UKŁAD SMAROWANIA

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • UKŁAD SMAROWANIA - co to znaczy?


    W silniku spalinowym współpracuje ze sobą wiele elementów ruchomych, a więc pojawia się tarcie. Tarcie nie tylko wytwarza ciepło, ale i opory. Dlatego konieczne jest skuteczne smarowanie. W silnikach spalinowych do smarowania używa się olejów silnikowych. Układ olejowy składa się z prostych elementów: zbiornika oleju (miski olejowej lub zbiornika w suchej misce), pompy i przewodów. Olej rozprowadzany jest przewodami wykonanymi w bloku, w głowicy oraz w innych elementach. Aby olej mógł dotrzeć tam, gdzie jego obecność jest konieczna, musi być pod ciśnieniem - stąd obecność pompy. W początkach historii silników wystarczało, że olej znajdował się w misce olejowej, a zanurzony w nim wał korbowy rozbryzgowe się smarował. Potem jednak, w miarę wzrostu prędkości obrotowych silników i stopnia komplikacji konstrukcji, obecność oleju zaczęła być konieczna w miejscach, do których rozbryzgowe nie dawało się go doprowadzić. Tym bardziej że wzrost prędkości obrotowych i mocy oznaczał wyższe temperatury osiągane przez silniki - a doprowadzony w pobliże cylindrów i stale wymieniany na świeży w obiegu zamkniętym olej pomaga również odprowadzać nadmiar ciepła. Dlatego od lat w różnych, niekoniecznie wyczynowych konstrukcjach silnikowych stosuje się chłodnice oleju.

    Ocena: 0.0/5
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi Q7 – czy to najlepszy luksusowy SUV na rynku?
    Segment luksusowych SUV-ów nieustannie się rozwija, prezentując coraz to nowsze modele i innowacyjne rozwiązania technologiczne. Na tym wymagającym rynku Audi Q7 od lat utrzymuje swoją pozycję jako jeden z najbardziej ...