Pasek klinowy
- Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
-
Pasek klinowy - co to znaczy?
Wykonany z gumy wzmacnianej tkaniną pasek o przekroju klina służący do przekazywania napędu z silnika na agregaty pomocnicze, jak alternator (prądnica), klimatyzacja, pompa wspomagania układu kierowniczego itp. Ponieważ w nowoczesnych silnikach takich agregatów pomocniczych jest coraz więcej, częściej spotyka się pasek wieloklinowy. Jest on o wiele cieńszy, ale szeroki (3 i więcej cm) i składa się z wielu drobnych klinów służących temu samemu celowi, co klin pojedynczy: większej powierzchni styku z kotem i utrzymaniu paska w tej samej pozycji wobec kot pasowych, czyli zapobieganiu jego zsunięciu się z kół, które napędza. Aby pasek mógł prawidłowo spełniać swoją rolę i nie ślizgał się (objawem jest często słyszalne spod masek starszych lub zaniedbanych aut piszczenie podczas zwiększania obrotów silnika), musi być odpowiednio naprężony. Służy temu napinacz, który może być zarazem ruchomym punktem mocowania alternatora.
Przykładem wykorzystanie takiego paska jest silnik w Fiacie 126p w którym mamy pasek klinowy bez napinacza.