Samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy
- Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
-
Samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy - co to znaczy?
Sercem napędu quattro jest samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy. To czysto mechaniczny układ, mający postać działającej bez jakichkolwiek opóźnień przekładni planetarnej. Wewnątrz koła pierścieniowego obraca się koło słoneczne. Między obydwoma kołami obracają się walcowe koła planetarne, połączone z rotującą obudową. Podczas normalnej jazdy, 60 procent momentu obrotowego kierowane jest na oś tylną za pośrednictwem koła pierścieniowego o większej średnicy i powiązanego z nim wałka zdawczego. Natomiast pozostałe 40 procent momentu dociera na oś przednią przez mniejsze koło słoneczne. Ten asymetryczny i dynamiczny rozkład momentu zapewnia sportową jazdę i podkreśla zalety napędu na tylną oś. Skośne zazębienia wytwarzają siły osiowe natychmiast wtedy, gdy moment obrotowy zostaje przeniesiony przez mechanizm różnicowy. Siły te oddziaływują na tarcze cierne wytwarzając moment blokujący, który z kolei kieruje moment obrotowy do kół z lepszą trakcją.
W najnowszej wersji układu, międzyosiowy mechanizm różnicowy może skierować do 70 procent momentu na oś przednią i maksymalnie 85 procent na oś tylną. Wysokie wartości blokowania pozwalają na dokładnie zdefiniowany rozkład momentów i bardzo precyzyjną współpracę z systemami takimi jak elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC i selektywny rozkład napędu między kołami. W celu jeszcze zwiększenia dynamiki i bezpieczeństwa jazdy, w topowych modelach Audi budowanych na modularnej platformie podłogowej dla aut z silnikiem montowanym wzdłużnie, zamontować można opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy.
Podobne skróty i hasła motoryzacyjne
-
Ciekawe publikacje motoryzacyjne
Najlepsze wskazówki dla kierowców podróżujących zawodowo po Europie Podróże zawodowe po Europie to codzienność dla wielu kierowców ciężarówek i przewoźników. Różnorodność przepisów, opłaty drogowe, wymagane dokumenty czy strefy ekologiczne sprawiają, ...
Ferrari F12 Berlinetta F12 to rasowy włoski grand tourer. Auto zachwyca osiągami - do pracy zaprzęgnięto w nim silnik V12 o mocy sporo ponad 700 KM, wygodnym i dopracowanym wnętrzem i oczywiście świetną, smukłą sylwetką z długą maską. Odmiana pozbawiona ...