Szpera
- Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
-
Szpera - co to znaczy?
Potoczne określenie blokady mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, który umożliwia tzw. "latanie bokiem".
Szpery możemy podzielić na dwa rodzaje: mechaniczne i elektroniczne. Ta pierwsza czyli szpera mechaniczna stara się rozdzielić moment sił obrotowych równo na oba koła. Dlatego jest ona bardzo popularna w samochodach szczególnie do driftu ponieważ ułatwia wprowadzenie samochodu w kontrolowany poślizg tylnych kół. Druga szpera elektroniczna jest tańsza wprodukcji ale przy niej szybciej zużywa się mechanizm hamulcowy czyli tarcze i klocki. Dzieje się tak dlatego ponieważ system monitoruje prędkość kół i kiedy wykryje różnicę uzywa układu hamulcowego wyhamowując jedno z kół. Szpera jest też pomocna przy ruszaniu czy rozpędzaniu samochodu na nierównej nawiechni gdzie jdeno z kół ma słabą przyczepność.