ŠKODA 120L Typ 742, 1976

18 Lis 2016, 12:57

Samochód ten został zaprezentowany oficjalnie we wrześniu 1976 roku na Targach Przemysłowych w Brnie, seryjny model 105/120 (Š742) wnosił do oferty marki wiele nowego, zwłaszcza w dziedzinie bezpieczeństwa. Zaprojektowane strefy deformacji, umieszczony pod tylnymi siedzeniami zbiornik paliwa i bezpieczna kolumna kierownicy to najważniejsze z wdrożonych rozwiązań.
ŠKODA 120L Typ 742, 1976
Dane techniczne samochodu ŠKODA 120L Typ 742, 1976

silnik: rzędowy, czterocylindrowy, czterosuwowy; górnozaworowy OHV, chłodzony cieczą, wał korbowy podparty w trzech punktach, napęd rozrządu za pośrednictwem łańcucha, umieszczony za osią tylną, napędzający koła tylne

średnica cylindra: 72 mm, skok tłoka: 72 mm, objętość skokowa: 1174 ccm

stopień sprężania: 8,5:1

zasilanie: podwójny gaźnik Jikov SEDR, paliwo ołowiowe

moc maksymalna: 52 KM przy 5000 obr./min

maksymalny moment obrotowy: 82 Nm przy 3000 obr./min

instalacja zapłonowa: o napięciu 12 V, zapłon rozdzielaczowy, alternator 35 A

układ smarowania: ciśnieniowy, filtr bocznikowy

skrzynia przekładniowa: czterostopniowa, manualna, w pełni zsynchronizowana

napęd: kół tylnych, na życzenie skrócone przełożenie przekładni głównej

nadwozie: samonośne, całkowicie stalowe, czterodrzwiowe typu sedan, pięciomiejscowe

podwozie: nośna płyta podłogowa

zawieszenie kół przednich: trójkątne wahacze, sprężyny śrubowe, amortyzatory hydrauliczne

zawieszenie kół tylnych: oś pędna dzielona, wleczona, sprężymy śrubowe, amortyzatory hydrauliczne

układ hamulcowy: hydrauliczny, dwuobwodowy, hamulce tarczowe osi przedniej i bębnowe osi tylnej, bez wspomagania

układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa, bezpieczna kolumna kierownicy

ogumienie: diagonalne 155x14 lub radialne 155SR14, obręcze stalowe z chromowanymi kołpakami piast

rozstaw osi: 2400 mm

rozstaw kół: 1300 mm - przednich i 1270 mm - tylnych

wymiary zewnętrzne: długość 4160 mm, szerokość 1595 mm, wysokość 1400 mm

masa własna: 885 kg

pojemność zbiornika paliwa: 38 l

pojemność bagażnika: 280 l w przedniej części i 120 l za oparciami kanapy tylnej

prędkość maksymalna: 140 km/h

średnie zużycie paliwa: 6,4 do 9,7 l/100 km, zależnie od warunków jazdy

ilość zbudowanych egzemplarzy: 2 011 044 sztuk wszystkich odmian i wersji, zdecydowana większość wersji 120

Ciekawą rzeczą była konstrukcja układu chłodzenia gdzie z uwagi na trzymetrową odległość dzielącą silnik od chłodnicy, całkowita objętość układu chłodzenia wynosiła ok. 12 litrów cieczy, ktora to nieustannie krążyła pomiędzy przodem a tyłem tego pojazdu.
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3808
Zdjęcia: 13113
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

05 Gru 2023, 13:16

Redakcja napisał(a):Ciekawą rzeczą była konstrukcja układu chłodzenia gdzie z uwagi na trzymetrową odległość dzielącą silnik od chłodnicy, całkowita objętość układu chłodzenia wynosiła ok. 12 litrów cieczy, ktora to nieustannie krążyła pomiędzy przodem a tyłem tego pojazdu.
To jest niezłe rozwiązanie :) w sumie to można było coś takiego zastosować nawet w naszym maluchu (Fiat 126p). Wracając do Skody to w latach 80tych jak się ją widziało na drodze to była fura i wyróżniała się mocno.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10092
Zdjęcia: 35

05 Gru 2023, 21:08

Rokiko napisał(a):w sumie to można było coś takiego zastosować nawet w naszym maluchu (Fiat 126p).

Było to zastosowane w BIS.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

05 Gru 2023, 23:01

MotoAlbercik napisał(a): Rokiko napisał(a):
w sumie to można było coś takiego zastosować nawet w naszym maluchu (Fiat 126p).


Było to zastosowane w BIS.

Nie , BIS chłodnicę silnika miał z boku w komorze silnika . Z tyłu obok motoru . Z przodu w bagażniku była ale nagrzewnica wnętrza .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4897
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    ALPINE A450
    Będąca bezpośrednim następcą modeli Alpine z okresu "niebieskiego", Alpine A450 nie musi już walczyć o zwycięstwo w klasyfikacji ogólnej wyścigu 24H Le Mans. Jej nazwa jest nawiązaniem do dorobku modeli A441, A442 ...