EAV - Elektrycznie napędzana sprężarka
- Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
-
EAV - Elektrycznie napędzana sprężarka - co to znaczy?
Elektrycznie napędzana sprężarka (EAV) zadebiutowała w dużym, sportowym SUV-ie Audi SQ7, w którym współpracuje z silnikiem 4.0 TDI. Swą mocą rzędu 7kW wspiera dwie klasyczne turbosprężarki tego ośmiocylindrowego silnika wysokoprężnego podczas ruszania i przy bardzo niskiej liczbie obrotów – czyli zawsze wtedy, gdy strumień spalin dostarcza turbosprężarkom zbyt mało energii, by szybko wytworzyć odpowiedni moment obrotowy.
Elektrycznie napędzana sprężarka jest zaopatrywana w energię za pomocą 48-woltowej sieci pokładowej, będącej częścią sieci 12-woltowej. Sprężarkę EAV montuje się za chłodnicą powietrza doładowującego. Kompaktowy silnik elektryczny z mocą maksymalnie 7 kW, w czasie krótszym niż 250 milisekund, rozpędza koło sprężarki do 70 tyś. obrotów na minutę.
Silnik TDI wyposażone w EAV charakteryzuje się spontanicznymi reakcjami i ogromną dynamiką ruszania z postoju zatrzymanego. Tutaj duży np. SUV natychmiast zyskuje kilka metrów przewagi nad konkurentami. Kierowcy docenią także przyspieszenie podczas wyprzedzania i spontaniczne nabieranie prędkości podczas wychodzenia z zakrętów. Przy stylu jazdy zorientowanym na komfort, technika EAV pozwala uniknąć zbędnych zmian biegów na niższe, a tym samym utrzymuje niską liczbę obrotów i zapewnia niskie zużycie paliwa.