REKLAMA
Samochód ten został zaprezentowany oficjalnie we wrześniu 1976 roku na Targach Przemysłowych w Brnie, seryjny model 105/120 (Š742) wnosił do oferty marki wiele nowego, zwłaszcza w dziedzinie bezpieczeństwa. Zaprojektowane strefy deformacji, umieszczony pod tylnymi siedzeniami zbiornik paliwa i bezpieczna kolumna kierownicy to najważniejsze z wdrożonych rozwiązań.
Dane techniczne samochodu ŠKODA 120L Typ 742, 1976
silnik: rzędowy, czterocylindrowy, czterosuwowy; górnozaworowy OHV, chłodzony cieczą, wał korbowy podparty w trzech punktach, napęd rozrządu za pośrednictwem łańcucha, umieszczony za osią tylną, napędzający koła tylne
średnica cylindra: 72 mm, skok tłoka: 72 mm, objętość skokowa: 1174 ccm
stopień sprężania: 8,5:1
zasilanie: podwójny gaźnik Jikov SEDR, paliwo ołowiowe
moc maksymalna: 52 KM przy 5000 obr./min
maksymalny moment obrotowy: 82 Nm przy 3000 obr./min
instalacja zapłonowa: o napięciu 12 V, zapłon rozdzielaczowy, alternator 35 A
układ smarowania: ciśnieniowy, filtr bocznikowy
skrzynia przekładniowa: czterostopniowa, manualna, w pełni zsynchronizowana
napęd: kół tylnych, na życzenie skrócone przełożenie przekładni głównej
nadwozie: samonośne, całkowicie stalowe, czterodrzwiowe typu sedan, pięciomiejscowe
podwozie: nośna płyta podłogowa
zawieszenie kół przednich: trójkątne wahacze, sprężyny śrubowe, amortyzatory hydrauliczne
zawieszenie kół tylnych: oś pędna dzielona, wleczona, sprężymy śrubowe, amortyzatory hydrauliczne
układ hamulcowy: hydrauliczny, dwuobwodowy, hamulce tarczowe osi przedniej i bębnowe osi tylnej, bez wspomagania
układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa, bezpieczna kolumna kierownicy
ogumienie: diagonalne 155x14 lub radialne 155SR14, obręcze stalowe z chromowanymi kołpakami piast
rozstaw osi: 2400 mm
rozstaw kół: 1300 mm - przednich i 1270 mm - tylnych
wymiary zewnętrzne: długość 4160 mm, szerokość 1595 mm, wysokość 1400 mm
masa własna: 885 kg
pojemność zbiornika paliwa: 38 l
pojemność bagażnika: 280 l w przedniej części i 120 l za oparciami kanapy tylnej
prędkość maksymalna: 140 km/h
średnie zużycie paliwa: 6,4 do 9,7 l/100 km, zależnie od warunków jazdy
ilość zbudowanych egzemplarzy: 2 011 044 sztuk wszystkich odmian i wersji, zdecydowana większość wersji 120
Ciekawą rzeczą była konstrukcja układu chłodzenia gdzie z uwagi na trzymetrową odległość dzielącą silnik od chłodnicy, całkowita objętość układu chłodzenia wynosiła ok. 12 litrów cieczy, ktora to nieustannie krążyła pomiędzy przodem a tyłem tego pojazdu.