Termostat układu chłodzenia
- Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
-
Termostat układu chłodzenia - co to znaczy?
Termostat samochodowy to włącznik cieplny, urządzenie stosowane w silniku spalinowym w układzie chłodzenia cieczą, otwierające dostęp do tzw. dużego obiegu wodnego (cieczy). Po uruchomieniu zimnego silnika ciecz chłodząca jest odcięta od chłodnicy, by silnik jak najszybciej uzyskał temperaturę roboczą (około 90 stopni). Gdy motor uzyska temperaturę roboczą, termostat otwiera się przepuszczając rozgrzaną ciecz również do chłodnicy auta przez co obieg układu chłodzenia powiększa się minimum dwukrotnie, a chłodnica daje nam lepsze odprowadzenie ciepła. Dzięki takiemu rozwiązaniu w całym układzie może panować wymagana temperatura i najczęściej jest ona w granicach od 90 do 110 stopni w zależności od samochodu przy czym na wskaźniku ta temperatura pokazywana jest jako 90 stopni.
Najczęstszą przyczyną niedomagania układu chłodzenia jest problem z uzyskaniem temperatury roboczej (90 stopni) przy chłodniejszych dniach. W takim przypadku winowajcą może okazać się termostat który pozostaje cały czas w pozycji otwartej nie zamykając się do końca.
Obudowy termostatów różnią się od siebie w zalezności od producentów i układu do jakiego muszą pasować jednak zasada działania pozostaje taka sama.