PODUSZKA POWIETRZNA (AIRBAG)

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • PODUSZKA POWIETRZNA (AIRBAG) - co to znaczy?


    Element systemu biernego bezpieczeństwa samochodu. Poduszka powietrzna jest urządzeniem składającym się z ciasno poskładanego worka nylonowego oraz środka napełniającego (najczęściej w formie materiału wybuchowego azydku sodu, choć do użycia wchodzą obecnie poduszki napełniane pneumatycznie), który po wykryciu kolizji przez czujnik zderzeniowy w ciągu 30-40 milisekund (w USA, gdzie używanie pasów bezpieczeństwa nie jest obowiązkowe, nawet 20 ms) rozpoczyna jej nadmuchiwanie. Napełniona poduszka jest w stanie skutecznie "wychwycić" głowę pasażera, chroniąc ją przed kontaktem z kierownicą, deską rozdzielczą lub burtami pojazdu. Airbag jest jednak tylko jednym z elementów zabezpieczających pasażera - aby optymalnie spełnił swe zadanie, człowiek musi być przypięty pasem bezpieczeństwa i siedzieć z twarzą w odległości minimum 30 cm od miejsca ukrycia airbagu. Powodem tak kategorycznego stwierdzenia jest fakt, że poduszka napełnia się z ogromną prędkością (do 300 km/h), więc mimo maleńkiej masy siłą impetu może nawet zabić człowieka, który siedzi zbyt blisko, lub w wyniku nieza-pięcia pasa podczas kolizji wpada na kierownicę albo deskę rozdzielczą. Pierwsze prace nad airbagami prowadzono już w latach 60. XX w., ale patent uzyskany przez Mercedesa datuje się dopiero na rok 1971. Obecnie najdroższe samochody mogą mieć do 10 airbagów (czołowe w kierownicy i desce rozdzielczej, boczne dla przednich i tylnych foteli, kurtynowe nadokienne i pod deską rozdzielczą, chroniące kolana). Trwają prace nad kolejnymi - w siedziskach foteli (przeciwdziałają wysuwaniu się pasażera spod pasa), w pasach bezpieczeństwa (w chwili kolizji ustawiają pasażerów w odpowiedniej pozycji, optymalnej dla kontaktu z airbagami) oraz np. chroniącymi stopy kierowcy. Te ostatnie są alternatywne wobec systemu wypinania pedałów podczas kolizji - gdy zwisają luźno, nie mogą zranić stóp.

    Ocena: 5.0/5 (1 głos)