Spalanie stukowe

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • Spalanie stukowe

    Spalanie stukowe - co to znaczy?


    Spalanie stukowe (ang. engine knock lub detonation) także nazywane spalaniem detonacyjnym to proces, w którym mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się niekontrolowanie w silniku, przed czasem zapłonu, zamiast w momencie zapłonu zaplanowanego przez sterownik silnika.

    W normalnych warunkach, zapłon mieszanki powinien nastąpić w określonym czasie, kiedy tłok jest na górze cylindra, a zapłon mieszanki paliwowo powietrznej zapewnia np. iskra ze świecy zapłonowej w silniku benzynowym. W przypadku spalania stukowego, mieszanka zapala się niekontrolowanie, jeszcze przed osiągnięciem odpowiedniej pozycji tłoka. Skutkiem tego jest niewłaściwe funkcjonowanie silnika, które może prowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń.

    Spalanie stukowe jest częstym problemem w silnikach o wysokim stopniu sprężania, ponieważ wyższe ciśnienie w cylindrach zwiększa ryzyko detonacji. Może ono wystąpić, gdy silnik jest obciążony, na przykład podczas przyspieszania lub jazdy pod górę. Innymi czynnikami, które mogą wpłynąć na spalanie stukowe są: niska jakość paliwa, niewłaściwe ustawienie zapłonu, zbyt wysoka temperatura silnika lub uszkodzenia mechaniczne.

    Zjawisko spalania stukowego jest niebezpieczne dla silnika i powinno być jak najszybciej wykryte oraz naprawione, aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń. Może ono prowadzić do uszkodzenia tłoka, korbowodu, głowicy cylindrów lub innych elementów silnika, a w skrajnych przypadkach może spowodować całkowite zniszczenie silnika.

    Jak wygląda takie spalanie w skrócie? Mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się samoistnie dosłownie na chwilę (są to milisekundy) przed wygenerowaniem iskry przez świecę. W razultacie dochodzi do zderzenie powstałcyh dwóch przektycznie rownoległych detonacji i wtedy słyszymy ten charakterystyczny stuk.


    Ocena: 5.0/5 (2 głosy)

    Dostępny jest film.
    Obejrzysz go będąc zalogowany na forum.