Lubryfikacja

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • Lubryfikacja

    Lubryfikacja - co to znaczy?


    Smarowanie gniazd zaworowych w głowicy silnika zasilanego gazem LPG nazywamy Lubryfikacją ma ona na celu wydłużenie żywotności tych gniazd. Najczęściej możecie spotkać się ze zwrotem Flashlube valve-saver. 

    Kiedy pojawiła się lubryfikacja?
    Lubryfikacja pojawiła się już w czasach pierwszych generacji instalacji gazowych do silników zasilanych benzyną. Miała ona kompensować wady instalacji I i II generacji które nierównomiernie dostarczały gaz do poszczególnych cylindrów. Ponieważ podczas spalania gazu temperatura w komorze silnika jest trochę wyższa i cały proces spalania jest dłuższy niż na benzynie podawanie takiego środka w odpowiedniej ilości mało chronić gniazda zaworowe przed ich wypaleniem.

    Jak jest dozowana lubryfikacja?
    Najprostszym rozwiązaniem jest butekla z płynem którą mamy zamontowaną w komorze silnika połączona wężykiem z kolektorem dolotowym z której wypływ jest sterowany za pośrednictwem ciśnienia w kolektorze dolotowym. Na wężyku jest jeszcze śrubka którą możemy zwiększyć bądź zmniejszyć podawanie tego płynu.

    Jakie jest prawidłowe zużycie płynu lubryfikacji?
    Minimalne zużycie płynu wynosi około 1 ml na 1 l paliwa (1:1000). Dozowanie ustawiamy na wolnych obrotach przyglądając się jak pojawiają się krople w przezroczystym dozowniku w którym równiez mamy pokrętło i możemy tą częstotliwość zwiększać bądź zmniejszać. Ustawiając warto sprawdzić sobie czas co ile takie krople pojawiają się żebyśmy w przyszłości mogli dokonać nieznacznej zmiany jak zaobserwujemy za małe lub duże pobieranie płynu. Nie można pzesadzić też ze stężeniem tego płynu ponieważ może to negatywnie wpływać na katalizator znowu za mała dawka nie spełni swojego zadania. Pojedynczy zbiornik na płyn ma pojemność 400 ml i powinien nam wystarczyć na około 400 l paliwa (czyli przy średnim spalaniu 7,5l/100km będzie to w przybliżeniu 5300 km).

    Jakie zadanie ma spełniać lubryfikacja?
    Ma chronić zawory i gniazda zaworowe przed wypaleniem, czyścić zawory dolotowe, wtryskiwacze oraz układ paliwowy, obniżać temperaturę w komorze spalania, smarować oraz zabezpieczać górną część cylindra, obniżać zużycie paliwa (nawet do 5%) oraz poziom szkodliwych substancji.


    Ocena: 5.0/5 (3 głosy)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi Q7 – czy to najlepszy luksusowy SUV na rynku?
    Segment luksusowych SUV-ów nieustannie się rozwija, prezentując coraz to nowsze modele i innowacyjne rozwiązania technologiczne. Na tym wymagającym rynku Audi Q7 od lat utrzymuje swoją pozycję jako jeden z najbardziej ...