Elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • Elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe - co to znaczy?


    W modelach kompaktowych z silnikiem montowanym poprzecznie, Audi oferuje układ przeniesienia napędu quattro, którego sercem jest sprzęgło wielopłytkowe - hydraulicznie uruchamiane i elektrycznie sterowane. By zoptymalizować podział obciążeń między osiami, montuje się je na końcu wału napędowego, przed mechanizmem różnicowym tylnej osi. We wnętrzu sprzęgła znajduje się zespół metalowych pierścieni ciernych, które są ułożone parami, jeden za drugim. Jeden pierścień z każdej pary jest trwale zazębiony z koszem sprzęgłowym, który obraca się wraz z wałem napędowym, a każdy drugi pierścień z wałem połączonym z mechanizmem różnicowym tylnej osi.

    Oprogramowanie napędu na cztery koła nieustannie, na podstawie wielu danych, oblicza właściwy rozkład momentu między osią przednią i tylną. Gdy występuje zapotrzebowanie na moment obrotowy, bardzo wydajna, elektryczna pompa z tłokiem osiowym, w kilka milisekund wytwarza ciśnienie hydrauliczne o wartości do 40 barów. W ten sposób płytki trące są ściskane i moment napędowy dociera bezstopniowo do tylnej osi. Elektronicznie regulowane sprzęgło wielopłytkowe gwarantuje najlepszą trakcję, dynamikę i bezpieczeństwo jazdy, a wraz z aktywnym rozkładem momentów – także sportowe prowadzenie.

    W Audi TT, Audi S1, Audi S3, Audi RS Q3 i Audi RS 3, zarządzenie pracą sprzęgła wielopłytkowego skupia się na uzyskaniu maksymalnej dynamiki. Specjalna koncepcja tarcia uwzględnia czynniki ważne dla dynamiki jazdy, a jednocześnie dostosowana jest do statusu systemu Audi drive select (TT, S3 i RS3) oraz elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC. W rezultacie, moment obrotowy dociera do tylnej osi częściej i jest mocniejszy, co dodatkowo wspiera sportowy styl jazdy. W trybie sportowym, przy odłączonym systemie ESC, umożliwia to kontrolowany drifting na nawierzchni o słabszej przyczepności. Natomiast przy spokojnym stylu jazdy możliwe jest czasowe, automatyczne, całkowite otwarcie sprzęgła w modelu TT, by w ten sposób zaoszczędzić paliwo. Gdy tylko zmieni się rodzaj jazdy, napęd quattro znowu się uaktywnia.


    Ocena: 0.0/5
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota 222D – sekretna broń Toyoty w WRC
    W 1984 roku Toyota wygrała Rajd Safari Celicą Twincam Turbo. Po zachęcających wynikach fabrycznego zespołu w kilku ostatnich sezonach, Toyota zainwestowała ogromne nakłady czasu, pieniędzy i wysiłku, aby pokazać się z jak ...