PRZEGUB

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • PRZEGUB - co to znaczy?


    Elastyczne połączenie dwóch części wału lub półosi w miejscu, gdzie siła napędowa przenoszona przez wał musi zostać przekazana pod kątem - na przykład przy przednim napędzie koła są jednocześnie napędzane i skręcane. Istnieją różne rodzaje przegubów, których stosowanie uzależnione jest od przeznaczenia związanego z kątem ugięcia przebiegu siły napędowej. Najprostszy to przegub elastyczny, w którym kąt ugięcia jest niewielki. Pomiędzy końcówkami dwóch części wału montowane jest gumowo-tkaninowe złącze, poduszka. Inny najlepiej znany przegub to przegub Kardana - inaczej krzyżakowy. Końcówki obu części wału zaopatrzone są w widełki. W każdej z końcówek łączone są one z dwoma przeciwległymi ramionami równoramiennego krzyżaka, dzięki czemu wał może przenosić siłę napędową pod kątem ok. 20-25 st. - co nie wystarcza do przywołanego tu przykładu z przednimi napędzanymi i skręcanymi kołami. Ale nie tylko o kąt przeniesienia siły tu chodzi. Przegub Kardana powoduje pulsowanie obrotów wałków układu, co w przypadku napędzanych i skręcanych przednich kół wywoływałoby wyczuwalne drgania na kierownicy uniemożliwiające precyzyjne prowadzenie koła w skręcie. Dlatego przy przednim napędzie na końcach półosi stosuje się trzeci rodzaj przegubu: równobieżny (homokinetyczny). Jego mechanizm umożliwiający zmianę kąta przebiegu siły napędowej opiera się na połączeniu tzw. nasadki wielogarbnej z czaszą (i zarazem obudową przegubu) za pośrednictwem kuł. Przegub taki umożliwia kąty ugięcia sięgające 45 stopni i choć jest cięższy od przegubu Kardana, nie ma poza tym istotnych wad, a dzięki niewielkim rozmiarom może być też całkowicie schowany w piaście koła.

    Ocena: 0.0/5
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ile można zapakować do samochodu?
    Każdy samochód opisany jest dziesiątkami parametrów. Dotyczą pojemności silnika, ilości miejsc siedzących czy masy własnej. Wśród parametrów jest jeszcze jeden, często przez użytkowników ...