niezbędny
- wersja wyposażenia - tutaj nie mam jakichś wielkich wymagań, z takich rzeczy to fajnie gdyby była klima automatyczna, niezłe nagłośnienie i wejście USB. Dodatkowo odpada tapicerka w całości pokryta skórą oraz jasne wykończenie wnętrza (białe, kremowe itd., bardziej podatne na zabrudzenia)
- rocznik - wiem, że nie jest to kryterium decydujące, ale dobrze by było, gdyby nie było starsze niż 7 - 8 lat
- przebieg - przy takiej kwocie przeznaczonej na auto, myślę że <150 tysięcy km, chociaż wiadomo, że w przypadku diesle'a warunek ten będzie ciężko osiągnąć
- bagażnik nie musi być jakiś super duży, ale myśląc przyszłościowo powinien do niego wejść bez problemu wózek dziecięcy
Mimo pokonywanych odległości i typu trasy nie jestem jakoś przekonany do diesli - artykuły umieszczone min. tutaj na forum dodatkowo mnie zniechęciły. Dlatego też najchętniej celowałbym w benzynę lub ewentualnie w silnik, który dobrze znosi instalację gazową.
Ostatnio, moją uwagę przykuł Ford Focus Mk3 z silnikiem 1.5T EcoBoost. Pytanie jak z wytrzymałością tego układu? Wiadomo, że starsze konstrukcje są pewniejsze i bardziej sprawdzone, ale spalanie
3. Samochody, które na chwilę obecną biorę najmocniej pod uwagę:
- Ford Focus Mk3 - silnik benzynowy 1.5T 150 KM - najbardziej wizualnie podoba mi się wersja sedan (niestety niska dostępność), chociaż kombi byłoby chyba bardziej praktyczne
- Ford Mondeo Mk4 - silnik benzynowy 1.6T 160 KM - tutaj sedan/hatchback, kombi wydaje mi się już aż za duże; w wersji z tym silnikiem raczej nieosiągalna w kwocie około 40 tysięcy
- Opel Astra J - silnik benzynowy 1.4T 140 KM - kombi - najlepiej z fabrycznym LPG
Odbiegając od powyższych przykładów, wcześniej dość mocno byłem nastawiony na zakup Mazdy 6 GH. W tym przypadku jednak w grę wchodziłaby tylko wersja 147-konna przed liftem i zamontowanie instalacji LPG (a co do współpracy gazu z tym silnikiem też można znaleźć bardzo skrajne opinie).
Ciekawą opcją wydaje się również Citroen C5 III z silnikiem diesla 2.0 HDi 140KM/163KM. Benzynowa jednostka 1.6 THP jest z góry do dołu krytykowana, więc od razu ją odrzucam. W przypadku Citroena martwi mnie jednak szybki spadek wartości, co przy sprzedaży auta za powiedzmy 4 - 5 lat stanowiłoby problem.
Jestem otwarty na wszelkie propozycje, sugestie i porady, jak i krytykę, ponieważ pewnie znajdą się rzeczy w moim podejściu do tematu, które warto byłoby jeszcze raz przemyśleć.