COD - Cylinder on demand
- Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
-
COD - Cylinder on demand - co to znaczy?
Układ wydajności silnika cylinder on demand (COD) bazujący na systemie zmiennych faz rozrządu, odłącza wybrane cylindry, gdy ich praca nie jest potrzebna. Przy niskim i średnim obciążeniu, a tym samym przy niskiej i średniej liczbie obrotów, system na najwyższych biegach odłącza połowę cylindrów. Ośmiocylindrowiec działa w trybie COD jako V4, a silnik V10 i W12 ma odłączany cały jeden rząd cylindrów tak wygląda to w przypadku silników Audi.
System COD odłącza wtrysk i zapłon, a w silnikach TFSI dodatkowo zamyka zawory. Zasada działania: elektromagnetycznie wysuwane trzpienie przesuwają o kilka milimetrów elementy krzywkowe na wałkach rozrządu – tuleje, z których każda posiada dwa różne profile – wchodząc w spiralne rowki na ich zewnętrznych końcach. Jeśli tzw. profile wzniosu zerowego obracają się nad zaworami, nie uruchamiają ich, a sprężyny zaworowe utrzymują je zamknięte.
Proces przełączania trwa zaledwie kilka milisekund i jest praktycznie nie wyczuwalny dla kierowcy. W aktywnych cylindrach optymalne punkty pracy przesuwają się w kierunku wyższych obciążeń i ich sprawność wzrasta, a dezaktywowane cylindry poruszają się bez strat, jak gazowa sprężyna z niskim ciśnieniem. Przy naciśnięciu pedału gazu, wyłączone cylindry uaktywniają się ponownie. System COD może w rzeczywistych warunkach drogowych przyczynić się do oszczędności kilkudziesięciu mililitrów paliwa na 100 km.