S tronic - Dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • S tronic - Dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów

    S tronic - Dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów - co to znaczy?


    Dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic, łączy w sobie komfort pracy przekładni automatycznej z wydajnoscią skrzyni manualnej. S tronic dostępny jest dla szerokiej gamy modelowej, w dwóch wersjach: sześcio i siedmiobiegowej. Dla modeli z silnikiem montowanym wzdłużnie, Audi skonstruowało specjalną wersję skrzyni S tronic. Koła zębate wszystkich biegów są w niej ułożone jedno za drugim na jednym wałku wyjściowym. Cztery inne warianty skrzyni, przeznaczone dla silników montowanych poprzecznie, mają dwa wałki wyjściowe. Pozwala to na kompaktową konstrukcję skrzyni. Przekładnia S tronic współpracująca z silnikami montowanymi poprzecznie, ma również sześć lub siedem biegów. Wariant siedmiobiegowy na trzy wersje. Również dla silnika montowanego wzdłużnie istnieją trzy wersje. Jedna z nich przeznaczona jest do współpracy z napędem quattro, a inna, która z kolei jest wersją usportowioną, montowana jest w Audi R8. To, jaki wariant współpracuje z jakim silnikiem, zależy od życzenia klienta dotyczącego wersji pojazdu oraz od momentu obrotowego, jaki należy przenieść.

    W skrzyni S tronic znajdują się dwa sprzęgła wielopłytkowe, obsługujące różne biegi. Sprzęgło K1 za pośrednictwem pełnego wałka przesyła moment obrotowy na koła zębate biegów nieparzystych, tj. 1., 3., 5. i 7. Wokół wałka pełnego rotuje wałek drążony. Jest on połączony ze sprzęgłem K2, umiejscowionym albo równoległe do sprzęgła K1, albo w jego wnętrzu. Sprzęgło K2 obsługuje koła zębate biegów 2., 4. i 6. oraz bieg wsteczny. Obie przekładnie częściowe są zawsze aktywne, ale tylko jedna z nich jest połączona w danej chwili z silnikiem. Jeśli np. kierowca przyspiesza na trzecim biegu, to w drugiej przekładni zostaje już włączony czwarty bieg. Przełączanie biegów odbywa się poprzez zmianę sprzęgieł — sprzęgło K1 otwiera się, a sprzęgło K2 zamyka. Ich przełączanie następuje w ciągu kilku setnych sekundy i odbywa się prawie bez odczuwania przerwy w sile ciągu. Przekładnia S tronic przełącza biegi tak dynamicznie, płynnie i komfortowo, że kierowca prawie nie zauważa momentu ich zmiany.

    Moduł mechatroniczny, kompaktowy i masywny blok, zawiera elektronikę i nastawniki hydrauliczne. Koncepcja sterowania nim pozwala na różnicowanie szybkości zmiany biegów i dokładne regulowanie koniecznej siły. Zarządzanie pracą wielopłytkowych sprzęgieł przebiega bardzo precyzyjnie – siedmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic doskonale funkcjonuje również w ruchu miejskim, gdzie następuje po sobie wiele startów i zatrzymań i jest bardzo czuła podczas manewrowania.

    Siedmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic może pracować w różnych trybach. Tryb automatyczny oferuje programy D (Drive) i S (Sport). Kierowca może obsługiwać przekładnię S tronic manualnie, operując dźwignią zmiany biegów lub opcjonalnymi manetkami przy kierownicy. Cechą charakterystyczną modeli Audi o dużej mocy jest funkcja startowa Launch Control, pozwalająca na pełne wykorzystanie potencjału pojazdu do dynamicznego przyspieszania podczas startu. Najbardziej usportowiona, siedmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic współpracujaca z silnikami montowanymi wzdłużnie, wytrzymuje prędkość obrotową do 9 tysięcy obrotów na minutę.

    Wszystkie warianty tej skrzyni mają wiele zalet: wysoki stopień sprawności, inteligentne zarządzanie i szeroką rozpiętość przełożeń, z długimi przełożeniami wysokich biegów. W ten sposób, ta supernowoczesna przekładnia obniża zużycie paliwa (w porównaniu ze skrzynią manualną). Oba suche sprzęgła nie potrzebują własnego zaopatrywania w olej, co jeszcze bardziej zwiększa wydajność. Wszystkie warianty skrzyni S tronic mogą współpracować z systemem start-stop marki Audi. W najnowszej wersji automatycznej skrzyni S tronic, współpracującej z silnikami montowanymi wzdłużnie, obok innowacyjnego systemu zbiornika ciśnieniowego, zastosowano też technikę shift-by-wire, będącą warunkiem korzystania z wielu systemów wsparcia i ich najwyższego stopnia rozbudowy – jazdy autonomicznej.


    Ocena: 4.8/5 (5 głosów)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Lexus IS z mocną V-ósemką lub V-szóstką?
    Wygląda na to, że Lexus po raz kolejny szykuje coś specjalnie dla fanów szybkich sedanów. Wniosek, który japońska marka złożyła w amerykańskim urzędzie patentowym, sugeruje, że w przyszłości na drogi ...