Koło zamachowe

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • Koło zamachowe

    Koło zamachowe - co to znaczy?


    Element mocowany na wale korbowym silnika, kumulujący energię kinetyczną. Służy do zmniejszenia pulsacji obrotów jednostki napędowej i wymuszania obrotów wału, gdy silnik wykonuje suwy inne niż pracy. Z wieńcem zębatym umieszczonym na obwodzie koła zazębia się wałek zdawczy rozrusznika. W samochodach z manualnie sterowanymi skrzyniami biegów koło zamachowe stanowi element sprzęgła - jest połączone z jego dociskiem i bierze udział w przekazywaniu siły napędowej do skrzyni biegów, przy automatycznych skrzyniach biegów zaś z obudową przektadni hydrokinetycznej. W silnikach o dużym momencie obrotowym łączonych z manualnymi skrzyniami biegów coraz częściej stosowane jest koło zamachowe dwumasowe, tzn. składające się z dwóch połączonych ze sobą elastycznie tarcz. Mogą one w niewielkim zakresie zmieniać położenie względem siebie. Dzięki takiej konstrukcji zarówno podczas pracy samego silnika, jak i uruchamiania funkcji sprzęgła niwelowane są drgania silnika i (częściowo) naprężenia w układzie przeniesienia napędu.

    Obecnie w samochodach stosowane są dwa rodzaje koła zamachowego:
    - koło sztywne (jednomasowe),
    - koło dwumasowe.

    Co to jest koło zamachowe?
    Jest to bryła obrotowa posiadająca duży moment bezwładności, dzięki niej magazynowana jest krótkotrwało energia mechaniczna. Tak naprawdę jest to prosty akumulator mechaniczny gromadzący energię kinetyczną.

     


    Ocena: 5.0/5 (10 głosów)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Mniej spalasz, więcej masz - kluczowa jest technika jazdy
    Stosując odpowiednie techniki jazdy, w zależności od obecnego stylu jazdy, kierowca może zredukować zużycie paliwa nawet o 25%. Kluczowa jest prędkość i płynność, ale na poprawę efektywności energetycznej wpływa jeszcze wiele ...