WSPOMAGANIE

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • WSPOMAGANIE - co to znaczy?


    Urządzenie zwiększające siłę ruchów kierowcy. Wspomaganie układu kierowniczego może być hydrauliczne (dzięki pompie napędzanej od silnika) lub elektryczne (realizowane za pomocą elektronicznie sterowanego silnika). Pierwsze wspomaganie układu kierowniczego zastosowano już w roku 1903 roku (elektryczne). Do seryjnej produkcji wspomaganie hydrauliczne weszło w latach 60. XX w., a w roku 1970 zaczęto wytwarzać (Citroen SM) pierwsze wspomaganie progresywne, tzn. silnie wspierające kierowcę podczas manewrowania z małymi prędkościami, a słabnące w miarę wzrostu prędkości. Obecnie coraz częściej wykorzystuje się wspomaganie elektryczne, które nie wymaga stałego zasilania (pobiera siłę napędową tylko w chwilach, gdy kierowca kręci kierownicą) i jest łatwiejsze w doborze nastawów. Wspomaganie układu hamulcowego działa dzięki podciśnieniu z kanału dolotowego (silniki benzynowe) lub specjalnej pompy (diesle). Jest to więc zasysanie, a nie popychanie, jak w przypadku wspomagania układu kierowniczego. Pierwszy do produkcji seryjnej wspomaganie układu hamulcowego wprowadził w roku 1932 Chrysler. Od lat 60. XX w. weszło do powszechnego wyposażenia wraz z popularyzacją hamulców tarczowych, które są skuteczniejsze od bębnowych, ale wymagają większego ciśnienia w układzie niż hamulce bębnowe.

    Ocena: 0.0/5