Reduktor (parownik) gazu

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • Reduktor (parownik) gazu

    Reduktor (parownik) gazu - co to znaczy?


    Najważniejszym urządzeniem, każdego układu zasilania gazem jest reduktor - parownik. Wyjaśniamy co to jest reduktor gazu. To właśnie do tego elementu należy zmiena skupienia gazu z fazy ciekłej w gazową oraz utrzymanie jego ciśnienia na odpowiednim poziomie. Reduktor jest dobierany do konkretnego pojazdu z szczególnym uwzględnieniem mocy silnika oraz generacji zastosowanego systemu zasilania gazem. Na rynku występuje kilka typów reduktorów:

    1. Elektroniczne:
    - dwustopniowe - mają zastosowanie w systemach I i II generacji
    - jednostopniowe - stosowane w instalacjach IV generacji
    - tłokowe - stosowane w instalacjach IV generacji

    2. Pneumatyczne (podciśnieniowe):
    - dwustopniowe - stosowane w instalacjach I generacji (silniki gaźnikowe)

     Reduktor jako podstawowy podzespół każdej instalacji gazowej ma do spełnienia kilka istotnych funkcji:

    - redukcja ciśnienia gazu
    - dostarczenie paliwa gazowego w odpowiedniej ilośći do aktualnego zapotrzebowania przez silnik
    - zamiana stanu skupienia gazu z fazy ciekłej w gazową
    - odcięcie wypływu gazu z reduktora w momencie kiedy silnik nie pracuje na gazie

    Zasada działania każdego rduktora-parownika do gazu LPG jest podobna. W celu przemiany stanu skupienia paliwa gazowego z fazy cikłej na gazową potrzebne jest dostarczenie do reduktora-parownika ciepła. Źródłem ciepła w tym przypadku jest silnik pojazdu. Reduktor jest ogrzewany przez płyn układu chłodzącego przepływający przez umieszczone w nim kanały. Gaz po odparowaniu jest podawany do miksera lub wtryskiwaczy. 

    Najważniejszym elementam reduktora są membrany, które odpowiadają za regulację ciśnienia oraz wydatku odparowywanego gazu dostarczanego do silnika w zależności od jego zapotrzebowania. Membrany pełnią też rolę przegrody pomiędzy cieczą układu chłodniczego a paliwem gazowym. Z uwagi, że membrany pracuja w bardzo trudnych warunkach (są poddawne dużej różnicy temperatury), ulegają one zużyciu w miarę upływu czasu. Membrany są wykonane z materiałów ulegających starzeniu, z upływem czsu parcieją i tracą swoje właściowości. W ekstremalnych przypadkach kiedy użtykownik uruchamia silnik bezpośrednio z gazu, zamiast na benzynie dochodzi do przemrożenia membran, które ulegają trwałemu uszkodzeniu. W większości przypadków producenci oferują tzw. zestawy naprawcze, dzięki którym można dokonać regenracji reduktora LPG. Trzeba jednak mieć świadomość, że na zestwy naprawcze producenci nie udzielają gwarancji. Inaczej sytuacja wygląda przy reduktorach, kóte są objęte gwarancją producenta.


    Ocena: 5.0/5 (13 głosów)
  • Podobne skróty i hasła motoryzacyjne