Tiptronic - ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów
- Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
-
Tiptronic - ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów - co to znaczy?
Ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic, to klasyczna przekładnia automatyczna. Jej ogromną zaletą jest wysoka sprawność przełączania biegów i komfort dynamicznego ruszania. Zmiana biegów odbywa się miękko, spontanicznie, szybko i bardzo elastycznie. Audi montuje ją w wielu modelach z jednostką napędową montowaną wzdłużnie. Dzięki ośmiu przełożeniom, skoki obrotów między poszczególnymi biegami są małe i oscylują w pobliżu idealnego punktu pracy jednostki napędowej. Dostosowujący się do ilości obrotów tłumik drgań skrętnych, kompensuje niepożądane drgania silnika i umożliwia wydajną jazdę nawet na niskich obrotach. Dużą rolę w osiąganiu przez skrzynię optymalnej wydajności odgrywa także sprzęgło mostkujące hydrokinetyczny przekładnik momentu ze zintegrowanym tłumikiem drgań. Podczas normalnej jazdy sprzęgło to jest zamknięte i łączy skrzynię biegów bezpośrednio z silnikiem. W niektórych sytuacjach, podczas jazdy pracuje ono z kontrolowanym poślizgiem. Pozwala to, w połączeniu z tłumikiem drgań, na osiągnięcie bardzo niskich obrotów silnika bez występowania wibracji. Gdy samochód się nie porusza, wewnętrzne sprzęgło rozłącza przekładnię od silnika, nawet w przypadku, gdy załączony jest cały czas tryb D – pozwala to uniknąć strat wskutek krążenia oleju w przekładniku hydrokinetycznym. Po zwolnieniu przez kierowcę hamulca, sprzęgło zamyka się ponownie. Efekt tłumiący przekładnika hydrokinetycznego pozwala na bardzo płynne ruszenie samochodu.
Program dynamicznej zmiany biegów DSP, sterujący działaniem ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic, umieszczono w małej stalowej skrzynce wewnątz skrzyni biegów. Jego sercem jest szybki procesor. W trybie pracy D, DSP samodzielnie ustala optymalny punkt przełączenia biegu. Zgodnie z zasadami wydajnej jazdy, preferuje wysokie biegi i niskie obroty. W trybie manualnym, automatyczna przekładnia tiptronic daje możliwość ręcznej ingerencji w jej pracę. Przykład: daje możliwość przełączenia na niższy bieg, by podnieść sprawność hamowania silnikiem na krętych, górskich drogach lub by dać możliwość przejścia w sportowy styl jazdy. W trybie Sport, automatyczna skrzynia biegów zwiększa dynamikę jazdy, opóźniając moment przełączania biegów. Sygnały z dźwigni zmiany biegów przepływają do przekładni w czysto elektroniczny sposób, bez połączenia mechanicznego (tzw. shift-by-wire).
Ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic może współpracować z systemem Audi start-stop. W tym celu zamontowano w niej mały, stale napełniony zasobnik hydrauliczny. Podczas uruchamiania silnika przy ruszaniu, znajdujący się w nim olej – ok. 100 ml – jest wtłaczany przy pomocy sprężynowego tłoka do elementów odpowiedzialnych za start skrzyni biegów. Skrzynia jest wtedy, w ułamkach sekund, gotowa do pracy.